• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Puntenklassement maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

michvand

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2009
Beste Excel experts,

Graag jullie hulp voor het maken van een puntenklassement.
Tijdens wielerwedstrijden krijgen de eerste 15 aankomende wielrenners punten toegekend. Ik wil de puntenklassement automatisch laten maken.
In het voorbeeld heb ik 5 renners over de finish laten komen om het simpel te houden. (er zijn er dus 10 meer) In de loop van het toenooi kunnen er meer renners bij komen. De uitslagen van 3 etappes heb ik in kolommen a t/m C, aantal punten in D
Vanaf rij 22 heb ik de namen van de renners met hun ploeg.
De bedoeling is dat de ranking nummer in kolom I komt te staan, in de volgende twee kolommen naam en ploeg en in L aantal punten. Het mooiste is ranking, naam renner, ploeg renner en aantal punten automatisch, voor renners met 0 punten blijven de rijen blank. De volgorde is van hoogste aantal punten naar laagste. Graag iets met een formule in I3 of J3 en dan naar rechts en naar beneden doorvoeren.

Vr. groet,
Mich

Bekijk bijlage Voorbeeld puntenklassement.xlsx

Als je je gegevens in een database formaat zet kun je deze gemakkelijker analyseren. Heb ik in bijlage gedaan.

Daarbij 2 opties:
1. (de mooiste) voor Excel 365 met functie SORTEREN.OP;
2. een tabel met formules voor overige versies van Excel. Maakt gebruikt maar een extra kolom met puntentelling per rijder.

Mogelijk is een draaitabel ook nog een extra optie.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Geweldig, hartstikke bedankt. Functioneert goed. Jammer voor de hulpkolommen, Excel 365 heb ik (nog) niet. Ik heb Excel 2019.
Hoe zit het met een draaitabel? Heb je dan ook hulpkolommen nodig? Kan je me daar een voorbeeld van geven?

Vr. groet,

Mich.

Draaitabel is bij nader inzien niet zo handig i.v.m. sorteren wat niet gemakkelijk gaat.

Wel nog een optie is Power Query. (menu gegevens > gegevens ophalen > Power Query, of rechtsmuisknop op tabel rechts > tabel > query bewerken).

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan