Q6600 2.4Ghz @ Asus P5K Pro moederbord Overclocking

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gast, nieuwe koeling?
Heb er een groot CPU motorblok opzitten haha. Met 2 fannen nu. 2 voor in de kast en 1 hele grote boven en 1 kleinere onder. Mijn pc wordt niet meer dan 24 graden nu. En onder load niet meer dan 32 graden. Dat is niks. Ik heb het toch aardig goed getroffen denk ik met me nieuwe moederbord. Draait nu mooi netjes op 4 Ghz, heb het even laten doen door iemand die er echt verstand van had. En .avi naar DVD omzetten duurt niet meer 35 minuten, nu nog maar 7 minuten. Kwaliteit, geen verschil. Dus het gaat aardig lekker.

Kan nu mijn DVD's downloaden, converteren en branden in ongeveer 15 a 20 minuten per DVD. Dat gaat dus echt lekker dan.
Maar goed, ik ga nu weer, mot slapuh, laterz

downloadspeed heeft niks met je CPU te maken ;) , en de warmte van je mobo heeft niks met de koeler van je CPU te maken..
maar, load 32 graden, klopt dat wel? nl wel heeel erg koel,
als je hier naar kijkt: http://www.youtube.com/watch?v=NNm9O_T0Ifw
dan zie je die die de Q6600 op 4ghz heeft met 70graden load en waterkoeling

Laatst bewerkt:
Nee, het totaalproces is nu erg snel.
Downloaden natuurlijk ook omdat ik vanaf een payed server download. Maar daar ging het niet over.
En de temperaturen kloppen. Als je even terug gaat, dan heb ik er een afbeelding bijgedaan zonder 2 fans op de cpu. CPU was toen 35 graden idle op bijna 4 Ghz.
Weet niet hoor.
Denk je dat ik hier zit te overdrijven, dat is niet waar.
Ga vandaag een northbridge koeler halen voor me moederbord. Kost niet zo heel veel, 20 euro ofzow.
En een betere koelpasta zodat hij nog meer bestand is tegen hitte.
Ik vindt het prima zo, als ik wil kan ik over de 4Ghz heen, no problemo.
Ik denk dat ik de 4.4 a 4.6 nog wel ga halen. Maar dat is erg snel en weet niet wat voor gevolgen dat kan hebben.
1 ding is zeker, via dit moederbord is mijn pc goed te overklokken. Lijkt wel of het moederbord gemaakt is om over te clocken lol, je kan namelijk echt alles instellen.

Ik vindt het allemaal netjes. Krijg binnenkort me nieuwe gamekast die ik zelf nog verder ga modden. Daar kunnen namelijk nog 4 extra fans bij. 2 achter en 2 voor natuurlijk. En 1 extra die rechtstreeks op me moederbord blaast. Misschien dat ik bovenin wel een raster maak voor een koeler, warmte stijgt...dat gaat nu dus via me voeding eruit, maar wil hem eigenlijk kouder hebben.

haha, toets eens in op google:
moederbord koelen
de bovenste moet je even op klikken.
Staat een pc in de vriezer, haha. Dat is ook een idee.
Daarnaast doen ze het ook met andere middelen, echt ziek.
Maar goed, ik gaat weer. Ga hem wel zekers op 4.6 proberen en laat dan het resultaat zien. Maak wel een keer foto's.
cya

Nee, het totaalproces is nu erg snel.
Downloaden natuurlijk ook omdat ik vanaf een payed server download. Maar daar ging het niet over.
En de temperaturen kloppen. Als je even terug gaat, dan heb ik er een afbeelding bijgedaan zonder 2 fans op de cpu. CPU was toen 35 graden idle op bijna 4 Ghz.
Weet niet hoor.
Denk je dat ik hier zit te overdrijven, dat is niet waar.
Ga vandaag een northbridge koeler halen voor me moederbord. Kost niet zo heel veel, 20 euro ofzow.
En een betere koelpasta zodat hij nog meer bestand is tegen hitte.
Ik vindt het prima zo, als ik wil kan ik over de 4Ghz heen, no problemo.
Ik denk dat ik de 4.4 a 4.6 nog wel ga halen. Maar dat is erg snel en weet niet wat voor gevolgen dat kan hebben.
1 ding is zeker, via dit moederbord is mijn pc goed te overklokken. Lijkt wel of het moederbord gemaakt is om over te clocken lol, je kan namelijk echt alles instellen.

Ik vindt het allemaal netjes. Krijg binnenkort me nieuwe gamekast die ik zelf nog verder ga modden. Daar kunnen namelijk nog 4 extra fans bij. 2 achter en 2 voor natuurlijk. En 1 extra die rechtstreeks op me moederbord blaast. Misschien dat ik bovenin wel een raster maak voor een koeler, warmte stijgt...dat gaat nu dus via me voeding eruit, maar wil hem eigenlijk kouder hebben.

haha, toets eens in op google:
moederbord koelen
de bovenste moet je even op klikken.
Staat een pc in de vriezer, haha. Dat is ook een idee.
Daarnaast doen ze het ook met andere middelen, echt ziek.
Maar goed, ik gaat weer. Ga hem wel zekers op 4.6 proberen en laat dan het resultaat zien. Maak wel een keer foto's.
cya

ik denk eerlijk gezegt dat 4,6 onmogelijk isvoor een Q6600 voor jou , want dan heb je een FSB van over de 2000

Laatst bewerkt:
LOL. het wereld record is 5.1 GHz maar dit is wel gedaan met liquid nitrogen koeling, dit is een vloeistof die -196°C graden is. Denk jij nou echt dat je met een paar fannetjes 4.6 GHz haalt :p

LOL. het wereld record is 5.1 GHz maar dit is wel gedaan met liquid nitrogen koeling, dit is een vloeistof die -196°C graden is. Denk jij nou echt dat je met een paar fannetjes 4.6 GHz haalt :p

mee eens

( die stof is in het nederlands: vloeibare stikstofoxide ofwel NO2 en dat spul kost een paar duizend euro , en dan kan je je pc net paar uur aan hebben staan , die 5.1Ghz blijft niet 24/7 stabiel trouwens :P )

Laatst bewerkt:
Nou ja, ik overdrijf hier dan misschien wel.
Maar ik vindt het nu wel best met 4.0 Ghz.
Daar houdt het op bij mij. Heb de Northbridge gekoeld met een andere koeler. CPU, extra fannen, Casegemod lol, goede koelpasta gebruikt voor videokaart, northbridge en cpu.
Andere voedingen, 800mhz geheugen 8GB, 64bit OS, drivers geupdate, bios geflashed. Dat was het wel zo'n beetje.
Goed overgeclocked, hij is stabiel en kan 24/7 gewoon aan gezet worden voor zware applicaties. Heb namelijk hem 2 dagen lang laten stressen...
resultaat was gewoon goed. Dus heb het hem voor mezelf dan geflikt.
Idle nu 22 graden en onder load is hij 32 graden. Idle is wel ietsje koeler omdat ik andere koelpasta had gebruikt... Load blijft zo'n beetje hetzelfde.

Laatst bewerkt:
ps: Je hebt geen FSB van over de 2000...
Hoe kom je daar nou weer bij? Heb nu een FSB van 445 x mulitplier 9.
4.6 zou uitkomen op 4600 : 9 is nog lang geen 2000 FSB piet.
Iets van 510. Nee, ga ik niet redden. Waren meeer loze woorden dan dat ik erover na had gedacht. Klopt haha. Maar de vraag is nu dus weer....

Wat kan je aan je pc veranderen zodat hij het wel kan trekken?
Waterkoeling? Gaat dat helpen voor die 0.6 Ghz. Zou in principe nog niet eens de moeite waard zijn. Dure hobby wordt het dan...

Kan ik dan niet beter weer een andere moederbord nemen en gelijk ook een andere processor? Maar dan gaan we een nieuw topic beginnen haha.
Die Qnogwat Xtreme. Die kon makkelijk de 4.2 trekken en hoger. Had standaard volgens mij iets van 3.2 Quad Core. Dat zou nog wel eens de 4.6 redden. Maar wordt dan ook een dure hobby...

Laatst bewerkt:
ps: Je hebt geen FSB van over de 2000...
Hoe kom je daar nou weer bij? Heb nu een FSB van 445 x mulitplier 9.
4.6 zou uitkomen op 4600 : 9 is nog lang geen 2000 FSB piet.
Iets van 510. Nee, ga ik niet redden. Waren meeer loze woorden dan dat ik erover na had gedacht. Klopt haha. Maar de vraag is nu dus weer....

Wat kan je aan je pc veranderen zodat hij het wel kan trekken?
Waterkoeling? Gaat dat helpen voor die 0.6 Ghz. Zou in principe nog niet eens de moeite waard zijn. Dure hobby wordt het dan...

Kan ik dan niet beter weer een andere moederbord nemen en gelijk ook een andere processor? Maar dan gaan we een nieuw topic beginnen haha.
Die Qnogwat Xtreme. Die kon makkelijk de 4.2 trekken en hoger. Had standaard volgens mij iets van 3.2 Quad Core. Dat zou nog wel eens de 4.6 redden. Maar wordt dan ook een dure hobby...

2000mhz fsb haal je wel hoor . doe maar eens 510 x 9= 4590 , en 510x4=2040 FSB , die 510 is je FSB niet, die moet je nog eens Keer 4 doen , dan heb je je effectieve FSB, nl 2040

maar de QX series is anders dan de Q serie's, bij de QX kun je de multiplier veranderen naar wat je maar wilt, 9 10 11 12 13 14 zelfs nog meer, en minder. bij de Q6600 is het of 6 of 9 , bij de QX is het dus ''Unlockable''

maar als je pc echt 32graden zou zijn stressed, heb je helemaal geen waterkoeling nodig, met welk programmatje heb je dat gemeten? want sommige programma's zeiden ook dat mijn cpu 24 graden stressed werd, maar dat was werkelijk 67 graden volgens het Intel programma., dat komt omdat sommige programma's problemen hebben met Multi core cpu's

Laatst bewerkt:
maar de QX series is anders dan de Q serie's, bij de QX kun je de multiplier veranderen naar wat je maar wilt, 9 10 11 12 13 14 zelfs nog meer, en minder. bij de Q6600 is het of 6 of 9 , bij de QX is het dus ''Unlockable''

Processor Intel Core 2 Quad-Core Processor Q6600 (2.40Ghz, 1066MHz FSB, 8MB cache)

attachment.php

Bijlagen

• multi.png
    multi.png
    7,4 KB · Weergaven: 79
Bedankt voor de info. Ga zeker er 1 overwegen.
Heb het gemeten met PC Probe 2 en in de Bios gekeken.
Zou gek zijn als dat niet klopt bij een pc van nog geen 2 maanden oud.

De multiplier is bij de Q6600 te varieren van 6 tot 9. Niet 6 of 9.
6, 7, 8 of 9 dus. Maar vraagje.
Die multiplier, waar is dat nou precies voor, wat houdt het in? Wat wordt er vermenigvuldigt?
Ik snap wel dat de FSB x multiplier je Corespeed is.
Maar bij mij staat het gewoon op 9. Wat zou het inhouden als ik de FSB bijvoorbeeld op een ander moederbord iets lager zet en de multiplier veel hoger zet? Wordt ie sneller, blijft hetzelfde? Snap je wat ik probeer te zeggen.

En wat voor QX processor zou je nemen dan om een aardig hoge snelheid te kunnen krijgen?

ik hoor het wel van je.
Danny

ps, vink leuk om te vertelluh: ik denk dat de koelers precies goed staan voor de beste airflow om juist die temperatuur te hebben. Daarom dat hij zo laag is.
De pc bestaat bijna alleen uit koelers haha.

3 voor nu.
2 achter.
2 op de CPU koeler, verticaal, blaast naar achteren toe, dus houdt in dat ik uiteindelijk 3 uitblazers achter heb.
3 fans op de zijkast. En het mooie is, wat me nog gelukt is ook. Ik heb de kast iets verbreedt. Teveel om uit te leggen hoe ik het gedaan heb. Maar zo kon ik nog 1 grote fan ACHTER het moederbord plaatsen die uitblaast. Zo krijg je dit dus....de blazers op de zijkant op het moederbord en erachter wordt eventuele lucht die opgewarmt is tenminste ook eruit geblazen.
2 bovenop, uitgezaagd door me pa lol.
Er komt nu dus genoeg koude lucht binnen en alles wat binnenkomt verdwijnt minstens door achter en wat over is door naar boven.
Warme lucht stijgt...was mijn idee erachter, dus boren die hap haha.
Dankzij een bigtower kon ik dit allemaal doen, anders wat het geen doen.

Laatst bewerkt:
voor de beste koeling, kun je het beste één fan naar binnen laten blazen ( het liefst van boven ) en de rest aan de zijkanten naar buiten laten blazen.

maar de multiplier weet ik ook niet wat het precies inhoud, maar het is niet dat je je FSB x MP = Corespeed, het is eigenlijk FSB:4xMP=Corespeed, want je fsb is nu niet 445 , maar 445x4=1780 dat is je werkelijke fsb, je moet die 445 x mp = corespeed.
maar een QX kost je al gauw 700-1100 euro voor alleen de CPU , maar ik zou zeggen dat een 4Ghz quadcore je toch wel tevreden moet maken of niet soms?

op het moment is dit de beste QX die Azerty heeft:
http://azerty.nl/8-472-58473/core-2-extreme.html
de QX9650 standaart 3Ghz , unlockable Multiplier, heel veel L2 Cache geheugen nl 12288 KB

zo'n goede QX kost 800 dollar. Maar dan heb je hem voor een spotgoedkope prijs.
even googlen en je hebt het zo gevonden. Maar goed. Aan de bovenkant zal ik er 1 omdraaien, je moet natuurlijk voldoende koude lucht hebben. Maar goed, warme lucht gaat weer omhoog. dus dan is het eigenlijk niet zo verstandig om hem naar binnen te laten blazen. Dan blaas je als het ware de warme lucht weer de kast in. Krijg je een hele gekke airflow...

zo'n goede QX kost 800 dollar. Maar dan heb je hem voor een spotgoedkope prijs.
even googlen en je hebt het zo gevonden. Maar goed. Aan de bovenkant zal ik er 1 omdraaien, je moet natuurlijk voldoende koude lucht hebben. Maar goed, warme lucht gaat weer omhoog. dus dan is het eigenlijk niet zo verstandig om hem naar binnen te laten blazen. Dan blaas je als het ware de warme lucht weer de kast in. Krijg je een hele gekke airflow...

o ja , bedoel ik, ik bedoelde dat je één fan naar binnen moet laten blazen van de zijkant ( naast de CPU )

heej ik heb ook de Q6600 en de p5k maar ik wil hem ook wel overclocken maar kan dat met de standaard fan die ik bij de Q6600 krijg? en merk je degelijk verschil? zou iemand mij kunnnen uitleggen hoe je moet beginnen als het mogelijk is met de fan enzo.

mvg

heej ik heb ook de Q6600 en de p5k maar ik wil hem ook wel overclocken maar kan dat met de standaard fan die ik bij de Q6600 krijg? en merk je degelijk verschil? zou iemand mij kunnnen uitleggen hoe je moet beginnen als het mogelijk is met de fan enzo.

mvg

even een nieuw topic aanmaken ,en dan helpen we je verder ;) , dat houd het wat overzichtelijker.

grtz Arno

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan