Q9550 installeren heb je nog tips voor mij ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dark
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Dark

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2006
Hey,

Over 2 dagen krijg ik mijn Q9550 binnen, dan haal ik de huidige eruit (Q6600) en die verkoop ik ofzo. Maar goed waar mot ik opletten bij het installeren van een nieuwe CPU ? Ik heb mijn huidige pc door alternate in elkaar laten zetten 2 jaar terug. Mijn processor koeler is een Asus Artic Square.

Specs van de pc:
Q6600
Asus P5K
Sapphire 4890 OC
Tagan 580Watt voeding
OCZ 4GB 1066MHZ.

Ik weet nooit hoeveel koelpasta ik erop moet doen ? ik heb een maand geleden nog bij mijn mama de cpu vervangen en dat is niet echt goed gegaan (Pentium 4 maar) ik heb er extra veel koelpastasta opgesmeerd en hij wordt gewoon 60-70 Graden standaard (gelukkig speelt mijn mama geen spelletjes enzo :P alleen msn en internet) Maar hier was iets misgegaan ik ben bang dat het nu weer zal gebeuren, Dus waar moet ik nou opletten ?

Alvast bedankt.

Omdat anders de warmte niet meer geleid wordt. Inderdaad een rijstkorrel koelpasta er op en dan met iets van een pinpas de koelpasta verspreiden

Goed opletten de cpu past maar op 1 manier erin :)
De cpu moet gelijk goed erin "vallen" niets forceren.

De Q9550 draait perfect op een P5K, dat mobotje heb ik ook gehad :)

metaal op metaal (dus processor op koelblok) geleid de warmte het beste.
Door een laag koelpasta er tussen te doen kan de processor zijn warmte niet gelijk aan het koelblok kwijt.

Waarom dan toch koelpasta?

Een koeler past nooit voor 100% op de processor. Er zitten altijd wel wat oneffenheidjes. Gevolg is dat er lucht tussen de processor en koelblok komt. Dit zorgt er juist voor dat warmte niet naar het koelblok kan.
De koelpasta is beter dan lucht. Door een miniscule hoeveelheid koelpasta te plaatsen kan je net de oneffenheid opvangen. En krijg je de beste prestaties.

Er is koelpasta waar veel metaaldeeltjes in zitten. Bijv het zilver in Arctic Silver. Dat is gewoon omdat metaal heel goed warmte kan doorgeven.

Mijn tip: ga eerst eens verder met experimenteren met die processor van je moeder. Die is in verhouding oud. Stel dat je iets verziekt: voor een paar euro kan je 2e hands wel weer een nieuwe kopen. Een Q9550 wil je niet verzieken.
Haal dus de koeler los. Maak de processor schoon en plaats een rijstekorrel pasta.
En plaats de koeler opnieuw.

Ik neem trouwens aan dat je een boxed Q9550 hebt gekocht. Op die koeler zit dan al pasta. Dus je hoeft dan helemaal geen pasta meer te plaatsen.

Hey,

Nee het is geen boxed editie. Ik heb een eigen koeler Asus Artic Sqaure. Ik ga 'm ook flink overklokken 3.4 GHZ of hoger. Heb 'm 2ehands gekocht van iemand van Tweakers.net.

Bedankt voor de tips.

Offtopic: zal ik eigenlijk veel verschil merken in prestaties ? mijn huidige Q6600 loopt op 425x8 = 3.4GHZ.

De Q9550 heeft 4MB L2 cache meer dan de Q6600 en hij is 45NM en de Q6600 65NM.

De Q9550 is niet de beste overclocker. Dat is de QQ6600/Q6700.
Dat heeft te maken dat je minder snel tegen harde grenzen aan loopt.

Qua prestaties zal een Q9550 beter zijn.

De 9550 is een stuk sneller als de 6600 ivm de 12 mb cache.

DeQ9550 is ook gewoon goed over te klokken, maar zoals marsman al aangeeft je loopt eerder tegen de grensen van je andere hardware aan.

Met je Q6600 liep je
3400Mhz / 9 = 377.7
Geheugen op 755Mhz (Als het 1:1 loopt)
En je FSB op 1511Mhz

Metde Q9550
3400 / 8.5 = 400
Geheugen loopt op 800mhz => 1:1
En je FSB op 1600Mhz

Je andere hardware wordt dus met de zelfde snelheid zwaarder belast.
De P5K kan daar goed tegen, de mijne heeft een lange tijd op 1900 gedraaid. (icm E6750)

Met je Q9550 op 3,4Ghz zul je dus geen problemen krijgen.
Maar kom je hoger kun je wel eens tegen een bottleneck aanlopen.

Infeite clockt een q9550 ok perfect over, alleen net iets moeizamer als de Q6600.
De mijne heb ik ook stabiel kunnen krijgen op 4Ghz, maarom m'n hardware te besparen heb ik hem terug geschroeft.

PS. houd er rekening mee dat de Q9550 een 45nm cputje is ipn 65 net als de Q6600.
De niet deVcore hetzelfde houden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan