Quad core Q9450

Status
Niet open voor verdere reacties.
Aan de koelpasta had ik helemaal niet gedacht aangezien dat niet verteld werd 3 jaar geleden toen ze voor mij de processor plaatsten. Ik hoefde niet te betalen ook dus niet voor de koelpasta of hadden ze die niet gebruikt.....Maar nu zie ik er toch een beetje tegenop...
Toch heel eigenwijs die quad?

Ik zou als ik jou was toch dan ook die sata-harde schijf nemen. Het slaat nergens op om wel een duurdere processor te kopen, maar niet een goede harde schijf.
En wordt het dan te duur, dan weet je waar je op kan besparen.
Je zult met die Quad maar een paar procent sneller worden (waar jij em voor gebruikt), maar dat maak je direct weer ongedaan met die langzamere harde schijf.

Je kan natuurlijk die harde schijf er altijd als 2e schijf bijzetten.

Over de pasta: Ik weet niet hoe het met Intel zit (laatste processor van intel die ik in handen heb gehad was een oude pentium 4 3,0 , dus een tijd geleden), maar bij AMD zou de pasta al op de koeler: Kwestie van sticker eraf trekken en koeler plaatsen.
Morgen kan ik je zeggen of dit bij Intel ook nog steeds zo is (dan krijg ik mijn nieuwe E8400 binnen).
Overigens kost losse pasta maar een paar euro. In dat geval kan je het beste Arctic Silver nemen. Maar er zit zeker te weten al pasta bij die processor. (hetzij los, hetzij op de koeler)

Toch heel eigenwijs die quad?

Ik zou als ik jou was toch dan ook die sata-harde schijf nemen. Het slaat nergens op om wel een duurdere processor te kopen, maar niet een goede harde schijf.
En wordt het dan te duur, dan weet je waar je op kan besparen.
Je zult met die Quad maar een paar procent sneller worden (waar jij em voor gebruikt), maar dat maak je direct weer ongedaan met die langzamere harde schijf.

Je kan natuurlijk die harde schijf er altijd als 2e schijf bijzetten.

Over de pasta: Ik weet niet hoe het met Intel zit (laatste processor van intel die ik in handen heb gehad was een oude pentium 4 3,0 , dus een tijd geleden), maar bij AMD zou de pasta al op de koeler: Kwestie van sticker eraf trekken en koeler plaatsen.
Morgen kan ik je zeggen of dit bij Intel ook nog steeds zo is (dan krijg ik mijn nieuwe E8400 binnen).
Overigens kost losse pasta maar een paar euro. In dat geval kan je het beste Arctic Silver nemen. Maar er zit zeker te weten al pasta bij die processor. (hetzij los, hetzij op de koeler)

Inderdaad eignewijs.........Ik wil toch het gevoel hebben dat ik in ieder geval het nieuwste koop wat op de markt is en redelijk prijs na de 9450 gaat de prijs stijl omhoog vandaar deze optie die toch wel 100 euro duurder is maar ja. Je bedoelt mijn oude IDE harde schrijven als erbij hangen bedoel je? Inmiddels heb ik al 2 interne ide schrijven en 1 externa schrijf die het alleen nog doen gelukkig Dus nu nog een SATA schrijf erbij voor de snelheid van gegevens overdracht? Wat zou je op de 2e schrijf moeten opslaan? Ik heb nu nog veel ruimte alhoewel het snel minder wordt omdat ik een 10 M camera nu hebt met bijbehorende foto's..........Verder de combinatie is wel logisch?

Inderdaad eignewijs.........Ik wil toch het gevoel hebben dat ik in ieder geval het nieuwste koop wat op de markt is en redelijk prijs na de 9450 gaat de prijs stijl omhoog vandaar deze optie die toch wel 100 euro duurder is maar ja. Je bedoelt mijn oude IDE harde schrijven als erbij hangen bedoel je? Inmiddels heb ik al 2 interne ide schrijven en 1 externa schrijf die het alleen nog doen gelukkig Dus nu nog een SATA schrijf erbij voor de snelheid van gegevens overdracht? Wat zou je op de 2e schrijf moeten opslaan? Ik heb nu nog veel ruimte alhoewel het snel minder wordt omdat ik een 10 M camera nu hebt met bijbehorende foto's..........Verder de combinatie is wel logisch?
Verder zie ik geen probleem.
Ja een goedkope kast: staat in geen verhouding. Maar het kan verder geen kwaad ofzo.

Ehm je wilt 2 ide-schijven aansluiten? Dat kan.
Maar ik hoop dat je geen ide-dvd-brander hebt. Want je kan op moderne moederborden (uitzonderingen daar gelaten) maar 2 ide-appraten aansluiten.
En ik gok dus dat je dus wel een ide-brander hebt.
Dus zul je een schijf moeten opgeven.

Je kan overigens ook gewoon een kleine sata-schijf erbij zetten, als je vind dat je meer dan genoeg ruimte op je schijven hebt.
Je hebt die schijf immers alleen nodig om programma's op te installeren...

Verder zie ik geen probleem.
Ja een goedkope kast: staat in geen verhouding. Maar het kan verder geen kwaad ofzo.

Ehm je wilt 2 ide-schijven aansluiten? Dat kan.
Maar ik hoop dat je geen ide-dvd-brander hebt. Want je kan op moderne moederborden (uitzonderingen daar gelaten) maar 2 ide-appraten aansluiten.
En ik gok dus dat je dus wel een ide-brander hebt.
Dus zul je een schijf moeten opgeven.

Je kan overigens ook gewoon een kleine sata-schijf erbij zetten, als je vind dat je meer dan genoeg ruimte op je schijven hebt.
Je hebt die schijf immers alleen nodig om programma's op te installeren...

Ja, ik wilde toch wat bezuinigen op de kast alleen op aanraden niet bezuinigd op de voeding. Ja inderdaad ok oude DVD brander heb ik... Dus 1 harddisk moet weg. Je bedoelt dat windows echt op de SATA schrijf moet voor de snelheid? 30 gig aan programma's , 200 gig heb ik nog over en dan de foto's staan op de externe schrijf die ook nog lang niet vol is. Deze http://www.alternate.nl/html/produc...057769&tn=HARDWARE&l1=Harddisks&l2=Serial-ATA is mischien wel genoeg voor mij....Ik let toch wel op de centjes......

Ja, ik wilde toch wat bezuinigen op de kast alleen op aanraden niet bezuinigd op de voeding. Ja inderdaad ok oude DVD brander heb ik... Dus 1 harddisk moet weg. Je bedoelt dat windows echt op de SATA schrijf moet voor de snelheid? 30 gig aan programma's , 200 gig heb ik nog over en dan de foto's staan op de externe schrijf die ook nog lang niet vol is. Deze http://www.alternate.nl/html/produc...057769&tn=HARDWARE&l1=Harddisks&l2=Serial-ATA is mischien wel genoeg voor mij....Ik let toch wel op de centjes......

sorry, maar je let op de verkeerde centjes...
Je koopt wel een processor van 260 euro, terwijl jij echt het verschil niet gaat merken met 1 van 140 euro.
maar een paar euro voor een goede harde schijf kan er niet af...

maar goed...
http://www.alternate.nl/html/produc...RDWARE&l1=Harddisks&l2=Serial-ATA&l3=3,5+inch
http://www.alternate.nl/html/produc...RDWARE&l1=Harddisks&l2=Serial-ATA&l3=3,5+inch
zijn een stukkie beter.
Maxtor is al een paar jaar gestopt (overgenomen door seagate).
Ik geloof dat Maxtor tegenwoordig gebruikt wordt voor externe schijven. Maar de door jouw gekozen schijf is dus al een paar jaar oud.

Het is natuurlijk jouw geld.
Ik vind het prima als mensen een budget-systeem willen bouwen.
Maar neem dan echt een budget-systeem...

Ohh sorry, net op de verkeerde geklikt. Moest er eentje onder hebben.:thumb:

sorry, maar je let op de verkeerde centjes...
Je koopt wel een processor van 260 euro, terwijl jij echt het verschil niet gaat merken met 1 van 140 euro.
maar een paar euro voor een goede harde schijf kan er niet af...

maar goed...
zijn een stukkie beter.
Maxtor is al een paar jaar gestopt (overgenomen door seagate).
Ik geloof dat Maxtor tegenwoordig gebruikt wordt voor externe schijven. Maar de door jouw gekozen schijf is dus al een paar jaar oud.

Het is natuurlijk jouw geld.
Ik vind het prima als mensen een budget-systeem willen bouwen.
Maar neem dan echt een budget-systeem...

Het is meer mijn beperkte kennis over harddisks dat ik dacht ik neem gewoon de goedkoopste aangezien ik dacht dat er geen verschil zou zijn dus wel blijkt hier maar daarom heb ik ook de hulp ingeroepen hier....Ik neem je adviezen echt wel serieus en ik ben blij dat je tenminste reageert, inhoudelijk op mijn systeem keuze. Ik las in een andere topic wel dat quad core op de toekomst gericht is aangezien een octo uitkomt en dan een 2 duo alweer verder weg is tov 2 octo.......Maar mischien ook mijn gebrekkige kennis omtrent processors.

@Marsmannetje, ik had in het begin van het topic al aangegeven dat de verhouding van de CPU en de rest van de hardware een beetje krom was.

Het is meer mijn beperkte kennis over harddisks dat ik dacht ik neem gewoon de goedkoopste aangezien ik dacht dat er geen verschil zou zijn dus wel blijkt hier maar daarom heb ik ook de hulp ingeroepen hier....Ik neem je adviezen echt wel serieus en ik ben blij dat je tenminste reageert, inhoudelijk op mijn systeem keuze. Ik las in een andere topic wel dat quad core op de toekomst gericht is aangezien een octo uitkomt en dan een 2 duo alweer verder weg is tov 2 octo.......Maar mischien ook mijn gebrekkige kennis omtrent processors.
Een computer is nooit op de toekomst voorbereid.
Wellicht dat dit ooit gaat veranderen, maar voorlopig in elk geval nog niet.

Je moet naar het heden kijken. Wat doe je met je pc?
Hoeveel presteert een processor beter in wat je doet met een pc?

Om een voorbeeld te noemen: Een E8500 is beter dan een E8400. Hoeveel beter? Een paar procent. 1,5-2-3% in die richting.
Maar hij is wel wel 15% duurder.

De Q9450 is 260 euro een E8400 140
Dus de Q9450 is 85% beter.
Denk jij echt dat een Q9450 85% beter presteert dan de E8400.
Neen. Dat is dus niet zo.
Ik denk dat het hooguit 20% is.

Natuurlijk: heb jij een bepaalde applicatie die heel veel van je processor vergt EN gebruik maakt van alle cores, dan heb je veel voordeel van een Q9450.

Maar je kunt beter een overal goede pc nemen, dan een zwakke pc, met super sterke motor.
Ik weet niet of je van auto's houdt, maar zou jij een ferrari-motor in een KIA zetten?
Je zou een ferrari motor kopen, om sneller te kunnen rijden.
Maar als je dat doet, dan valt de kia waarschijnlijk in 10.000 stukken uiteen. Wat heb je dan aan die motor gehad.
En om de vergelijking nog beter te maken: Jij kan die ferrari-motor in je kia zetten. Maar je gaat nooit naar het buitenland en staat gewoon in de file in nederland en kan maximaal af en toe 120 rijden op de snelweg. Dat kan de standaard-motor van de kia ook wel.
Och. Je bent met die ferrari misschien iets sneller op die snelheid van 120, maar zal je verder veel en veel sneller op je eindbestemming zijn?

Wat jij doet is precies hetzelfde:
De processor is echt goed.
Maar je hangt hem in een slechte kast. Je hangt hem tussen onderdelen die niet echt geschikt zijn voor die onderdelen.
Maar belangrijker: Je gaat het alleen gebruiken om te internetten.
Of te wel: je gaat 120 rijden met een ferrari, met af en toe files op het internet...
Met als enige reden dat je langer met die processor denkt te doen.
Dit terwijl elk jaar de snelheid van processors enorm toe neemt.
Volgend jaar is die Q9450 te vergelijken met een mooie bmw.
Het jaar erop met een aardige middenklasse
Het jaar erop zit je op budgetniveau.
En voor de E8400 zal ongeveer hetzelfde gelden: Volgend jaar met een standaard bmw, daarna met wat goedkopere middenklasse en het jaar erop zit je op budgetniveau.

Voor de snelheid van internet is niet de processor, intern geheugen, videokaart belangrijk, maar is je internetverbinding belangrijk. Wil je sneller internetten, dan moet je je internetverbinding upgraden.
Daarom vroeg ik in mijn 1e reactie welke internetverbinding je nu hebt.

Laatst bewerkt:
Laat ik het bete specificeren wat ik merk bij oa. internetten. Ik heb bijna altijd verschillende tabs open staan en soms nog een gewone window met tabs echter bij schakelen naar het andere window of bv excel dan 'hangt' de computer en komt na een tijdje vrij of hang helemaal en dan moet ik weer herstarten. Ok. ik ben wel gevoelig nu voor de kritiek van mijn super processor en matige andere onderdelen. Dus ik denk dat ik nu maar gewoon meer geld moet uitgeven voor mijn systeem.

Antec Sonata III,ZwartId 33476 € 95.12
Intel Core 2 Quad, 9450
Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 640GB id 72197 € 64.49
MSI NX8500GT-TD256EH,256MB, DDR2, PCI Ex Id 42647
Moederborden Socket 775 -Asus P5Q Intel® P45, 1x PCIe x16 2.0, S
Buffalo 2 GB DDR2-800Value Series

Laat ik het bete specificeren wat ik merk bij oa. internetten. Ik heb bijna altijd verschillende tabs open staan en soms nog een gewone window met tabs echter bij schakelen naar het andere window of bv excel dan 'hangt' de computer en komt na een tijdje vrij of hang helemaal en dan moet ik weer herstarten. Ok. ik ben wel gevoelig nu voor de kritiek van mijn super processor en matige andere onderdelen. Dus ik denk dat ik nu maar gewoon meer geld moet uitgeven voor mijn systeem.
Jouw probleem heeft te maken met software:
Ik heb namelijk op mijn 9 jaar oude computer nauwelijks last van het schakelen van window naar window.
En ik gebruik soms 10-20 tabbladen in Opera (browser) en daarbij nog wat andere programma's.
Alleen net na het opstarten wil de pc het nog wel eens traag zijn, maar dat is normaal.

En die 9 jaar oude pc is een pentium 3 op 800 mhz.
Jouw pc heeft een pentium 4 op 3000mhz......

Hoeveel werkgeheugen zit er in je pc?
In mijn oude pc zit iets van 700-800MB
Als het minder is als 1 GB dan zit daar een deel van je hardwarematige probleem.

Software: Installeer Windows XP eens opnieuw
Software: Welke anti-virus gebruik je?
Software: Heb je al gecontroleerd op virussen en spyware?

Over je wijzigingen: Videokaart die je had was goed genoeg, daar hoef je echt geen betere voor te kiezen. Heb je trouwens gekeken of het een passieve kaart is?
De rest ziet er een stuk logischer uit.

Jouw probleem heeft te maken met software:
Ik heb namelijk op mijn 9 jaar oude computer nauwelijks last van het schakelen van window naar window.
En ik gebruik soms 10-20 tabbladen in Opera (browser) en daarbij nog wat andere programma's.
Alleen net na het opstarten wil de pc het nog wel eens traag zijn, maar dat is normaal.

En die 9 jaar oude pc is een pentium 3 op 800 mhz.
Jouw pc heeft een pentium 4 op 3000mhz......

Hoeveel werkgeheugen zit er in je pc?
In mijn oude pc zit iets van 700-800MB
Als het minder is als 1 GB dan zit daar een deel van je hardwarematige probleem.

Software: Installeer Windows XP eens opnieuw
Software: Welke anti-virus gebruik je?
Software: Heb je al gecontroleerd op virussen en spyware?

Over je wijzigingen: Videokaart die je had was goed genoeg, daar hoef je echt geen betere voor te kiezen. Heb je trouwens gekeken of het een passieve kaart is?
De rest ziet er een stuk logischer uit.

Ik ga sowieso meer geheugen proberen in mijn P4!
Een videokaart van rond de dertig kan dus wel bij een een quad 9450? Een videokaart is toch voor meer grafische toepassingen? zoals games die ik niet ga spelen op een pc

Ik ga sowieso meer geheugen proberen in mijn P4!
Een videokaart van rond de dertig kan dus wel bij een een quad 9450? Een videokaart is toch voor meer grafische toepassingen? zoals games die ik niet ga spelen op een pc
Het voordeel van een losse kaart is dat deze je systeem een beetje kan ontlasten.
Dat is volgens mij het enige voordeel.
Wat nog kan helpen is als je een kaart met eigen geheugen neemt, zodat je intern geheugen niet aangesproken wordt door de videokaart.

Maar volgens mij is dat tegenwoordig wel goed. Die 2400pro heeft dat en deze ook:
http://www.alternate.nl/html/produc...=HARDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI

De 3450 is de opvolger van de 2400pro en schijnt iets zuiniger te zijn (maar alternate zegt het tegenovergestelde: zal alternate wel fout hebben).

Maar over je oude pc: wat voor anti-virus gebruik je? Heb je al gezocht naar spyware?
Troep op je computer maakt het trager, dan de hardware.
In principe zou je pc nog net zo snel moeten zijn als toen je hem net kocht. Maar spyware/verkeerde antivirus/volle c-schijf etc kunnen je pc heel traag maken.
En hoeveel geheugen zit er nu in?

Laatst bewerkt:
Het voordeel van een losse kaart is dat deze je systeem een beetje kan ontlasten.
Dat is volgens mij het enige voordeel.
Wat nog kan helpen is als je een kaart met eigen geheugen neemt, zodat je intern geheugen niet aangesproken wordt door de videokaart.

Maar volgens mij is dat tegenwoordig wel goed. Die 2400pro heeft dat en deze ook:
http://www.alternate.nl/html/produc...=HARDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI

De 3450 is de opvolger van de 2400pro en schijnt iets zuiniger te zijn (maar alternate zegt het tegenovergestelde: zal alternate wel fout hebben).

Maar over je oude pc: wat voor anti-virus gebruik je? Heb je al gezocht naar spyware?
Troep op je computer maakt het trager, dan de hardware.
In principe zou je pc nog net zo snel moeten zijn als toen je hem net kocht. Maar spyware/verkeerde antivirus/volle c-schijf etc kunnen je pc heel traag maken.
En hoeveel geheugen zit er nu in?

Ik heb nu 1 gig bijgekocht en inderdaad geen gewacht meer bij het laden van tabs!! Antivirus van AVG gebruik ik en spyware doctor. Nu is ie weer als vanouds! Veel te lang getobt voor een nieuwe computer terwijl de oplossing zo simpel was! Maar ik denk er toch nog over om het nieuwe systeem aan te schaffen alleen vraag ik me af op welke termijn en of ik het echt ga gebruiken natuurlijk na mijn super P4 van nu.......

Ik heb nu 1 gig bijgekocht en inderdaad geen gewacht meer bij het laden van tabs!! Antivirus van AVG gebruik ik en spyware doctor. Nu is ie weer als vanouds! Veel te lang getobt voor een nieuwe computer terwijl de oplossing zo simpel was! Maar ik denk er toch nog over om het nieuwe systeem aan te schaffen alleen vraag ik me af op welke termijn en of ik het echt ga gebruiken natuurlijk na mijn super P4 van nu.......
Mooi.
En of je een nieuw systeem wilt nemen moet je helemaal zelf weten. Het hoeft dus niet meer perse omdat de oude te traag is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan