Het is meer mijn beperkte kennis over harddisks dat ik dacht ik neem gewoon de goedkoopste aangezien ik dacht dat er geen verschil zou zijn dus wel blijkt hier maar daarom heb ik ook de hulp ingeroepen hier....Ik neem je adviezen echt wel serieus en ik ben blij dat je tenminste reageert, inhoudelijk op mijn systeem keuze. Ik las in een andere topic wel dat quad core op de toekomst gericht is aangezien een octo uitkomt en dan een 2 duo alweer verder weg is tov 2 octo.......Maar mischien ook mijn gebrekkige kennis omtrent processors.
Een computer is nooit op de toekomst voorbereid.
Wellicht dat dit ooit gaat veranderen, maar voorlopig in elk geval nog niet.
Je moet naar het heden kijken. Wat doe je met je pc?
Hoeveel presteert een processor beter in wat je doet met een pc?
Om een voorbeeld te noemen: Een E8500 is beter dan een E8400. Hoeveel beter? Een paar procent. 1,5-2-3% in die richting.
Maar hij is wel wel 15% duurder.
De Q9450 is 260 euro een E8400 140
Dus de Q9450 is 85% beter.
Denk jij echt dat een Q9450 85% beter presteert dan de E8400.
Neen. Dat is dus niet zo.
Ik denk dat het hooguit 20% is.
Natuurlijk: heb jij een bepaalde applicatie die heel veel van je processor vergt EN gebruik maakt van alle cores, dan heb je veel voordeel van een Q9450.
Maar je kunt beter een overal goede pc nemen, dan een zwakke pc, met super sterke motor.
Ik weet niet of je van auto's houdt, maar zou jij een ferrari-motor in een KIA zetten?
Je zou een ferrari motor kopen, om sneller te kunnen rijden.
Maar als je dat doet, dan valt de kia waarschijnlijk in 10.000 stukken uiteen. Wat heb je dan aan die motor gehad.
En om de vergelijking nog beter te maken: Jij kan die ferrari-motor in je kia zetten. Maar je gaat nooit naar het buitenland en staat gewoon in de file in nederland en kan maximaal af en toe 120 rijden op de snelweg. Dat kan de standaard-motor van de kia ook wel.
Och. Je bent met die ferrari misschien iets sneller op die snelheid van 120, maar zal je verder veel en veel sneller op je eindbestemming zijn?
Wat jij doet is precies hetzelfde:
De processor is echt goed.
Maar je hangt hem in een slechte kast. Je hangt hem tussen onderdelen die niet echt geschikt zijn voor die onderdelen.
Maar belangrijker: Je gaat het alleen gebruiken om te internetten.
Of te wel: je gaat 120 rijden met een ferrari, met af en toe files op het internet...
Met als enige reden dat je langer met die processor denkt te doen.
Dit terwijl elk jaar de snelheid van processors enorm toe neemt.
Volgend jaar is die Q9450 te vergelijken met een mooie bmw.
Het jaar erop met een aardige middenklasse
Het jaar erop zit je op budgetniveau.
En voor de E8400 zal ongeveer hetzelfde gelden: Volgend jaar met een standaard bmw, daarna met wat goedkopere middenklasse en het jaar erop zit je op budgetniveau.
Voor de snelheid van internet is niet de processor, intern geheugen, videokaart belangrijk, maar is je internetverbinding belangrijk. Wil je sneller internetten, dan moet je je internetverbinding upgraden.
Daarom vroeg ik in mijn 1e reactie welke internetverbinding je nu hebt.