Quadcore / Duocore

Status
Niet open voor verdere reacties.

jamjostie

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2005
Hallo allemaal,
ik neem aan dat dit niet het eerste topic is wat over dit onderwerp gaat maar ik wil een pc gaan kopen en kom niet uit deze kwestie. Ik wil zoiezo 4gb werkgeheugen maar nu zit ik met een probleem... Wat kan ik het beste doen? Ik wil dus 4gb dus ik neem aan voor de duo 2x 2gb werkgeheugen maar als ik een quad neem met 2x 2gb werkgeheugen (en dus 2 cores in beslag neem) heeft de quadcore dan precies hetzelfde vermogen als de duocore of is de prestatie slechter? (ik doe dit vooruit denkend op de toekomst zodat ik alleen maar 2x 2gb kaartjes erbij hoef te halen als quadcore in de meeste spellen is verwerkt).
Hoe werkt dit en welke keuze zou jij maken als je deze moest maken?

Alvast bedankt voor de reacties,
Met vriendelijke groet,
Dwayne Hanekamp

Hmm, even voor de duidelijkheid.

Jij denkt dat het geheugen wordt verdeeld over de cores? Dus dat elke core bij C2D 2 GB opzich neemt, en bij quadcore dus maar 2 cores in beslag worden genomen omdat er maar 2 kaartjes zijn?

Nou, volgens mij is dit onzin, of het is totaal nieuw voor mij.
In dat verband hebben geheugen en de CPU naar mijn weten niks met elkaar te maken.

Een paar maanden geleden stond ik voor dezelfde keuze: Core 2 Duo, of toch Quad core.
Ik heb uiteindelijk voor de C2D gekozen, omdat destijds (inmiddels weer een half jaar geleden) quadcore nog redelijk op prijs was (De Q6600 kost nu hetzelfde als de C2D die ik toen kocht.), en eigenlijk was er toen bijna niks geoptimaliseerd voor quad core.

Nu worden steeds meer van die zware spellen zoals Crysis gemaakt met ondersteuning voor quadcore, dus zullen uiteindelijk te prestaties beter zijn van de quadcore dan de dual core.
Als ik nu voor die keuze stond zou ik voor een quadcore gaan.

Interessante vraag waar ik je zo geen antwoord op kan geven. Wel kan ik je zeggen dat een "core" geen recht heeft op een reepje geheugen. Een cpu maakt verbinding met de northbridge van het moederbord. De northbridge heeft een bepaalde maximum bandbreedte, afhankelijk van een aantal zaken, zoals de hoogte van de FSB.

Hoe deze bandbreedte word verdeeld over 2 of meer cores, dat is even de vraag. Daar durf ik helaas geen goed antwoord op te geven, misschien iemand anders wel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan