Quake III Arena

Status
Niet open voor verdere reacties.

Levitation

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2006
Hallo

Sinds eergisteren heb ik van m'n moeder een "nieuwe" pc gekregen. Eigenlijk is het al een oude: AMD Duron 700 Mhz, 576 MB SD ram en hier komt het: een GeForce FX 5500 met 128 mb.

Volgens mij biedt deze laatste problemen, want telkens wanneer ik het spel opstart, loopt het na een tijdje vast en geeft hij een runtime error.

Op mijn andere pc (AMD Athlon 3200+, 512 MB DDR ram en GeForce LE 7300) werkt het spel meer dan prima.

Ik heb de laatste drivers van mijn videokaart geïnstalleerd, maar nog steeds geen resultaat. Ik ben wel vrij zeker dat het aan de videokaart ligt, maar niet helemaal. Want wat zou anders nog het probleem kunnen vormen? Voor zover ik weet is deze pc toch nog "goed genoeg" om Quake 3 te kunnen draaien. (Dit weet ik omdat het op mijn moeders AMD Duron 900 met 320 MB SD ram en een S3 Savage 4 16 mb ook meer dan behoorlijk werkt.)

Alvast bedankt.

Normaal gezien zou quake III perfect moeten draaien op die pc.
Je hebt zelfs geen 3d-kaart nodig, minimum 500Mhz en 256 ram.
Je zal inderdaad eens moeten een andere 3d-kaart moeten proberen, of als er een vga onboard zit, steek je scherm daar dan eens op en schakel je 3d uit.

Greetz : Jer:cool:en.

Laatst bewerkt:
Nee ik heb voor zover ik weet maar 1 videokaart erin steken die ook gebruikt wordt als beeldschermadapter (de GeForce dus). Want eerst stak er de originele VGA kaart in, maar die heb ik dan ook eruit gehaald en de GeForce in de plaats erin gestoken. Op die Athlon is dit ook het geval en funcioneert de GeForce als beeldschermadapter.

Maar, zou het hier mss niet aan kunnen liggen:

Supported Video Cards:
All 3dfx chips
ATI Rage Pro & Rage 128
S3 Savage 4
nVIDIA Riva 128 & 128x
nVIDIA TNT and TNT2
nVIDIA GeForce 256+
Matrox G200 & G400
Intel i740

Met welke uit de lijst zou mijn GeForce FX anders overeenkomen?

Anders straks eens kijken voor de nieuwste drivers (want die wat ik nu heb zijn blijkbaar niet meer de meest recente) en de nieuwste versie van DirectX, maar ik betwijfel of dat zal werken.

Laatst bewerkt:
Jou GFORCE is een kaart die toen nog niet uit was en dus niet op het lijstje staat maar hij hoort in de zelfde familie als de 256 alleen een stuk beter.
(na de 256 kwam nog de Gforce 2 serie, 3 serie, 4 serie en toen pas jou FX)

Maar test ook even je geheugen. want hoewel het prima kan vind ik 576 een rare waarde, alsof je nog even 64 MB bij een 512 hebt gedrukt met memtest86 word dat ook gecontroleerd
die kun je hier downloaden: http://www.memtest86.com/

Ja maar dat is ook het geval.

Eerst stak er gewoon een latje van 64 mb sd ram in, en achteraf zijn er nog twee latjes van 256 mb en van hetzelfde type bijgestoken.

(Bij de voorgenoemde AMD Duron van m'n moeder is dat ook ooit het geval geweest: eerst 64 mb sd ram, achter een latje van 256 mb ram bijgestoken.)

Heb ik gedaan, en hij gaf aan dat er 3 DIMM latjes aanwezig waren.

Ik ben wel zeker dat het probleem hier niet ligt. Zelfs met 64 mb ram zou Quake 3 al moeten werken.

dat ze aanwezig zijn geloof ik maar zijn ze nog goed?

Je videokaart kan het qua specs makkelijk aan
Als de drivers goed zijn dan kan het wezen dat er een ander defect in de videokaart zit.
Heb je het probleem alleen bij Q3?

Laatst bewerkt:
Wel neen, ik heb vandaag nog enkele andere dingen geprobeerd.

Zo heb ik oa. eens Unreal Tournament (de eerste) geïnstalleerd en in het menu kreeg ik soort van rode gloed te zien. (Met op de achtergrond wel nog het gewoonlijke scherm, maar dan dus gewoon met een rode schijn eroverheen.)

Ook heb ik eens geprobeerd om bij mijn bureaubladinstellingen de kleuren van 32 bits naar 16 bits te zetten, maar ook dit leverde geen resultaat bij Quake 3.

Daarna heb ik eens de ram-latjes van plaats verwisseld, en ook eens een latje uit m'n moeders AMD gehaald omdat dat ook PC133 SD ram is (in deze pc zitten 3 Apacer latjes: 2 x 256 mb ram (hier is precies wel verschil tussen, want op het ene staat iets van PC133 en dan CL 2, en op de andere staat er CL 3) en 1 x 64 mb ram (ook hier staat PC 133 CL 3), maar toch, dat maakte allemaal geen verschil.

Juist dan eens de videokaart (GeForce dus) gewisseld met een andere (4 mb maar jammer genoeg, dus hiermee werkte Quake 3 niet).

Ook heb ik eergisteren Max Payne 1 eens geïnstalleerd, en waar dit op de AMD 3200 wel foutloos werkt, valt het ook op deze pc bij het menu uit en springt hij terug naar het bureaublad waarna een error volgt.

Nu is het mij wel opgevallen dat tijdens een (game-)test van een benchmarkprogramma (3D mark test ofzoiets) ook die rode gloed terug te zien was bij één bepaald voorbeeld.

Ik veronderstel dus dat mijn GeForce naar de knoppen is, maar dat vind ik dan wel raar want het is de enige videokaart die op dit moment in m'n pc zit, en ik gebruik hem ook als beeldschermadapter? Hij werkt dus perfect, behalve de games willen maar niet werken...

Bedankt trouwens voor de vele antwoorden!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan