Query aan formulier koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ambulance23

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2011
IS het mogelijk om een formulier te hebben waarin de waardes voor een query worden doorgegeven?
Als voorbeeld:

In het formulier maak ik een keuzelijst met de veldnamen van een tabel.
Onder de keuzelijst maak ik een tekstvak waar ik de gewenste waarde in kan opgeven.
Daaronder een knop die de query laat lopen.

Dus bv. in het bovenste veld Opdracht-id en dan in het onderste veld 22.
Als resultaat zou ik dan graag de opdracht die opdracht-id heeft als resultaat willen zien.
Dit doet hij echter niet bij de volgende SQL code:
[SQL]SELECT Opdracht.[Opdracht-id], Opdracht.Naam, Opdracht.Omschrijving, Opdracht.Begindatum, Opdracht.[Aantal Eenheden], Opdracht.Status, Opdracht.Verhuringen
FROM Opdracht
WHERE ((([Formulieren]![Opdracht zoeken]![Zoekvraag1])=[Formulieren]![Opdracht zoeken]![waarde2]));
[/SQL]

Waarom werkt dit niet zoals ik het bedoel? Oftewel wat doe ik verkeerd?

Kijk eens goed naar je query, en bedenk dan dat je in een query velden oproept. Eventueel met een criterium erbij. Dat laatste wil jij dus doen.
Code:
SELECT [Opdracht-id], Naam, Omschrijving, Begindatum, [Aantal Eenheden], STATUS, Verhuringen FROM Opdracht
WHERE [COLOR="#FF0000"][B][Formulieren]![Opdracht zoeken]![Zoekvraag1][/B][/COLOR]=[Formulieren]![Opdracht zoeken]![waarde2];
Zeg eens waar het veld [Formulieren]![Opdracht zoeken]![Zoekvraag1] in je tabel staat? Ik zie 'm namelijk niet. En ik wed dat hij er ook niet is :).
Als je een dynamische query wilt maken, raad ik je aan het desbetreffende hoofdstuk van de Access cursus er even op na te slaan, want daarin wordt alles uitgelegd.

Zou je mij dan eens willen vertellen welk deel van de handleiding je bedoelt want zelf kon ik het zo 1,2,3 niet vinden.

Je moet doortellen tot (Hoofdstuk) 18 :). Daarin wordt uitgelegd hoe je (met een formulier, dat wel) een dynamische query kunt maken en die kunt weergeven op een formulier. En dat is min of meer wat jij wilt, geloof ik. Als ik je vraag goed begrijp.

Dat is inderdaad helemaal wat ik bedoel. Wat ik graag zou willen is in een formulier selecteren waarop ik wil gaan zoeken. (het veld uit een bepaalde tabel.) En de waarde die daar mee overeenkomt.
Bijvoorbeeld wil ik weten welke opdracht ik op een bepaalde datum had.
Dan wil ik uit een keuzelijst kunnen kiezen voor datum. en dan in kunnen geven welke datum dat het was. Dat heb ik op de bovenstaande manier geprobeerd maar werkte niet.
Nu ben ik op advies van jou opzoek gegaan naar hoofdstuk 18 van de handleiding, maar ik snap helaas niet hoe ik het doen. Ik zou het dan graag aan de hand van de systeemtabellen doen.
De Query voor de systeemtabellen snap ik, alleen zie ik niet hoe ik deze in mijn geval zou kunnen gebruiken

Dit hoofdstuk is redelijk hogeschool programmeren (zeker voor beginners). 't Is niet voor niks hoofdstuk 18 :). Het voorbeeld werkt prima, dus als je het niet werkend krijgt, dan lijkt het mij handiger als je een voorbeeldje van je eigen db meepost. Met uiteraard het formulier dat je zelf geprobeerd hebt. Anders kan ik niet veel anders zeggen dan: lees het hoofdstuk nog eens door...

En over welk formulier gaat het nu?

om het formulier Opdracht zoeken. heb het formulier zojuist aangepast aan de waarde zoals ik het graag zou zien, dus als het opnieuw zou willen downloaden klopt het geheel weer.

Je hebt het in je vraag over keuzelijsten maar die zie ik niet op je zoekformulier. Alleen een paar tekstvakken en een knop met een (grrrr) macro. En daar kun je dit soort constructies echt niet mee maken. Zonder de keuzelijsten weet ik natuurlijk ook niet hoe een zoekquery er uit moet zien en over welke tabellen je wilt zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan