query als keuzelijst in kolom van tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

thiver

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 dec 2004
De bedoeling is om voor bepaalde kolommen uit een tabel te kunnen kiezen uit een meerkeuzelijst.

Hiervoor heb ik een tabel x gemaakt bestaande uit 2 kolommen, de kolom "klasse" en de kolom "data". Zo kan ik met een query alle gegevens "data" met "klasse x" filteren en in een meerkeuzelijst plaatsen via de tabeleditor. Zo heb ik meerdere "klasses" en dus ook meerdere meerkeuzelijsten. Het probleem is nu als ik een tabel y opvul aan de hand met die meerkeuzelijsten en ik daarna een gegeven met "klasse x" en "data" toevoeg aan de tabel x; dan worden de bestaande gegevens gewoon opgeschoven in alfabetische volgorde.

KLASSE X: data a, data c, data d

--> gebruikt als meerkeuzelijst

invoeren van data b --> KLASSE X: data a, data b, data c, data d

oude klasse x: data a, data c, data d...
nieuwe: data a, data b, data c...

Probleem: de geselecteerde gegevens uit een meerkeuzelijst schijnen niet gegevensrelatief, maar plaatsrelatief te zijn, zodat het bijvoegen van een element zorgt voor een herschikking, en het systeem ook opschuift.

Als het gaat om de sortering van de gegevens in de meerkeuzelijst kun je dat eenvoudig in de achterliggende query oplossen.

Grtz,

Ik weet ook dat het probleem in de query ligt, maar wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat ik de meerkeuzelijst kan alfabetisch rangschikken en later dingen toevoegen zonder dat daardoor gegevens verplaatst worden in de tabel met de gemaakte meerkeuzelijst.

grtz

Volgens mij is het onmogelijk dat gegevens in een tabel wijzigen omdat je een query aanpas die gegevens uit diezelfde of een andere tabel haalt.

Maark ik denk dat we langs elkaar heen praten. Kun je de database plaatsen (gezipt) op het forum? Dan kijk ik (of iemand anders) er even naar.

Grtz,

Het probleem heb ik ondertussen zelf opgelost door de functie "afhankelijke kolom" bij de opties van de meerkeuzelijst op 1 te zetten ipv 0. Hierdoor heb ik tot nu toe geen problemen meer gehad met opschuivingen van gegevens.

Bedenk je dan wel dat nu kolom 1 wordt opgeslagen in de tabel en niet kolom 0 wat waarschijnlijk je primaire sleutel was?

Grtz,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan