Query criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

STORMT

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2009
Berichten
34
Ik heb een tabel met 25 velden. In ieder veld kan slechts "goed"of "afwijkend" worden ingevuld.
Met een query wil ik alle velden met "afwijkend" zichtbaar maken.
Dit doe je in de rubriek "criteria" en "of" in de query in de ontwerpfase.
Voor elk veld gebruik ik de term afwijkend en verspringend in de regels van of. Ik kan slechts 9 keer ( criteria 1x en 8x "of").
Dus in de andere velden kan ik niet zoeken op "afwijkend". De help functie gaf geen uitkomst.
Dus ik ben op zoek naar een oplossing voor dit probleem.
Wie geeft mij een tip?

BVD
 
Door bij elk veld in een Of-criteria regel hetzelfde criterium in te typen, heb je inderdaad 25 regels nodig, en die geeft het ontwerpscherm niet. Als je op deze manier een query maakt, krijg je een eindresultaat waarbij je alle records te zien krijgt waarbij in minstens één veld de tekst "afwijkend" voorkomt. Ik weet niet of dat de bedoeling is? Ik kan me voorstellen dat je dan zo'n beetje alle records wel te pakken hebt..

Overigens kun je wat verder komen door in de SQL weergave te werken. Met de query die je nu hebt, kun je wel zo ongeveer zien hoe de SQL statement er uit moet gaan zien; met wat knip- en plakwerk kun je de overige 16 velden er wel aan toevoegen.

Ik heb echter een simpelere oplossing voor je: (althans, zo zou ik het zelf doen...)
In plaats van een criterium op alle losse velden los te laten, zou ik een IIF maken, die de tekst uit het veld vervangt door een getal. Je krijgt dan:

Expr1:IIF([Veld1]="Afwijkend";1;0)

En dat dan voor alle 25 velden. Je kunt overigens ook zinvolle namen verzinnen...

Vervolgens maak je een formule in een lege kolom:

Totaal:Expr1+Expr2+expr3+Expr4....+Expr25

En deze geef je het criterium: >0

Dan zou je alle records moeten krijgen met minstens één keer "Afwijkend" in een kolom.

Michel
 
Octafish bedankt voor jou reactie.
Een en ander uitgetest met jouw tips.Het werkt.
Bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan