Query Datum Range

Status
Niet open voor verdere reacties.

Silence25

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2009
Goedemorgen,

1. Ik heb een actielijst met zaken die ik moet uitvoeren. Op dit moment staan alle acties in de query maar ik wil alleen een lijst met acties tot en met vandaag. En dus geen toekomstige acties (anders wordt de lijst zo lang). Hoe krijg ik dit voor elkaar?

2. En hoe kan ik een datum range opgeven van bijvoorbeeld 1 september tot en met 30 september om te kijken welke acties uitgevoerd zijn?

Bedankt!

Het mooist gaat dat, als je twee parameters maakt voor de Begindatum en de Einddatum.
Dat doe je via <Query>, <Parameters>. Je typt daar de naam van de parameter, en selecteert het type veld, in dit geval Datum/Tijd.

Vervolgens zet je in de query bij criteria onderstaande code:
Code:
Between [begindatum] And [einddatum]

Als je de query nu draait, word je eerst om een begindatum gevraagd, en vervolgens om een einddatum.
Het mooie van de vaste parameters is, dat je nu kunt volstaan met (bijvoorbeeld) 1-4 als begindatum, en 1-6 als einddatum in te typen. Access maakt daar nu automatisch twee datums van: 1-4-2009 en 1-6-2009

Bijlagen

• Parameters.jpg
    Parameters.jpg
    14,7 KB · Weergaven: 54
Bedankt! Het is nu gelukt om historische/toekomstig acties op te vragen.

Nu wil ik alleen nog dat in mijn " hoofdscherm" ,waar ik de uit te voeren acties van die dag (en oudere acties wanneer ik die nog niet uitgevoerd heb), te zien krijg. Dus eigenlijk een Live weergave van de acties die ik vandaag moet doen. Waneer ik de parameters weer weghaal en Between [01/01/2009] And [now] invoer dan moet ik nog steeds een parameter opgeven.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat een live overzicht krijg van mijn acties zonder parameters in te hoeven voeren?

Als je de query wilt aansturen vanuit het hoofdformulier, dan moet je in de query geen parameters gebruiken, want die worden dan altijd (als laatste) gevraagd, en worden,dan ook gebruikt. Als je ze hebt gedefinieerd in de query via Paramaters, en je gebruikt ze niet, dan moet je ze dus verwijderen.
Ik zou op het formulier, of in de VBA code achter de knop die je gebruikt om de query te openen de filtering toevoegen. Dan kun je de query altijd gebruiken zonder datumfiltering, en met datumfilter via het formulier.

Bedankt voor je uitleg alleen denk ik dat ik het verkeerd uitgelegd heb. De query wordt dmv een subformulier in mijn "werkformulier" weergegeven. Zo heb ik een overzicht van de openstaande acties, offertes en orders (3 subformulieren). Situatie nu: Ik krijg in het subformulier Acties een overzicht van alle nog niet uitgevoerde acties. Ook de acties voor 2010. Uiteraard is dit overbodig. Ik wil alleen een overzicht van de acties tot en met vandaag. Welk criteria moet ik opgeven om die gegevens via de query te laten filteren op het subformulier? (zonder een parameter op te geven)

In dat geval kun je denk ik volstaan met [ActieDatum] <=Date()
Of heb je dat al geprobeerd? En wat doe je met afgehandelde acties, met een actiedatum die in de scope vallen? Heb je bijvoorbeeld een checkveld Afgehandeld Ja/Nee, zodat je kunt filteren op: [ActieDatum] <=Date() en Afgehandeld=Nee?

Bedankt! Het werkt nu helemaal zoals ik wil!

Ik had de Between [01/01/2009] And [now] criteria gebruikt maar die werkte niet.

De acties kunnen afgehandeld worden met een checkveld Executed (zoals jij aangeeft)
En in de actielijst komen dan alleen de acties die nog niet executed zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan