Query dubbele records

Status
Niet open voor verdere reacties.

Carloj

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2015
Ik heb 2 tabellen,
Tabel 1: Meldingen /projecten
Hierin staan een aantal gegevens waaronder tijd.
Tabel 2: Taken
Dit zijn taken die onder een melding of project vallen. Hierin staan dezelfde gegevens als tabel 1.

Als ik nu van deze 2 tabellen een query maak om de totale tijd te achterhalen krijg ik of geen records of dubbele records.
Wat doe ik verkeerd?
voorbeeldje
Bekijk bijlage totaal_helpmij_forum-accdb.zip

Laatst bewerkt:
Waarom heb je in [Taken] van [MeldingID] een Tekstveld gemaakt? In [Meldingen] is dat een numeriek (autonummer) veld. Dan moet dat in [Taken] ook numeriek zijn. Dan pas kun je ze goed koppelen.

Dat lost het probleem niet op. Ze zijn nu hetzelfde en heb er een relatie van gemaakt maar er veranderd niks.

Je bent ook, eerlijk gezegd, niet helemaal jofel bezig. Een Meldingen systeem bevat een aantal verschillende onderdelen. Zo heb je de pure meldingsgegevens zoals de naam van de aanvrager, het meldingsnummer, de omschrijving etc. Daarnaast heb je variabele gegevens die doorgaans meerdere keren terugkomen. Daaronder vallen dus ook activiteiten/taken die voor de melding worden uitgevoerd. Op een melding worden in beginsel nooit uren geschreven, want een melding is niet meer dan een registratie van een klacht/incident. Dus wat jij doet, een veld [Tijd] in de tabel melding, is in mijn ogen onzinnig. Alle tijd zou moeten worden geschreven in de tabel [Taken]. Die tabel is met een één-op-veel relatie gekopeld aan de tabel [Melding] op basis van het veld [MeldingID]. En als je het zo inricht, kun je perfect totalen per melding genereren door de query te groeperen op MeldingID en te totaliseren op [Tijd].

Op het meldings formulier staat een status, als die op bezig staat of niet gestart dan staat hij bij open meldingen/ projecten. Als de melding is afgerond kun je deze melding weer openen en invullen dat die afgerond is , wat er gedaan is, wie, hoelang enz. Anders zou ik 4 formulieren moeten gaan maken, 1 voor de melding /project , 1 voor afronden melding/project, 1 voor taak melden van melding/project en 1 voor afronden vaan taak(melding) van melding/project.
Nu heb ik 2 formulieren, 1 voor het melden en afronden van een melding/project en 1 voor het melden en afronden van taken bij een melding/project. Deze zijn trouwens ook nog 98% hetzelfde.

Ik heb nu de tabel met taken al verwijdert en alles wordt nu gewoon in de meldingstabel gezet. Dit werkt het ook.

Ik beheer zelf een meldingen systeem, en wij doen dat toch echt anders, namelijk gewoon op één formulier. Met uiteraard keuzelijsten voor de verschillende statussen. Dus zelfs de 2 formulieren die jij gebruikt vind ik er al één teveel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan