query en rekenen-verschil

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janzan

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2012
Hallo allemaal,

Ik heb een tabel, en daar laat ik een selectie query op los.
De qurey laat dan een aantal records zien die aan de criteria voldoen.
Nu staat in de records ook het veld [totaal].
Dit veld kan zowel een positief of een negatief getal bevatten.
In 1 van de records is het veld [totaal] leeg (record A)
De som van het veld [totaal] van alle records die door de selectie query wordt weergegeven moet nul zijn.
Dit is niet altijd het geval, en in dat geval wil ik het verschil in het lege veld [totaal] van in record A plaatsen.

Hoe pak ik dit aan?

b.v.b. dank voor de info

In de tabel een veld [Totaal]? Waarom? Totalen bereken je in queries, en zet je niet in een tabel. Alles wat berekend kan worden, doe je namelijk in queries.

Deze tabel wordt gemaakt in een boekhoudpakket.
Die importeer ik in access, om er vervolgens een rapportage van te kunnen maken.
De tabel is dus een kolommenbalans en het verschil tussen de credit en debet bedragen is het uiteindelijke resultaat wat bij het kapitaal of winstrekening moet worden bijgeschreven.
De tabel is dus een gegeven.
Voor het bijschrijven van het verschil op de kapitaalrekening zoek ik dus de juiste oplossing.
Het mooiste zou zijn als dit pas in het rapport zou gebeuren....en dat de tabel blijft zoals die is.
Ik denk dus dat ik pas in het rapport moet gaan rekenen.
De activa uitsplitsen kan aan de hand van de grootboekrekeningen.
De passiva kan ook.
De winst verlies rekening ook.
Dit kan ik dan onderbrengen in suprapporten.
Maar het resultaat moet dan nog worden bijgeschreven op de kapitaalrekening.

Als je wilt rekenen met een getal dat niet altijd gevuld is, kun je met de functie Nz het lege veld omzetten naar een waarde. Met Nz([Veld];0) krijgt een leeg veld de waarde 0. En daar kun je weer mee rekenen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan