QUERY: het berekenen van het totaalbedrag

Status
Niet open voor verdere reacties.

RifieI

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2013
Berichten
10
Beste mensen op Helpmij.nl,

Ik zit met het volgende probleem: ik wil een query maken (het berekenen van het totaalbedrag van een door mij gegeven factuurnummer) waarbij ik een tabel heb genaamd:[Orderregel] en tabel:[Onderdeel]
hiermee moet ik het doen waarschijnlijk. tabel:[Orderregel] bestaat uit Factuur(bestaat uit 3 factuurnummers), Onderdeel en Aantal.
Tabel:[Onderdeel] bestaat uit Eenheidsprijs, Onderdeelnummer, omschrijving.
Volgens mij moet ik dus het Aantal vermenigvuldigen met de eenheidsprijs en dan nog iets??

Mod edit: Hoofdletters worden gezien als schreeuwen, mijninziens is dat niet nodig.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,
RifieI
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt het in je vraag over het totaalbedrag van een opgegeven factuurnummer. Uit het vervolg vand de vraag maak ik op dat je de prijzen per besteld onderdeel echter ook nog niet hebt, en als dat zo is kun je natuurlijk ook nog geen totaalbedrag over de factuur berekenen.
Als we bij het begin beginnen:
Je hebt een query nodig op basis van [Orderregel] en [Onderdeel]. Die zijn gekoppeld op basis van OnderdeelID. In die query zet je alle velden uit [Orderregel] en de naam en prijs van [Onderdeel]. Nu je in één rij het aantal en de prijs van een onderdeel hebt, kun je de velden met elkaar vermenigvuldigen. In een nieuwe kolom in de query maak je dan de formule =[Prijs] * [Aantal]. De naam van dat veld verander je natuurlijk van Expr1 naar Prijs, of iets anders.
De query kun je als basis gebruiken voor een subformulier dat je dan op het formulier frmFacturen zet. Op basis van het Factuurnummer zie je dan de juiste records die bij een factuur horen.

Zet je ook de factuurvelden in de query, (gekoppeld op Factuurnummer) dan heb je alles wat je nodig hebt voor je factuur. Je kunt dan op basis van die query een rapport maken, en m.b.v. groeperen en kop-en voetteksten totalen berekenen.
 
Bedankt voor het snel beantwoorden OctaFish.
Kijk de prijzen per besteld onderdeel die heb ik allemaal wel namelijk bij de eenheidsprijs.
Kan je hier misschien wat mee?

Ik kan ook eventueel een bijlage sturen om het wat duidelijker te maken

Alvast bedankt!
 
Eenheidsprijs? Wellicht een concept dat je kunt verkopen aan de HEMA; die zijn dat tijdens een verhuizing waarschijnlijk verloren ;)
Maakt voor het verhaal niks uit, dan hoef je dus de tabel Onderdeel niet te gebruiken. Al zou ik zelf wèl vanuit een tabel blijven werken, omdat je prijzen wilt kunnen aanpassen, en dat niet wilt doen in tig queries die je her en der hebt rondzwerven. Het moet natuurlijk ook onderhouden kunnen worden. En dus blijft mijn eerdere oplossing recht overeind staan.
Als je een voorbeeldje kunt posten, is dat uiteraard prima. Werkt altijd beter en sneller als omschrijvingen.
 
Hahaha goeiie!

nou hierbij stuur ik de bijlages en volgens mij heb ik de tabel[Onderdeel] wel nodig niet zeker?

Alvast bedankt!
Onderdeel.jpgOrderregel.jpg
 
Een eenheidsprijs is toch dat alles hetzelfde kost? In mijn jeugd was € 7,50 in ieder geval niet hetzelfde als € 1,44. Ik ga maar eens een ander woordenboek aanschaffen, want die van mij is duidelijk niet meer van deze tijd :)
Maar goed, slechts een paar uur van je mogelijke oplossing verkwanseld ;)
Dus hoe staat het met de query?
 
Kijk ik heb drie facturen namelijk 1165125, 1165256 en 1168643.

Tot nu toe heb ik dit:
SELECT factuur, aantal * eenheidsprijs AS totaal_bedrag
FROM Onderdeel, Orderregel
WHERE Factuur=factuurnummer

Maar als ik één van de factuurnummers invul krijg ik iet heel vreemd.
Hopelijk kan je mij hiermee helpen?
Ik weet niet wat ik fout heb gedaan??

Zie bijlage:
Query1.jpg
Query1_1.jpg
Query1_2.jpg
 
Je hebt de tabellen niet aan elkaar gekoppeld in het Relaties venster. Doe dat als eerste. In je query krijg je dan een INNER JOIN i.p.v. een Cartesisch product.
Verder heb je een veld [Factuur] dat je probeert te matchen met een Parameter. Dat kan op zich wel, al zul je dus altijd die vraag krijgen, en geen records als je niks invult. Lijkt mij ook niet handig. Maar eerst dus de tabellen koppelen.
 
bedankt voor je snelle antwoord!

Ik heb de relaties wel al gezet.
Wat moet ik hierna dan doen

Zie bijlage: Relaties.png
 
@RifieI Zou je in ogenschouw willen nemen dat het forum wordt gerunt door vrijwilligers. Dit zijn veelal mensen die in hun vrije tijd andere mensen helpen met hun problemen. Geduld is daarom een schone zaak.
 
Ik heb even gekeken naar je relaties, en verbaas me een beetje over de aparte tabel voor occasions. Lijkt mij dat een auto dan nog steeds een auto is. Daar moet je dus gewoon één tabel voor gebruiken. Desnoods met een selectievakje Occasion erbij, zodat je onderscheid kunt maken tussen nieuwe auto's en gebruikte.Verder zou je de berekening nu moeten kunnen maken, met de juiste uitkomst :)
 
Bedankt voor het antwoorden.

Nu zit ik met het volgende:
Ik heb het volgende nu gedaan:
zie bijlage: Totaal bedrag.jpg Totaal bedrag_1.jpg

Nu heb ik de totale berekening gedaan d.m.v de knop Totalen.
Is er misschien een mogelijkheid om dat zonder de knop Totalen te doen?

Alvast bedankt

RifieI
 
Simpel antwoord: nee. Wees blij; die knop heeft er 25 jaar niet gezeten...
 
AHAA okee dan!
Dan ben ik klaar.
Harartstikke bedankt met alle hulp die je hebt aangeboden!
:thumb:

RifieI
 
Mag je de vraag nog op Opgelost zetten! Overigens is de reden dat de totalenknop er nooit gezeten heeft (in Queries) is dat niemand er ooit om gevraagd heeft. Het is een nogal onnozele toevoeging; totalen maak je namelijk in je rapporten. Het is doorgaans een berekende waarde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan