gethez
Gebruiker
- Lid geworden
- 9 mrt 2007
een opgave die in mijn cursus staat lukt mij maar niet:
ik zal ze even schetsen:
het gaat om een standaard database waarin klantengegevens zitten (o.a. met hun geboortedatum)
en de opgave gaat als volgt:
geef de klantennaam + de geboortedatum voor alle klanten die volgende maand verjaren.
de query gaat als volgt:
in de eerste kolom :
- klantennaam uit de tabel klanten
- X bij show
de tweede kolom :
- geboortedatum uit de tabel klanten
- X bij show
en bij de derde kolom moet ik de expression builder gebruiken... (voor zowel het veld als voor de criteria) :
- bij veld : month ([klanten]! [geboortedatum])
- bij criteria : month(now()) + 1
- geen X bij show
de eerste en tweede kolom kan ik ingeven en weergeven zonder probleem, en als ik bij de derde kolom het veld month/klanten/geboortedatum invoeg geeft hij me eerst nog mooi alle maanden : 2 voor februari en 6 voor juni , maar vanaf dat ik de criteria ingeef, krijg ik blanco records in mijn resultaat (en dit voor alle kolommen...)
terwijl als je logisch nadenkt de query toch goed in mekaar zit;
het geeft de maand weer, en als criteria neem je de huidige maand +1 .....
waar zit ik fout?????????
ik zal ze even schetsen:
het gaat om een standaard database waarin klantengegevens zitten (o.a. met hun geboortedatum)
en de opgave gaat als volgt:
geef de klantennaam + de geboortedatum voor alle klanten die volgende maand verjaren.
de query gaat als volgt:
in de eerste kolom :
- klantennaam uit de tabel klanten
- X bij show
de tweede kolom :
- geboortedatum uit de tabel klanten
- X bij show
en bij de derde kolom moet ik de expression builder gebruiken... (voor zowel het veld als voor de criteria) :
- bij veld : month ([klanten]! [geboortedatum])
- bij criteria : month(now()) + 1
- geen X bij show
de eerste en tweede kolom kan ik ingeven en weergeven zonder probleem, en als ik bij de derde kolom het veld month/klanten/geboortedatum invoeg geeft hij me eerst nog mooi alle maanden : 2 voor februari en 6 voor juni , maar vanaf dat ik de criteria ingeef, krijg ik blanco records in mijn resultaat (en dit voor alle kolommen...)
terwijl als je logisch nadenkt de query toch goed in mekaar zit;
het geeft de maand weer, en als criteria neem je de huidige maand +1 .....
waar zit ik fout?????????
Laatst bewerkt: