Query maken met meerdere tabellen en berekeningen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cor99

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 feb 2015
Hallo,

Ik ben onlangs begonnen met het gebruiken van Access, ik moet zeggen dat ik het een geweldig programma vind. In het begin is het veel zoeken, google en youtube, maar dan kan je toch een eind komen. Nu ben ik toch op een probleem gestuit;

Ik heb meerdere tabellen die gegevens bevatten voor een BTW aangifte:

Facturen
factuurregels​
Credit
creditregels​
Inkoop
Inkoopregels​

In de tabellen (...)regels, zitten de bedragen inclusief en exclusief BTW, in de overige tabellen, zitten mijn termijngegevens (boekjaar en kwartaal). Nu wil ik in een query van alle regels binnen een boekjaar en een kwartaal, de ingekomen, gecrediteerde en uitgaande btw berekenen. Hierna wil ik uiteraard ook het verschil in BTW laten zien (betalen of terug te ontvangen.

Op dit moment, bereik ik dit door export naar Excel en hier formules te plaatsen, ik ben er van overtuigd dat het ook binnen Access mogelijk is.

Ik heb een kopie van de database (zonder inhoudelijke gegevens) toegevoegd in de bijlage. De login die kan worden gebruikt is:

gebruikersnaam: help
wachtwoord help

Hierna kan je bij opties de navigatie weer aanzetten, na het herstarten van de DB en het opnieuw inloggen, zullen alle tabellen, rapporten, qry's etc, ook zichtbaar zijn.

De DB staat als download op http://www.corsnijder.nl/helpmij/administratie.zip

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,

Cor

Je had de db ook kunnen aanleveren zonder die beveiliging :). Ik snap niet helemaal waarom je zo'n beetje elke tabel hebt volgebouwd met BTW-velden. BTW is afhankelijk van je artikelen, of wat je ook levert/bestelt. Lijkt mij dat je dat niet op basis van Factuur of Credit doet. Ofwel je doet het in Factuur/Credit, ofwel in Factuurregels/Creditregels, maar niet in allebei. Sowieso horen velden als [Totaal excl btw] en [Totaal incl btw] niet in een tabel thuis, want dat zijn berekende gegevens, en die bereken je dus in queries. In tabellen sla je dus alleen de pure gegevens op die de transacties bepalen. Ik vraag me ook af of je überhaupt wel aparte tabellen nodig hebt voor Credit/Factuur. Je zou dat namelijk best in één tabel kunnen zetten met een keuzelijstje Factuur/Credit erbij. Weet je ook alles.

Denk hier kan ik nog iets van leren maar krijg het bestand idd niet open ....heb ik dat

Beste OctaFish, bedankt voor je reactie, dat ik de db online beveiligd heb geplaatst was luiheid:) Dat factuur en credit niet in 1 zitten, komt omdat ik de credit nog verder wil uitwerken, zodat alles op deze boeking automatisch negatief wordt. BTW is inderdaad afhankelijk van artikelen, echter is dit een database zonder artikelbestand, dus die koppeling kan ik niet maken. In dit geval gaat het om een administratie van een bouwonderneming, deze hebben in geval van particuliere opdrachtgevers te maken met een btw tarief van 6% op uurloon, bij facturatie aan bedrijven, hoeft dit niet zo te zijn, er spelen dus meerdere factoren.

Heb jij suggesties om de BTW te vereenvoudigen en goed in een query te krijgen, ik zie dit nog even niet (beginner;)) ook de inkoopboeking en de bijbehorende btw is een belangrijke factor.

@ TWOmax; Ik heb de db nu ook zonder beveiligingen online geplaatst, deze kan je zonder gedoe openen:

http://www.corsnijder.nl/helpmij/administratie11.zip

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan