query maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

bugbug_be

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2004
Geplaatst: zo aug 30, 2009 2:30 pm Onderwerp: access query

--------------------------------------------------------------------------------

hallo,

ik zit met een probleempje.
ik heb een database waarin duikleden staan geregistreerd. elke week is er training op maandagavond, en verder kan er elke dag gedoken worden.
er zijn dus 3 soorten duiken: materiaal training (Id = 1), conditietraining (Id = 2) en duiken (Id = 3). de materiaal en conditietraining gebeuren in het zwembad en het draait allemaal om die 2 trainingen
ik zou willen een query maken waarin ik voor elk jaar een overzicht heb van het aantal duikers die zowel materiaal als conditietraining geweest zijn.
als ik nu bij criteria Not "3" zet krijg ik effectief de materiaal en conditietrainingen. Maar het probleem is dat op éénzelfde datum de 2 trainingen voorkomen en dat hij deze uitsplitst. Ik krijg dus per datum het aantal materiaal trainingen en het aantal conditietrainingen.
Graag zou ik het totaal van deze beide zien per datum, dus niet gesplitst.
Kan iemand me hier bij helpen aub??

dank.

Hoi bugbug_be,

Graag zou ik het totaal van deze beide zien per datum, dus niet gesplitst.

Wel grappig, je geeft het antwoord eigenlijk zelf al. ;)
Je moet namelijk totalen aanzetten, dan Group By op Datum en het type duiken op where (of waar) <> 3. Totalen kan met een rechtermuisklik op een kolom in de query en dan Totalen aanklikken.

Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd.
Ik heb ook gelijk een kolom toegevoegd die selecteert op Jaar 2009.
Als je niet specifiek wil zoeken op 2009 verwijder dan de criteria.

Nog een kleine tip:
Ik zou nooit zeggen <> 3, want stel dat er in de toekomst een training bijkomt, laten we deze training 4 (onderwater hockey ofzo) noemen.
Nu run je de query en krijg je de data van 1, 2 en 4....
Je kunt volgens mij beter zeggen 1 OR 2.
Misschien denk ik nu te ver vooruit en is hier geen sprake van, t is ook maar n kleine tip.

Ik hoop dat dit antwoord geeft op je vraag.
Veel suc6!

Bijlagen

Hoi bugbug_be,

Wel grappig, je geeft het antwoord eigenlijk zelf al. ;)

....
ik hoop dat dit antwoord geeft op je vraag.
Veel suc6!

Dank Greeney!! het werkt!!

PS ik ben een behoorlijk groentje ... en zie soms niet dat het zo simpel is :o

Tine

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan