Query met criteria in 2 subformulieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henri Vermeer

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2010
Beste allemaal,
Het lukt mij maar niet om 2 omzetten te vergelijken in een subformulier rekent met verkeerde veld, wat doe ik fout of kan dit niet in 2 subformulieren?

Gr. Henri en alvast bedankt.

Bijlagen

Je verwijst in je tweede subrapport naar een veld in het eerste subrapport. Dat kan, maar je krijgt dan het eerste record terug uit dat subrapport. Altijd.... Dus ook voor de tweede en volgende maand reken je met de waarde van de eerste maand. En daar loopt het spaak.

Query metcriteria in 2 subformulieren

Dat begrijp ik maar heb je een suggestie op het op te lossen, of de database maar
herbouwen en dan omzet wegschrijven in aparte tabel per jaar, waar ik dan de tabellen met elkaar kan vergelijken?

Gr. Henri

Ik zou er geen aparte tabel maken, maar in de bronquery een extra parameter maken die middels DSum het totaal van het eerste (beginjaar) berekent. Of, nog mooier (vind ik) een draaitabel op basis van een Union query (die weer is gebaseerd op de twee queries voor de twee jaren. Al zou je ook nog wel twee queries naast elkaar in één query moeten kunnen maken, die je dan koppelt op basis van maand en jaar.
Eindresultaat zou in ieder geval moeten zijn dat je één query als bron hebt voor één formulier.

Beste Octafish,

Zou je mij kunnen helpen, want het lukt mij niet(maak waarschijnlijk een denk fout) het enige wat ik wil is omzet laten zien voor 2 jaren(2010&2011 in dit geval) met daarnaast verschil in bedrag en percentage?

Gr. Henri

Maak een voorbeeldje, en voeg het toe als bijlage. Is je bestand te groot, dan mag je 'm ook mailen. Dan kijk ik er wel even naar.

Laatst bewerkt:
Beste Octafish,

Bijgaand een gedeelte van database frm omzet per maand geeft de vraag welk jaar, ik zou graag willen dat je 2 jaren met elkaar kan vergelijken in dit geval 2010 & 2011 waarbij en gerekend wordt met verschil per maand per jaar in bedrag of percentage.
Ik hoop dat je hier genoeg aan hebt.

Bij voorbaat dank,

Gr. henriBekijk bijlage 140989

Bijlagen

Ik heb een query voorbeeldje gemaakt die twee jaren met elkaar vergelijkt (laatste jaar met voorgaande jaar). Deze query ([qTotalen_Vorig_Jaar]) is gebaseerd op een bron ([qTotalen]) die de voorberekeningen doet; de eind query maakt gebruik van DLookup om de juiste gegevens op te zoeken. Volgens mij kun je die wel als basis gebruiken voor verdere berekeningen. En dan kun je daar ook wel weer één formulier van maken, omdat je dan alles in één query hebt staan.

Heb je helemaal gelijk in :o
Morgen ben je de eerste!

Niet helemaal de eerste, maar hier is-ie dan toch!

Bijlagen

Dank je wel voor het voorbeeld, zal wel een stomme vraag zijn, maar op welke query moet ik nu het formulier baseren?

Gr. Henri

Ik zou zeggen: [qTotalen_Vorig_Jaar]. Er staan nog niet alle berekeningen in die je wilt hebben, maar die zou je nu zelf moeten kunnen maken. Toch?

Bedankt voor de voorbeeld queries, heb nu de gegevens naast elkaar zie bijlage nog niet opgemaakt maar wel de gegevens. Kan je mij nog zeggen hoe ik de maanden van vorig jaar die dit jaar er nog niet zijn kan laten zien?

Gr. Henri

Bijlagen

Als je een kruistabel maakt, krijg je alle maanden die in het vorige jaar gebruikt zijn in het resultaat. De maanden van het huidige jaar, die nog niet gepasseerd zijn, blijven dan leeg.

En dat mag je zelf dan doen door de op <Opgelost> te zetten ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan