Query met formulier invoer lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnon1

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2014
Goedemorgen,

Sinds kort ben ik aan de slag met Access 2010. Allereerst een Basis cursus gedaan en nu voor het eerst aan het knutselen.

Ik heb een een aantal tabellen die gevuld kunnen worden m.b.v. formulieren. Zo kunnen nieuwe relaties worden ingevoerd en met een ander formulier kunnen de werkzaamheden worden ingevoerd die gemaakt zijn voor deze relaties.
Vervolgens heb ik een query gemaakt die gebruikt wordt voor het maken van een rapport. In het rapport staan de werkzaamheden die zijn uitgevoerd voor een relatie. In de query had ik bij het veld [Achternaam] bij de Criteria opgenomen [Welke achternaam].

Handiger is natuurlijk wanneer de naam niet hoeft te worden ingetypt maar dat er kan worden gekozen uit een lijst met namen.
Ik heb hiervoor een formulier aangemaakt en - m.b.v de Opbouwfunctie - dit formulier opgenomen in de query bij het veld [Achternaam] bij de criteria. Wanneer ik nu de query ga uitvoeren krijg ik melding: Parameterwaarde opgeven met hieronder de naam van het formulier. In de bijlage een aantal schermafdrukken van de query, het formulier en de melding.

Kan iemand mij helpen en aangeven waardoor het fout gaat?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,

Arnon1

Bijlagen

• Nieuwe afbeelding1.jpg
    Nieuwe afbeelding1.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 44
  • Nieuwe afbeelding2.jpg
    Nieuwe afbeelding2.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 37
  • Nieuwe afbeelding3.jpg
    Nieuwe afbeelding3.jpg
    21,6 KB · Weergaven: 32
Waarschijnlijk is het formulier niet geopend als je de query uitvoert. Omdat de query het filter baseert op het object [Invoer naam], moet dat object geopend zijn. Zo niet, dan ziet Access het object als een parameterveld, en vraagt Access alsnog om de naam die je wilt filteren. Overigens zou een keuzelijst met beschikbare namen beter zijn als een tekstvak waar je de naam in moet typen. Maar dit terzijde.

Hoi Michel,

Dank voor je heldere antwoord en het meedenken.

Hoe regel ik dat in het formulier een keuzelijst komt met de beschikbare namen uit de tabel? Ik heb nu in het formulier een tekstvak staan. Kan ik dit tekstvak hier voor gebruiken?

Alvast weer bedankt voor je reactie.

Vriendelijke groet,

Arnon

Een tekstvak kun jemomzetten naar een keuzelijst als je er rechts op klikt; je krijgt dan de optie <Wijzigen in>. Vervolgens kun je de keuzelijst vullen met een Rijbron. Dar is dan de tabel met namen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan