query met formulier invoer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

scumer

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2013
Hallo beste mensen,

Ik zou best wel wat hulp kunnen gebruiken bij het opbouwen van mijn database. Ik heb al veel aan dit forum gehad door het lezen van andermans vragen.
Maar nu zit ik met een probleem bij het retouneren van de door mij gewenste Info uit mijn database gebaseerd op een query welke wordt gevoed door een formulier.
Graag zou ik advies ontvangen.

Ik heb een database aagemaakt op basis van tabellen met een 1 to many relatie. Ik heb dan ook een formulier aangemaakt waarmee ik data kan invoeren doormiddel van diverse keuzelijsten met vervolg keuzelijsten.
Vervolgens heb ik een query gemaakt met een criterium. Het criterium wordt ingevoerd dormiddel van een formulier met keuzelijst vroeg,laat,nacht . So Far so good. Ook heb ik tweede Query gemaakt die mij de storingen per machine zou moetten retouneren. En hier ligt mijn probleem

Wat wil ik zien ?

Doormiddel van een query wil ik alleen storingen terug zien die gerelateerd zijn op specifiek lijn nummer en machine naam, de datum zou ik in een later stadium willen begrensen tot BV een maand.
Ik heb een query aangemaakt die mij Datum,Lijn,machine
,storing, en oplossing retouneerd. Al ik nu de query uitvoer krijg ik keurig in gegevensblad de opgevraagde informatie. Echter nu wil alleen bijvoorbeeld de resultaten zien van lijn 2 en machine begassing. Ook hier wil ik weer een formulier gebruiken om de parameters voor de creteria te verzamelen, met natuurlijk weer een keuzelijst lijn en vervolg keuze machine.

Probleem:

Als ik een criteria bij lijn invoer en daarop een Formulier maak met keuzelijst krijg ik netjes mijn gevraagde informatie echter als ik dat zelfde wil bij machine krijg ik geen resultaat ( heb dan wel de criteria bij Lijn verwijderd).

Vraag:

Hoe kan ik een formulier maken met keuze lijst (lijn) en vervolgkeuzelijst (machine) die de query parameter bij Machine verzamelt. En mij als resultaat storingen per machine retouneerd.

ooh ja bestandje op dropbox gezet https://dl.dropboxusercontent.com/u/35591951/acces/tologboekv1.1.rar
groet scumer

Laatst bewerkt:
Als ik zou snappen wat je wilde, kan ik je wel helpen. Daar ligt echter een stevig probleem... ik snap al die subformuliertjes bijvoorbeeld niet waar je het over hebt; doorgaans gebruik ik één formulier, met eventueel als ik wil filteren in de koptekst een aantal keuzelijsten die de selectie filteren. Lijkt mij simpel genoeg, en daar lopen ook regelmatig voorbeelden van voorbij. Ik zou zeggen: probeer die variant eerst eens. In jouw voorbeeld zou ik niet eens weten welk formulier er gefilterd moet worden...

Hoi Michel,

Bedankt voor je antwoord.
Blijkbaar was ik niet duidelijk in het geen wat ik wil.
Daarom zal ik nogmaals proberen uit te leggen wat en waarom ik dacht het zo te moeten doen door die sub formuliertjes.

Om te beginnen is er op de werkplek (Inclusief mijzelf) waar deze db gebruikt moet worden geen enkele kennis en ervaring met acces.
De bedoeling was door een menu te gebruiken het gebruiksvriendelijk te maken voor iedereen.

Ik heb in het voorbeeld alle werkende onderdelen weg gelaten en alleen de query StoringWeergevenPerLijn met het daarbij behorende formuliertje laten staan. Het probleem ligt bij de query qryStoringWeergevenPerMachine en het daarbij behorende Formuliertje frmStoringWeergevenPerMachine.

Het Formulier frmStoringWeergevenPerMachine heeft een keuzelijst [Lijn] en Vervolg keuzelijst. Dit doet volgens mij precies wat het moet doen namelijk door de selectie bij keuzelijst [Lijn], alleen de machines laten zien die in de gekozen lijn zitten.
Echter als ik nu de query qryStoringPerMachine uitvoer krijg ik geen enkel resultaat.
Ik heb dan in de Query qryStoringPerMachine bij Lijn als criteria [forms]![frmStoringWeergevenPerMachine]![Lijn] en bij Machine als criteria opgegeven [forms]![frmStoringWeergevenPerMachine]![Machine] opgegeven en het resultaat is ..... geen records. Ook al weet ik zeker dat op [Lijn] 2 en [machine] begassing records te vinden zijn. Ohh ja als ik de query uitvoer zonder formulier en dus in de popups van de criterias "2" en bij de volgende popup "begassing" invoer krijg ik wel het gewenste resultaat.

wat gaat hier fout ?

Overigens zal ik ook eens kijken of de methode die jij voorsteld net zo gebruiks vriendelijk is en nog belangrijker:mij het gewenste resultaat oplevert.

Maar zouden jullie met al jullie expertise eens willen kijken wat er fout gaat ?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/35591951/acces/voorbeeld%20tostoringslog.zip

Met vriendelijke groet scumer

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan