query met wisselknop

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkypenky

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2012
Waarschijnlijk voor velen een eitje maar voor mij nog een probleem:

Hoe kan ik in een query het volgende filter creëren?

- d.m.v. een wisselknop het volgende filter aan en uit zetten:
- ingedrukt: d.m.v een combobox alle records tonen waarvan in de query een selectievakje actief is.
- niet ingedrukt: in dezelfde combobox alle velden in de query weergeven.

De combobox is geen probleem.

alvast dank voor een oplossing.

Groeten Henny Poort.

Wellicht dat iemand het een eitje vind, maar ik niet :). Ik heb namelijk nooit gehoord van een optie om in een query een wisselknop te zetten.... Ik zou er al een formulier voor moeten maken, waar je dan een filter achter de knop hangt, of niet. Ik zou zeggen: doe in ieder geval de query er ook bij dan kunnen we zeggen wat je moet aanpassen.

wisselknop

Dankje voor je reactie.

Hierbij enkele screenshots.
Het rood gemarkeerde is de wisselknop en het selectievakje welke per record kan worden geactiveerd.
De wisselknop heeft enkel tot doel een selectie van de records te laten zien waarvoor het selectievakje geactiveerd is.
Een verkorte keuzelijst / alles.

Wellicht kan het anders/eenvoudiger...
De query werkt wel maar geeft óf de records met selectievakje geactiveerd óf records met selectievakje gedeactiveerd.

groeten Henny

Bijlagen

• form.JPG
    form.JPG
    55,3 KB · Weergaven: 133
  • query.JPG
    query.JPG
    56,7 KB · Weergaven: 87
De query werkt wel maar geeft óf de records met selectievakje geactiveerd óf records met selectievakje gedeactiveerd.
Dat komt doordat je op de verkeerde manier werkt. Je filtert nu altijd op de status van de wisselknop, en die kent (helaas voor jou) maar 2 standen: Aan en Uit. Oftwel: True of False. En omdat je filter altijd één van die 2 waarden laat zien, krijg je dus altijd maar één van die 2 varianten te zien. Je zult de query met VBA moeten opbouwen, vrees ik. En daar heb ik, zoals ik al in mijn eerste antwoord aangaf, de (SQL van de) query nodig :).

Beste Michel,

Hierbij de SQL van de query.

SELECT Artikelen_LeverancierQ.artcode, Artikelen_LeverancierQ.oms30, Artikelen_LeverancierQ.artgrp, Artikelen_LeverancierQ.voorkeur
FROM Artikelen_LeverancierQ
WHERE (((Artikelen_LeverancierQ.artgrp)=[Formulieren]![Artikelen_LeverancierF]![FabrikaatCombo]) AND ((Artikelen_LeverancierQ.voorkeur)=[Formulieren]![Artikelen_LeverancierF]![Wisselknop1876]))
ORDER BY Artikelen_LeverancierQ.artcode;

succes!

Henny

Ik zou de query dus opbouwen in VBA, en vervolgens achter een formulier hangen, of toewijzen aan een bestaande query. Hoe dan ook: deze code bouwt de correcte query.
Code:
Private Sub Wisselknop1876_Click()
Dim strSQL As String
    strSQL = "SELECT artcode, oms30, artgrp, voorkeur FROM Artikelen_LeverancierQ "
    strSQL = strSQL & "WHERE (artgrp = " & Me.FabrikaatCombo & ") "
    If Me.Wisselknop1876 Then strSQL = strSQL & "And (voorkeur = True) "
    strSQL = strSQL & "ORDER BY artcode;"

MsgBox strSQL
End Sub

wisselknop

Michel,

Dank voor je reactie.

Ik begrijp echter nog niet helemaal hoe ik dit moet opnemen in het geheel.
Als ik hem achter de wisselknop hang krijg ik volgende melding: Knipsel.JPG
Kun je het nog iets verder verduidelijken?

Groeten,

Henny

Ik ging ervan uit dat je keuzelijst een getal zou retourneren; uit je plaatje zie ik dat het tekst is. Dat betekent sowieso dat je de code moet aanpassen, want er moeten quootjes bij. Omdat ik je db niet heb, en (zal je niet verbazen) weinig zin heb om jouw db na te bouwen, heb ik de code zo gemaakt dat ik 'm wél kon testen, maar dat het verder geen kwaad kon en zeker geen foutmeldingen zou opleveren in mijn (dure ;) ) databases. Vandaar dat de output alleen een msgbox oplevert die laat zien wat er uitkomt. Dat is dus een correcte SQL string. Wat je daar verder mee doet, is aan jou :). Zoals ik al voorstelde kun je de SQL toewijzen aan een vaste query, of je gebruikt hem als RecordSource voor je formulier.

Wisselknop

Ik blijf maar hardnekkig doorvragen omdat ik
er tot nu nog geen brood van kan bakken.
Wat zijn bijvoorbeeld quootjes?
Ik heb toch nog enige toelichting nodig in Jip en Janneke :) taal om er mee aan de slag te kunnen

Groeten

Henny

Een quote is dit: ' en een dubbele quote is dit: "

wisselknop

Ik begrijp nog niet helemaal waar ik het Vba deel moet wijzigen en daarna moet onderbrengen.

Je codeknop heeft eigenschappen, en een aantal van die eigenschappen kun je gebruiken om acties uit te voeren. Zo heb je op het tabblad <Gebeurtenissen> de eigenschap <Bij klikken>. En daar moet je de code achter hangen. Kies, als er nog geen actie is gekoppeld (of een interne macro) voor <Gebeurtenisprocedure>, klik op de knop met de 3 puntjes en je komt in het VBA venster bij de gebeurtenis van de knop uit. Daar plak je alle code die ik heb gepost. (Minus de eerste en de laatste regel, want die staan er al).

Wisselknop

Ik heb e.e.a verwerkt en de MSgbox uitgeschakeld. Moet er dan nog iets in de query van de combobox worden aangepast?
Hij filtert namelijk nog niet zoals gewenst. of zijn het de quootjes? kun je nog aangeven waar deze dan moeten worden geplaatst?
Knipsel4.JPG
Knipsel3.JPG

Aan plaatjes hebben we niet zoveel; ik heb een werkende code gemaakt (dacht ik tenminste ;) ) en als die het niet doet, dan zit er iets scheef maar kan ik zo niet zeggen wat. Dan moet je de db even posten, dan zie ik het snel genoeg.

Heb de db ontvangen :).

Voordat ik je hele db verbouw: om welk formulier gaat het?

Het gaat om Artikelen_LeverancierF
Eerst dient het fabrikaat gekozen te worden en dan binnen dit fabrikaat een artikel beginnend met BE_.
Dit dient dan een totaallijst van alle artikelen van dit fabrikaat te zijn óf (afhankelijk van de stand van de wisselknop) een beperkte lijst met alleen de met "voorkeur" gemerkte artikelen.

Indien dan engineeringstijd en assemblagetijd zijn ingegeven kan het artikel aan de lijst worden toegevoegd.:d

Laatst bewerkt:
De laatste week van de maand staat altijd in het teken van de nieuwe editie van de Nieuwsbrief, dus dan laat ik een hoop uit m'n handen vallen :). Maar ik ben al weer aan het rapen :D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan