Query obv een deel van de inhoud van kolom

• Onderwerp starter Onderwerp starter IzZa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

IzZa

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2006
Beste forummers,

Ik ben al enige tijd bezig met Acces het een en ander te maken. Nou zit ik met het volgende probleem en vroeg me af of er binnen Access uberhaubt een oplossing voor was.

Ik heb twee tabellen. 1 tabel met klantgegevens (750.000 records) en 1 tabel (9.000 records) met postcodes in Nederland en vaste indeling die daarbij hoort. Nou wil ik de klantgegevens obv de postcode middels een query koppelen aan de vaste indeling die bij een klant hoort.

Tabel 1 heeft postcode als : 1000AA notatie, en tabel 2 (met de indeling) als 1000. (Dus zonder letters)

Ik heb al geprobeerd om de veldlengte van tabel 1 naar 4 in te stellen. In verband met de grootte van het bestand krijg ik dan een foutmelding. Ook heb ik geprobeerd om met zoeken en dan vervangen dit op te lossen, alleen dit wordt veels te tijdrovend omdat hij niet het gehele tabel in 1 keer kan vervangen. Ook heb ik geprobeerd om er een numerieke indeling aan te geven maar ook dit geeft een foutmelding. Dit is overigens de foutmelding:

"Microsoft Acces can't change the data type. There isn't enough disk space or memory."

Ik vroeg me dus af of ik bij het maken van de query kan aangeven dat hij alleen de match dient te maken op basis van de eerste 4 tekens binnen het betreffende kolom van tabel 1. Ik heb handmatig namelijk een paar letters in tabel 1 verwijderd en de query werkt wel, maar dus zonder de letters van de postcode.

Misschien dat er iemand is die mij een antwoord hierop kan geven?

Vast bedankt.

Dat is niet zo moeilijk, zie het bijgesloten voorbeeld.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan