Query op query

Status
Niet open voor verdere reacties.

GoReTeX

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2007
Een query op een query bouwen is iets standaards, ik weet het. En toch kom ik er niet helemaal uit.

In mijn DB heb ik 3 queries gemaakt waarin door middel van een selectie-vakje aangegeven word of een factuur al bij ons binnen is gekomen of niet.
De factuur is voor een gegeven cursus.

Dus query 1 geeft aan van welke mensen we de factuur nog niet binnen hebben van cursus nummer 1.

Query 2 geeft aan van welke mensen we de factuur nog niet binnen hebben van cursus nummer 2.

En query 3 geeft aan van welke mensen we de factuur nog niet binnen hebben van cursus nummer 3.

Nu wilde ik dus een query maken die deze 3 'samenvoegt'.

Uit de tabel klanten heb ik de naam, adres gegevens ingevoegd.
De rest is de cursus en het selectievakje 'factuur binnen' uit de 3 queries.

Doe ik hier iets fout, want het resultaat geeft alleen 2 klanten weer waarvan we geen 1 factuur binnen hebben gehad.

Ook met de criteria spelen werkte niet.

beetje moeilijk om antwoord te geven op een vraag waarvan je maar de helft verteld.

om de queries te koppelen moet je Union gebruiken als dat niet helpt moet je meer informatie geven

enjoy!

Laatst bewerkt:
Beste Guus, (ook motorrijder?)

bedankt voor je antwoord.
Union ken ik niet en ik zou graag willen weten welke info je nog meer nodig hebt om me verder te helpen.

Beste Guus, (ook motorrijder?)
Ja zoveel mogelijk maar dat is een ander forum:D
Union ken ik niet en ik zou graag willen weten welke info je nog meer nodig hebt om me verder te helpen.
Hoe zien de queries eruit?
Je kan zelf het e.e.a. over UNION queries te weten komen door F1 te gebruiken.
als je er niet uitkomt hoor ik het wel.

Ja zoveel mogelijk maar dat is een ander forum:D
Hoe zien de queries eruit?
Je kan zelf het e.e.a. over UNION queries te weten komen door F1 te gebruiken.
als je er niet uitkomt hoor ik het wel.

Hoi Guus,

heb even op mijn werk geen tijd meer gehad om de DB verder af te werken.
Nu ben ik er weer mee bezig en zat ik dus nog steeds met hetzelfde probleem.

Is er een mogelijkheid dat ik de DB even naar je toe mail, aangezien deze 6 MB is kan ik hem hier niet plaatsen, en i.v.m. privacy doe ik dat ook liever niet.
Maar op de bijgevoegde foto kun je zien dat ik 3 kaders heb waar verschillende cursussen ingevoerd kunnen worden via een keuzelijst.

Bijvoorbeeld een cursus 'access' met de bijbehorende gegevens over die cursus.
Maar ook in kader 2 kan iemand bij een andere klant kiezen voor de cursus 'access' terwijl ze in kader 1 dan misschien wel de cursus 'excel' gekozen hebben.
Het is van te voor dus nooit duidelijk in welk kader welke cursus gekozen gaat worden.

Nu is het zo dat alle gegevens die zichtbaar zijn in het formulier 'klanteninvoer' waarvan ik een JPG heb bijgevoegd in 1 tabel staan, dat is de tabel 'klanten'.

Ook is er in elk kader een selectievakje aan te vinken of de mensen zijn aangemeld voor deze cursus.
Nu moet er natuurlijk ook gebruikt gaan worden van deze vakjes en daar zit het probleem, ik krijg geen query gebouwd waarvan ik de volgende informatie wil weten.

Wat wil ik weten?
Ik wil weten of er bij elke cursus waar ook opgegeven klanten van ons zijn die nog niet aangemeld zijn bij een cursusleid(st)er.(dit is het selectievakje aangemeld)

Nu heb ik de velden cursus(cursus1 en cursus 2 en zwemmen) via de wizard opzoeken ingevuld, waardoor er geen ID's te zien zijn in de keuzelijsten, maar namen van cursussen.

Ik krijg het nog wel voor elkaar om 1 bepaalde cursus te voorschijn te krijgen en te weten of mensen daarvoor nog niet aangemeld zijn. Maar de hele riedel cursussen in 1 query krijg ik niet voor elkaar, en dan word volgens access de query te ingewikkeld, ook weet ik gewoonweg niet precies hoe ik deze moet opbouwen.

Als ik je de hele DB toe moet sturen dan hoor ik het graag Guus.....

Gr. GoReTeX

Bijlagen

• Klanteninvoer JPG.JPG
    Klanteninvoer JPG.JPG
    99,5 KB · Weergaven: 52
Ik heb een beetje moeite om te begrijpen wat je precies wil maar ik doe een poging:
je wil per cursist zien of die in een van de cursussen heeft ingeschreven en zo welke.
Volgende vraag die ik kan krijg, wil je hier een rapport van maken of wil je dynamisch bewerken.

Wat je eventueel ook kan doen is het volgende:
Cursisten zonder cursusleiders

Dit kan via 2 manieren. Hard programmeren in VBA maar dat is even werk of makkelijker:
Maak een tussen tabel een tabel die alleen voor dit doel gebruikt en waarbij je de resultaten van je query's tijdelijk wegschrijft.Hierdoor kan je een onbeperkt aantal query's los laten op de eerdere resultaten. Niet de mooiste manier maar wel 1 die gemakkelijk werkt. Je kan er voor kiezen om alle query's in een macro te plaatsen om alle query's achter elkaar af te handelen..
Welke Access werk je?

Access 2003.

Ik vond het ook niet makkelijk om precies uit te leggen wat ik wilde, maar ik denk dat het makkelijker is dan ik zelf denk.

Wat ik wil is een rapport dat aangeeft welke klanten er ingeschreven zijn voor welke cursus en die nog niet aangemeld zijn.

Misschien dat het nu duidelijk is ;)

Alvast bedankt voor jullie hulp.

kan je je database posten?
dat werkt makkelijker.
Laat weg wat niet interessant is voor het probleem.

wel ff zippen.

Hoi Guus,

sorry voor de late reactie.... feestdagen he ;)

De DB is te groot om mee te plaatsen in dit bericht. Ik zal hem even op het weg zetten, kun je me laten weten wanneer je deze hebt opgehaald? Dan kan ik hem er weer afhalen :)

http://www.socom-junkies.com/DB/Cursusbase.zip

Laatst bewerkt:
Heb je de DB er nog afgehaald Guus? Dan haal ik hem van de webserver af ;)

Wij winterrijders moeten elkaar steunen!

Ik heb je database bekeken. Als je hem compact en daarna zipt blijft er 392Kb over. Ik weet niet of dat nog steeds te groot is.

Je moet je Klanten tabel normaliseren. Hoe dat moet kan je op dit forum vinden. ff zoeken.
Ik zou een Deelname tabel aanmaken met KlantID, CursusID, TijdstipID. Iets in die geest.

Ik zou de Maandtabellen samenvoegen omdat de velden hetzelfde zijn:
Tabel CursusTijden met de velden CursusTijdID (uniek autonummer veld), Datum, CursusID

Je Cursus tabel mist de BorstvoedingsAvond en je InfoAvond. Als je die toevoegt en bovenstaande uitvoert dan ben je bijna aangekomen bij je probleem. Die is dan veel simpeler op te lossen.

Succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan