Query probleempje

Status
Niet open voor verdere reacties.

journeyman

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Na een hele zoektocht op het internet en verschillende andere bronnen kom ik maar weer es bij jullie aankloppen.

ik heb een query gemaakt, op zich werkt de query perfect maar:

ik haal info uit verschillende tabellen en om een beetje rumte te besparen sla ik in mijn "klanten" tabel enkel de "code" van het overeenkomende veld in de andere tabel op.

wanneer ik nu mijn query uitvoer, krijg ik alleen die code te zien. ook in het rapport dus. hoe kan ik ervoor zorgen dat in het rapport de gegevens komen te staan ipv de code?

ik hoop dat jullie kunnen volgen.

Kun je ook een printscreen van je query tot nu toe hier weergeven, en anders de sql code ?

je kun dmv de functie dlookup als de code het sleuteveld is alle gegevens aanvullen

sorry dat het wat langer duurde maar mijn pc had het begeven. ik plaats hier de sql

SELECT Klantgegevens.Aanhef, Klantgegevens.Achternaam, Klantgegevens.Voornaam, Klantgegevens.Adres, Klantgegevens.Postcode, Klantgegevens.Woonplaats, Klantgegevens.Provincie, Klantgegevens.Telefoon, Klantgegevens.GSM, Klantgegevens.Notities, Klantgegevens.Categorie, Klantgegevens.Soortklant, Klantgegevens.Oppervlaktetuin, Klantgegevens.Typetuin, Klantgegevens.terras, Klantgegevens.Specificatie, Klantgegevens.Water, Klantgegevens.Opmerkingen
FROM Klantgegevens
WHERE (((Klantgegevens.Datum1) Is Null));

de vetgedrukte velden zijn velden waar de gegevens uit een andere tabel komen. voor eht veld aanhef bvb zijn de keuzemogelijkheden Dhr. en Mevr. op mijn formulier zou dus Dhr. of Mevr. moeten komen maar nu komt er alleen een code te staan (de index van het veld in de overeenkomende tabel)

alvast bedankt

Hallo,

de vetgedrukte velden zijn velden waar de gegevens uit een andere tabel komen

voeg aan je query de andere tabellen toe.
Koppel de tabellen (ook wel joinen genoemd) via hun respectievelijke primaire en verwijzende sleutels (dat zullen, hoop ik, je "codes" zijn).
Voeg vervolgens aan je query de kolommen uit de tabellen toe.

Tardis

dus als ik het goed begrijp moet ik in de tabel waarin ik alle "klantgegevens" verzamel ook de id velden van de gelinkte tabellen zetten en die linken met elkaar?

nu staat er in mijn tabel klanten bvb aanhef en dit link ik met het veld aanhef in de tabel aanhef, niet met het veld aanhefid

hoe moet het uiteindelijk nu in mijn tabel klanten staan

enkel de aanhefid? enkel de aanhef? of én aanhefid én aanhef?
(als ik het voor één veld weet, weet ik het voor de rest ook he)

mijn excuses voor deze misschien domme vragen maar ik ben mijn eerst stappen in acces aan het zetten.

Laatst bewerkt:
dus als ik het goed begrijp moet ik in de tabel waarin ik alle "klantgegevens" verzamel ook de id velden van de gelinkte tabellen zetten en die linken met elkaar?

Klopt.

nu staat er in mijn tabel klanten bvb aanhef en dit link ik met het veld aanhef in de tabel aanhef, niet met het veld aanhefid
hoe moet het uiteindelijk nu in mijn tabel klanten staan
enkel de aanhefid? enkel de aanhef? of én aanhefid én aanhef?

Enkel de aanhefid.
Als je je aanhef wilt zien, doe je dat via een query, waarin je tabel klant en tabel aanhef linkt via aanhefid.

Tardis

Enkel de aanhefid.
Als je je aanhef wilt zien, doe je dat via een query, waarin je tabel klant en tabel aanhef linkt via aanhefid.

Tardis

Dus als ik het goed begrijp moet ik het veld aanhefid in mijn tabel klanten linken aan het veld aanhefid in mijn tabel aanhef. als ik die linken maak via het venster relaties, zijn die linken dan ook beschikbaar in de querry's of moet ik daarvoor nog es appart gaan linken?

Dus als ik het goed begrijp moet ik het veld aanhefid in mijn tabel klanten linken aan het veld aanhefid in mijn tabel aanhef.

Klopt

als ik die linken maak via het venster relaties, zijn die linken dan ook beschikbaar in de querry's of moet ik daarvoor nog es appart gaan linken?

Gebeurt automatisch zodra je een tabel opneemt in je query

PS als je nu eerst eens eea zelf probeert, hoef je deze vragen niet te stellen ;)

Tardis

hey,

bedankt voor je hulp hoor. t'is niet dat ik neit zelf wil zoeken ik ben continue bezig maar als ik ergens echt muurvast zit, dan stel ik liever de vraag hier, dan gefrustreerd te geraken. ondertussen kan ik dan op een ander gedeelte blijven kauwen he. het zijn mijn eerste stappen binnen acces en ik moet zeggen dat het nogal vlot verloopt op enkele dingen na natuurlijk

nogmaals bedankt voor alle hulp (en geduld):thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan