Query uitvoeren op een deel van eenveld

Status
Niet open voor verdere reacties.

pvdlee

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2013
Berichten
74
Ik heb een tabel waarin een veld met een datum voorkomt in de vorm van
yyyy-mm-dd (het gaat om datums uit de 18e en 17e eeuw)

nu wil een query met een telling (groupby) uitvoeren waarbij ik alleen het jaar wil gebruiken, dus alleen de eerste 4 tekens van het veld
Hoe kan ik dat beschrijven in het criterium veld.

Peter
 
Is een expressie veld in de quey waarbij je left([datumveld],4) waarbij de eerste vier karakters gerekend van links worden genomen niet iets . En dan hierop groeperen..
 
Als het een datumveld is, kun je simpel op jaar groeperen met Year([Datumveld]).
 
Is een expressie veld in de quey waarbij je left([datumveld],4) waarbij de eerste vier karakters gerekend van links worden genomen niet iets . En dan hierop groeperen..

Ik heb dat geprobeerd, maar wordt niet geaccepteerd, zie het plaatje
Clipboard01.jpg

Peter
 
Die ziet Access toch ook gewoon als een datum? Net getest, en werkt perfect. Maak een database niet moeilijker dan nodig is, zou ik zeggen. En gebruik dus een datumveld voor datums.... Tenzij je moet uitwisselen met Excel, dan heb je met een datumveld een klein probleem. Al kun je de datum dan exporteren als tekstveld.
 
Ik gebruik Excel voor het invoeren van de gegevens.
En soms exporteer ik wat weer naar Excell.

In mijn database is dit datum veld nu een tekst veld, moet ik dat dan eerst omzetten naar een echt Datumveld?
 
Ja. Als de inhoud van het huidige veld verder als datum herkend wordt is dat geen probleem, anders zou ik eerst een nieuw datumveld toevoegen en het huidige veld daarin importeren met een bijwerkquery.
 
Ik heb dat "datumveld" gewijzigd in een echt datum veld, maar toen sputterde Access dat sommige datums geen datums waren, bijv 1666-00-00
Dus dit is nog even geen oplossing, tenzij ik een apart jaarveld introduceer.

Peter
 
Vind je het gek? 1666-0-0 is ook geen datum. Maak daar dan een 'echte' dummydatum van...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan