DeGeneraal
Nieuwe gebruiker
- Lid geworden
- 11 jun 2005
Ik ben voor een schoolopdracht bezig een database met factuurinformatie op te zetten. Ik heb tabellen met klantinformatie, verkopersinformatie, artikelinformatie en factuurinformatie. Ik houd het bewust een beetje globaal, omdat ik denk dat alle andere informatie niets zal toevoegen aan mijn probleemstelling.
De opdracht luidt als volgt: "Maak een query die het artikel (artikelnummer) met de hoogste verkoopprijs laat zien. (TIP: Maak gebruik van de query waarmee de hoogste verkoopprijs wordt bepaald. Neem bij de rij criteria precies de naam van het veld MaxVan…. over. Let op dat er voor deze query een tabel en een query moet worden gebruikt)."
Er staan dus verschillende artikelnummers in de tabel ARTIKEL, en de duurste ervan heb ik met een query weten te verkrijgen. Wat hierboven echter staat beschreven kan ik niet voor elkaar krijgen, ook niet na 2 uur proberen op allerlei manieren. Het probleem zit em erin dat ik WEL de hoogste prijs kan laten zien, maar ik kan daarbij niet ook het artikelnummer dat bij deze prijs hoort laten zien. Als ik dat probeer krijg ik namelijk een errormessage.
Hier even kort een foto-uitleg voor de duidelijkheid:
Deze query zorgt voor het laten zien van de hoogst bekende adviesprijs:
Foto 1
Vervolgens is dit het resultaat
Foto 2
Maar we willen daarbij ook het artikelnummer zien, dus pas ik de query als volgt aan:
Foto 3
Maar dan krijg ik deze error:
Foto 4
Wat ik ook nog geprobeerd heb, is op deze manier:
Foto 6
Dit geeft geen error, maar gewoon een leeg veld:
Foto 7
Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen wat ik fout doe?
De opdracht luidt als volgt: "Maak een query die het artikel (artikelnummer) met de hoogste verkoopprijs laat zien. (TIP: Maak gebruik van de query waarmee de hoogste verkoopprijs wordt bepaald. Neem bij de rij criteria precies de naam van het veld MaxVan…. over. Let op dat er voor deze query een tabel en een query moet worden gebruikt)."
Er staan dus verschillende artikelnummers in de tabel ARTIKEL, en de duurste ervan heb ik met een query weten te verkrijgen. Wat hierboven echter staat beschreven kan ik niet voor elkaar krijgen, ook niet na 2 uur proberen op allerlei manieren. Het probleem zit em erin dat ik WEL de hoogste prijs kan laten zien, maar ik kan daarbij niet ook het artikelnummer dat bij deze prijs hoort laten zien. Als ik dat probeer krijg ik namelijk een errormessage.
Hier even kort een foto-uitleg voor de duidelijkheid:
Deze query zorgt voor het laten zien van de hoogst bekende adviesprijs:
Foto 1
Vervolgens is dit het resultaat
Foto 2
Maar we willen daarbij ook het artikelnummer zien, dus pas ik de query als volgt aan:
Foto 3
Maar dan krijg ik deze error:
Foto 4
Wat ik ook nog geprobeerd heb, is op deze manier:
Foto 6
Dit geeft geen error, maar gewoon een leeg veld:
Foto 7
Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen wat ik fout doe?
Laatst bewerkt: