query vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

maurann

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2007
Beste forumleden,

heb een vraag in verband met een query die de voorraad en aankoop moet kunnen sturen in ons magazijn.
Bedoeling is dat de query zijn werk verricht
na een bepaalde orderdatum. Dit om volgende reden:
De voorraad en het minimum in voorraad te hebben producten, kunnen soms wijzigen. Dan wordt de voorraad aangepast (en soms ook het minimum in voorraad te hebben producten) in de tabel producten (veld voorradig en veld bestelniveau), en dient de query rekening te houden met de datum van wijziging voorradig en bestelniveau. Vandaar dat de query zou moeten kunnen werken vanaf een bepaalde orderdatum. Want hij telt de inkopen en verkochte producten samen en geeft aan hoeveel producten te weinig zijn in het magazijn(veld tekort). Probleem is echter dat ik 't gedaan krijg met die orderdatum.
Bestaat er een juiste syntaxis daarvoor?
In vb db in bijlage: de query qryoplos geeft de juiste getallen weer, maar werkt zonder datum.
De query 'qryoplosdate' heeft een datumveld, maar komt niet tot de juiste getallen.
De query zou eerst de records moeten kunnen filteren na een bepaalde datum, en daarop de bewerking moeten doen zoals in qryoplos.

Bedankt,

M.

Bijlagen

Heel eenvoudig eigenlijk. De datum staat nu opp GROUP BY. Als je deze wijzigt in WHERE dan krijg je exact dezelfde output als bij de andere query

Gerard

Ja, eenvoudig in feite, Gerard. :o
Bedankt.

Maar volgend probleem waarmee ik zit is iets ingewikkelder (denk ik):
dikwijls worden per product wijzigingen aangebracht. Dit wil zeggen dat in 't magazijn tellingen van een product kunnen gebeuren, zodat de query moet beginnen rekenen voor dit specifieke product.
Ik paste mijn voorbeeldje aan zodat 't duidelijk wordt:
product 5697 is 3 maal aangekocht, en 4 maal verkocht(want 1 x teruggegeven in retour).
't was reeds voorradig 3 x en 't moet
minimaal 5 x in voorraad zijn.
dus moet de query berekenen: ((3 - 4 = -1) + 3 = 2)-5 = - 3
(aan te kopen 3 x 't product om weer de min. voorraad te hebben).
Problemen:
- Wat ik niet goed begrijp is dat de query bij bij veld SomVanMutAantalIn 5 aangeeft???
Terwijl hij toch filtert op het product 5697 en het 3 dient te zijn???
- Indien er gefiltert wordt op datum dan komt de weergave van product 31426 er niet meer (terwijl daarvoor ook moet aangekocht worden...
In feite zou variabel moeten gezocht worden op datums die per product moeten ingegeven kunnen worden:confused:
Kan dit met SQL,
of moet dit met VBA (en het opslaan in een aparte tabel van datum, productnummer)

M.

Bijlagen

Je hebt je tabellen nog niet goed gekoppeld; Product moet je nog linken aan OrderDetail.

Oké.:o
Dan klopt 't.

Maar blijft nog zitten met mijn bemerking:
indien van bepaald product een magazijntelling gebeurt, (aanpassing van min voorraad en voorradig in tabel product bij bepaald productid) en aanpassing in de query van de datum vanaf welk de query de orders moet filteren,
dan heeft dit consequenties voor de andere producten die dan niet juist meer worden weergegeven.
Hoe kan dit worden opgelost?
In VBA en met 't maken van een aparte tabel waarin de datum gekoppeld wordt aan het productID?

M.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan