Query weekfilter voor records met begin en einddatum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jesse2

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2011
Ik heb records met de velden> Datum
Eind Datum

nu wil ik met een query die op een week filtert en dan dat alle records waarbij de periode tussen Datum en Eind Datum in die week valt weergegeven worden.

alvast bedankt

Jesse

En hoe moet die week worden ingegeven?

Ik snap de vraag niet helemaal Ik heb een begin en eind datum veld in elke record

en ik wil alles dat ook maar binnen een bepaalde week valt eindigt of begint weergegeven word
dus ook periodes van 3 weken lang als die over die week heen vallen maar niet eindigen of beginnen in die week.

Laatst bewerkt:
en ik wil alles dat ook maar binnen een bepaalde week valt eindigt of begint weergegeven word
Precies mijn vraag: hoe bepaal je welke weken je wilt zien? Of mag Access dat zelf uitzoeken?

Ik dacht dat er misschien een filter of query optie voor zou zijn.
als er eenmaal een voorbeeld is van 1 week is een andere week niet meer zo moeilijk neem ik aan.

Laatst bewerkt:
Er zijn zoveel verschillende manieren te bedenken om het op te lossen, dat het weinig zin heeft om lukraak met oplossingen te gaan slingeren. Vandaar mijn (herhaalde) vraag: hoe ben je van plan om het filter in te stellen? Om de keuze een beetje te versimpelen: wil je in de query een (weeknummer) ingeven? Selecteer of typ je het weeknummer in op een formulier? Gebruik je één of twee velden om de begin- en eindweek in te geven? Ben je je er van bewust dat een filter op alleen weeknummer alle records van alle records van alle jaren laat zien, en dat je dus ook op een jaartal moet gaan filteren?

ik dacht simpelweg de query achter een knop te hangen.
Het verhaal met de weeknummers weet ik maar aangezien ik querys met simpele knoppen gebruik moet dit ieder jaar opnieuw.
Als oplossing gebruik ik ieder jaar met een verse db (dit is overigens niet erg vervelend in mijn situatie)
Om op jaar te filteren gebruik ik soms deze code: Like "*-*-2012"

dus gewoon een enkele knop met daarachter een query voor één week bv.

Riekt allemaal als een niet erg doordachte oplossing, want een database moet natuurlijk gewoon door kunnen draaien; maar los daarvan: zolang je in je antwoorden dingen blijft schrijven als
gewoon een enkele knop met daarachter een query voor één week bv.
blijf ik vragen: hoe moet Access weten welke week je wilt hebben? Je zult toch op zijn minst moeten aangeven of de week variabel moet zijn of niet. Of dat je altijd de vorige week wilt zien, in welk geval een knop handig kan zijn, of dat de periode wel variabel moet zijn. In welk geval je weer niet met een knop kan werken.
Kortom: het helpt echt als je duidelijker aangeeft wat je nu eigenlijk wilt maken.

ik wil het zo simpel mogelijk houden zodat ik het zelf uit kan voeren.
het liefst wil ik voor elke week zon filter of mischien zelfs elke dag als dit mogelijk is.
Ik gebruik altijd formulieren voor het weergeven van data.

een datumpicker of een veld waar de week ingetypt word lijken mij goede oplossingen.

er moeten verschillende weken doorgenomen kunnen worden en niet alleen de huidige week.

ik heb het over knoppen omdat ik van speciale filters verwerkt in een formulier met code etc. geen kaas heb gegeten.

Laatst bewerkt:
Probleem van een knop is uiteraard dat ie niks doet als er geen code achter hangt. Dus een knop verbergt (of vergroot) je probleem alleen maar. Zelf zie ik het voordeel van een weekfilter totaal niet; als je met twee datepickers werkt (voor de begin- en einddatum) kun je elke selectie maken die je (i.c. de gebruiker) wilt. Wil je één week? Pak de maandag t/m de vrijdag. Wil je twee weken? Pak de gewenste begindag en de gewenste einddag. Er verandert, kortom, voor de gebruiker helemaal niets in de werkwijze, en je kunt elke mogelijke selectie maken. Dat maak je met een (of meer) knoppen echt niet makkelijker. Bovendien: 52 knoppen voor de weken, en/of 365 knoppen voor elke dag van het jaar? Zo'n formulier wil ik ook wel eens zien :)

Je datepickers zet je rechtstreeks in je query, dus je hoeft verder helemaal niks bijzonders te doen. Hoe makkelijk wil je het hebben?

Dit klinkt allemaal te mooi om waar te zijn ! :P

zou je alsjeblieft een voorbeeld van zon filter kunnen verstrekken dat voor mij begrijpbaar is ?

alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Kijk eens in de eerste topic van dit forum; in de laatste oefenbestanden van de cursus Access wordt e.e.a. gebruikt.

Je bijlage is helaas niet te zien. Probeer 'm nog een keer.

Ik snap helemaal niks van je db; behalve die enorme (in mijn ogen overbodige) selectiefilters op de query [QVakantie Kalender], waarvan ik het principe ook al niet snap. En wat moeten die aparte dagen Ma, Di .. Zo in je tabel Vakantiedagen? En de tekstvelden [Begin Dag] en [Eind Dag]? Je hebt al twee datumvelden: [Datum] en [Einddatum]. Ik zou zeggen: die twee bepalen de vakantiedagen al meer dan voldoende.
Ik zie ook geen poging om mijn filter in jouw db toe te passen. Klopt dat, of kijk ik verkeerd?

Ik heb in de database rapport filteren 2K3 gekeken voor een filter.
hier word een filter gebruikt om records op een rapport weer te geven zoiets zoek ik ook voor mijn formulier.
alleen zijn bijvoorbeeld bepaalde codes die gebruikt worden voor de rijbron en de programmacode voor mij met mijn beperkte kennis al gouw onoverzichtelijk.
Ik wil uiteindelijk een filter kunnen creëren die een periode kan filteren maar ik ben bang dat dit misschien boven mijn niveau licht.
en de dagen zijn inderdaad overbodig en nog restanten van eerdere pogingen.

Laatst bewerkt:
Filteren op datums is een kwestie van een begin- en een einddatum (laten) invullen, en vervolgens een filter op de bron instellen. Zodra je met extra tabelvelden gaat werken voor de verschillende dagen, wordt het onoverzichtelijk. Maar als ze weg kunnen, dan is dat probleem uiteraard opgelost. De rest is relatief simpel; je kunt zelfs met twee datumvelden met een DatePicker al een criterium maken in je rijbron. Daarvoor hoef je niet eens te programmeren.

De dagen kunnen zeker weten weg.
Ik had in mijn formulier al een beetje de datepickers uit jouw formulier proberen na te doen maar het is er nog niet helemaal.
hoe zou zon criterium er in mijn geval uit komen te zien?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan