Kuifje1966
Nieuwe gebruiker
- Lid geworden
- 24 jul 2015
Hallo,
Ik ben een database voor de judoclub aan het knutselen en will met een query met een click-gebeurtenis uit een formulier uit laten voeren. Deze query moet een tabel met bepaalde gegevens vullen. Deze gegevens staan wederom in verschillende andere tabellen. Doel is uiteindelijk, dat ik een bericht will laten maken, waarin de weegtijden van de judoka's voor een bepaald toernooi op een bepaalde dag staan. Verdere informatie op de "weegbrieven" is de plaats van het toernooi en de coach, die de judoka's begeleid.
Nu heb ik een query aangemaakt, waar ik een bepaald toernooi en een bepaalde Datum kies. Dat werkt allemaal perfect. De query vuld de tabel zoals het hoord.
In VBA heb ik een SQL-string geschreven, waarvan ik dacht, dat'ie zal werken (een soortgelijke heb ik op een online-cursus gevonden). Vantevoren had ik in de SQL-string ook maar een bepaald toernooi en een bepaalde datum staan. Maar omdat ik deze twee gegevens dynamisch will hebben en de gebruiker de codering niet steeds moet wijzigen, probeer ik dat via een formulier te doen. Daarbij wordt het toernooi uit een combinatieveld gekozen (cboToernooi) en de datum in een textveld ingevoerd (txtDatum). Daarna moet de gebruiker op een knop drukken en de toevoegquery zal moeten worden uitgevoerd. En dat werkt dus niet. De lijst blijft leeg. Wat doe ik fout?
Dit is de code, zoals ik die nu heb:
Ik moet zeggen, dat ik nog aan het begin van mijn "programmeercarriëre" sta en dit mijn eerste uitdaging is. Ik heb wat boeken en informatie op het WWW vergaard maar het lukt me niet, het probleem op te lossen.
Groetjes,
Peter
Ik ben een database voor de judoclub aan het knutselen en will met een query met een click-gebeurtenis uit een formulier uit laten voeren. Deze query moet een tabel met bepaalde gegevens vullen. Deze gegevens staan wederom in verschillende andere tabellen. Doel is uiteindelijk, dat ik een bericht will laten maken, waarin de weegtijden van de judoka's voor een bepaald toernooi op een bepaalde dag staan. Verdere informatie op de "weegbrieven" is de plaats van het toernooi en de coach, die de judoka's begeleid.
Nu heb ik een query aangemaakt, waar ik een bepaald toernooi en een bepaalde Datum kies. Dat werkt allemaal perfect. De query vuld de tabel zoals het hoord.
In VBA heb ik een SQL-string geschreven, waarvan ik dacht, dat'ie zal werken (een soortgelijke heb ik op een online-cursus gevonden). Vantevoren had ik in de SQL-string ook maar een bepaald toernooi en een bepaalde datum staan. Maar omdat ik deze twee gegevens dynamisch will hebben en de gebruiker de codering niet steeds moet wijzigen, probeer ik dat via een formulier te doen. Daarbij wordt het toernooi uit een combinatieveld gekozen (cboToernooi) en de datum in een textveld ingevoerd (txtDatum). Daarna moet de gebruiker op een knop drukken en de toevoegquery zal moeten worden uitgevoerd. En dat werkt dus niet. De lijst blijft leeg. Wat doe ik fout?
Dit is de code, zoals ik die nu heb:
Code:
Private Sub cmdWeegbrieven_Click()
Dim strSQL As String
'Heeft de gebruiker alle gegevens ingevoerd?
If Nz(Me.cboToernooi) = "" Then
MsgBox "Kies a.u.b. een toernooi!", vbInformation
Me.cboToernooi.SetFocus
Exit Sub
End If
If Nz(Me.txtDatum) = "" Then
MsgBox "Voer a.u.b. een datum in!", vbInformation
Me.txtDatum.SetFocus
Exit Sub
End If
DoCmd.SetWarnings False
DoCmd.Close acTable, "tblWeegbrieven"
DoCmd.OpenQuery "qryWeegbrievenLeeg"
strSQL = "INSERT INTO tblWeegbrieven ( toe_id_f, toe_naam, toe_club, toe_zaal, toe_straat, toe_postcode, toe_plaats, jud_voornaam, jud_tussenvoegsel, jud_naam, wee_datum, wee_begin, wee_einde, coa_voornaam, coa_naam, coa_telefoon ) " & _
"SELECT tblToernooi.toe_naam, tblWeegtijd.toe_id_f, tblToernooi.toe_club, tblToernooi.toe_zaal, tblToernooi.toe_straat, tblToernooi.toe_postcode, tblToernooi.toe_plaats, tblJudoka.jud_voornaam, tblJudoka.jud_tussenvoegsel, tblJudoka.jud_naam, tblWeegtijd.wee_datum, tblWeegtijd.wee_begin, tblWeegtijd.wee_einde, tblCoach.coa_naam, tblCoach.coa_voornaam, tblCoach.coa_telefoon " & _
"FROM (tblToernooi INNER JOIN tblCoach ON tblToernooi.toe_id = tblCoach.toe_id_f) INNER JOIN (tblJudoka INNER JOIN tblWeegtijd ON tblJudoka.jud_id = tblWeegtijd.jud_id_f) ON tblToernooi.toe_id = tblWeegtijd.toe_id_f " & _
"WHERE (((tblWeegtijd.wee_datum) = " & fcDatSQL(Me!txtDatum) & ") AND ((tblToernooi.toe_naam) = '" & Me.cboToernooi & "'));"
DoCmd.RunSQL strSQL
DoCmd.OpenTable "tblWeegbrieven"
End Sub
Ik moet zeggen, dat ik nog aan het begin van mijn "programmeercarriëre" sta en dit mijn eerste uitdaging is. Ik heb wat boeken en informatie op het WWW vergaard maar het lukt me niet, het probleem op te lossen.

Groetjes,
Peter