query

Status
Niet open voor verdere reacties.

idrmer

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2003
Goedendag,
een vraag ik kan met een query 2 kolom laten optellen/aftrekken.

Maar nu zou ik graag willen met 2 queries kolom 1 uit query1 en kolom 2 uit query 2 laten optellen/aftrekken, is dat mogelijk?
Het is belangrijk als in query 1 aantal 10 staat, dat dan als er in query 2 3 regels met bv aantal 2 per regel gerekend kan worden. Dus in query 1 zou dan moet staan aantal 6. (10-3 regels met aantal 2 = 6)

Meestal weet ik rekensommetjes met getallen die uit één cijfer bestaan wel op te lossen, maar hier raak ik het spoor bijster, vrees ik.... Een berekening heeft betrekking op één record, of op een record dat is gegroepeerd. Om te weten of jouw 'berekening' mogelijk is, moeten we eerst weten welke queries je met elkaar wilt koppelen. Zijn ze überhaupt wel aan elkaar te koppelen, op een gezamelijk sleutelveld bijvoorbeeld?

En heb je niet al een antwoord gekregen op dit forum? Het is doorgaans gebruikelijk om te melden dat je de vraag ook op een ander forum hebt uitgezet; dan hoeven we het werk niet dubbel uit te voeren. Bovendien heb je van Tardis een werkende query gekregen...

Goededag, ik heb inderdaad deze vraag op een ander forem gezet. Echter werkt die niet. En je zegt dat ik de query dat al heb gehad van Tardis? op dit forem?

mvg Jan

Nee, Tardis heeft de query op het andere forum gemaakt. Wat doet die query verkeerd?

Ik heb een query gemaakt die de door jouw gewenste uitkomst geeft. Dit is 'm...

Code:
SELECT test1, test1-Sum(test3) AS Totaal
FROM Tabel1, Tabel2
GROUP BY test1;

Goededag, bedankt voor je hulp. Echter werkt het niet. Het is de bedoeling dat ik de queries kan bewerken.
Deze queries gaan als het werkt naar een formulier.
Als ik jouw of de andere sql gebruik kan ik niet meer bewerken. Ik doe er een file bij.

mvg JanBekijk bijlage testdbase.rar

De query die ik heb gepost kun je prima bewerken in het query ontwerpvenster... zo heb ik 'm namelijk ook gemaakt. Dus ik snap het probleem niet helemaal... En ik snap ook niet helemaal hoe je 'm wilt bewerken. Je voorbeeldje werkt ook niet echt mee, want dat is weer geheel anders als degene die je bij OfficeForum hebt gepost. Nu weet ik niet meer welke velden je met deze toch ietwat merkwaardige formule wilt bewerken...

queries

Goedendag,
het is de bedoeling om in de query inventarisatie item's in te voeren die uniek zijn dus doos1 en doos2, aantal bv 5.
In de uitgiftequery, worden er item's uitgegeven. Dus bv doos1 kan op 3 datums worden uitgeven, dat zijn dan dus 3 dozen.
Dan moet de inventarisatiequery automatisch weergeven dat er nog 2 dozen over zijn.

Ik hoop dat ik hiermee duidelijker ben.

mvg Jan

Misschien bedoel je dan deze variant; overigens heb ik wel je tabelstructuur aangepast, want zonder goede relatie tussen de tabellen kom je niet ver. Overigens is het in essentie nog steeds dezelfde query...

Bijlagen

Goededag,
nee dit is ook niet de bedoeling.
De uitgifte query moet de zelfde artikel naam zijn als de inventarisatie query.
Dus als in de inventarisatie query kolom artikel (doos1) aantal 10 ingevoerd is. En in uitgifte query, wordt (doos1) 2 stuks op 26-jul uitgegeven, moet de inventarisatie query kolom telling, naar 8 stuks herberekenen.
En ik kan geen regels meer in de uitgifte query toevoegen.
Maar Ik heb weer er wat van geleerd.
mvg Jan

Je opzet is ook verkeerd; de query klopt namelijk. Alleen heb ik (zoals het hoort) in de tabel Uitgifte het veld Artikel vervangen door ArtikelID. Als je namelijk twee tabellen aan elkaar wilt koppelen, doe je dat op het sleutelveld uit tabel1, in dit geval de tabel Inventaris. Door de vraagstelling is het vervolgens onmogelijk om gegevens te muteren in de nieuwe query. En dat zal ook nooit gaan lukken. Eigenlijk ben je bezig met voorraad mutaties, en daarvoor is deze aanpak volkomen ongeschikt. Maar dat ligt dus niet aan de query...

Goedendag bedankt voor jullie antwoorden. Ik vind het jammer dat het zo niet kan. Ik heb nu 2 querys gemaakt. In de ene wordt de voorraad ingevoerd en tevens ook wat er wordt uitgeven. Zogauw er een datum uitgeven ingevoerd wordt gaat deze regel naar een andere query als uitgifte. Dit gebeurt door een stukje vba, uitgegeven: IIf([uitgiftedatum] Is Not Null;"uitgifte";"0") like "0" Maar ik ben niet over tevreden want nu moet er handmatig de aantallen worden gewijzigd. Ik zou geen andere manier weten om het naar tevredenheid te maken.

mvg Jan

Je opzet om voorraden bij te houden deugt eigenlijk niet; daar zou ik eerst eens naar kijken. Ik heb er een voorbeeldje bijgedaan over vooraadmutaties; misschien brengt het je op ideeën.
Overigens is het idee dat je alleen met queries gegevens kunt toevoegen fout; uiteindelijk sla je alles op in tabellen, dus in beginsel is het al voldoende om je formulieren de juiste tabel te baseren. Queries zijn alleen nodig als je gegevens uit meerdere tabellen op je formulier nodig hebt. Jouw queries zijn echter één-op-één kopieén van de tabel, dus dan kun je net zo goed in de tabel muteren.

Bijlagen

Bedankt voor je voorbeeld en moeite. Mooi gemaakt, echter ik zal wel eigenwijs zijn. Maar zie mijn voorbeeld, ik ben helemaal weg van zoekmachines zoals in google en dit lijkt er een beetje op.
Overzichtelijk en snel en makkelijk zoeken en heel makkelijk een gefilterd rapport. Wil je me AUB misschien helpen met de zoekcriteria.
Met artikelen zoeken dat werkt goed, echter als ik dit toe pas op een niet echte kolom zoals bestellen. Dan werkt de zoekcriteria niet, waarschijnlijk is de oorzaak,
status: IIf([voorraad]<0;"B";"G")
mvg Jan

Bijlagen

Een database is geen zoekmachine.... net zoals een zoekmachine op zichzelf geen database is. Al hangt er bij google uiteraard wel het e.e.a. achter... Desalniettemin: het is niet opgezet als een db beheer programma.
En van jouw formulier kan ik weinig chocola maken, vrees ik... Ik heb echt geen flauw idee hoe jouw formulier werkt, wat op zich overigens een redelijk compliment is :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan