query's linken

Status
Niet open voor verdere reacties.

lakizali

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2010
beste,

ik ben momenteel bezig met een database waarin de volgende gegevens worden ingevoerd:
klant, dossier nummer, soort product, aantal producten, datum, prijs van het product, prijs extra producten, totaal prijs.

de gegevens worden inegvuld doormiddel van een formulier, de prijs van het product en de prijs van de extra producten moet worden berekend.

prijs van het product houd in: artikel a: €40, artikel b: €50 artikel c:€75
naast deze prijzen (die per klant verschillen) zijn er ook nog bedragen per extra artikel, dat is voor artikel a en b €10 en voor artikel c €5.

ik heb alle formules opgesteld en werkend maar als ik er twee formules van maak, een voor de artikel prijs en een voor de extra items, dan zijn ze te lang. als ik ze per klant uitwerk en in een query zet dan is de query te complex dus nu heb ik 3 query's gemaakt aan de hand van 1 tabel.
in de tabel staan alle kollomen en worden de gegevens ingevoerd. in de eerste query staat het overzicht, in de tweede query de berekeningen per klant (34 stuks) voor de prijs per artikel en in de laatste query staan de berekeningen voor de extra items.

ik krijg het nu niet voor elkaar om de berekende gegevens in de query en of tabel te krijgen voor een volledig overzicht. hoe moet dat?

PS: sorry dat ik er geen voorbeeld bij heb maar ik heb op de ene pc access en op de andere internet :s

Je aanpak is sowieso onjuist.
Je zult meerdere tabellen nodig hebben.
Access is een relationele database en iets heel anders dan Excel.

PS is dit een opdracht die je moet maken?

Tardis

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe de formule te lang kan zijn.... Ben dus wel benieuwd naar die formules...

Laatst bewerkt:
In mijn allereerste Access DB had ik hetzelfde probleem, query's te complex, formules te lang, ik snapte Access toen niet.
Voor de oplossing sluit ik me aan bij Tardis.
De structuur van je database is niet goed of je bouwt je query's niet goed. Je hebt 1 troost, je snapt inmiddels je formules.
Het is al beter door met (tijdelijke) tabellen werken, dit heeft meteen als voordeel dat je het overzichtelijk houdt en je kan er indexen op los laten wat weer ten goede van te snelheid komt. Wanneer je ooit iets in een (te) complexe formule moet gaan veranderen dan is dat een 'hell of a job' en moet je proberen te voorkomen. Er zijn betere manieren, vooral wanneer je met VBA uit de voeten kan. Met macro's kom je ook al een eind.

Beste,

sorry voor mijn late reactie maar ik heb het even laten liggen omdat ik het druk had met andere zaken.
bedankt voor de antwoorden, normaal werk ik zelden met access dus ik weet er niet erg veel van. ik heb een basis cursus gehad en deze beheers ik ruim voldoende maar daar kwamen formules/expressies niet in voor. omdat het te complex wordt voor mij maak ik een soort gelijk bestand in excel, met beveiliging moet dat lukken, zeker omdat ik met excel beter bekend ben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan