R9 290 vs. R9 290X

Status
Niet open voor verdere reacties.

rubbels

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2011
Hallo mensen,

Ik vroeg me af, is het prijsverschil tussen de 290 en 290X kaarten van AMD het waard als je kijkt naar het verschil in prestaties?

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, als je kijkt naar verschillende benchmarks is het misschien 2 á 3 FPS verschil, dit is makkelijk in te halen wanneer je de 290 overclocked.

bijvoorbeeld deze benchmarks laten dat al duidelijk zien...

Het prijsverschil is het vanuit een price for performance standpunt niet waard. Als je voor een paar fps zonder problemen 120 euro extra over hebt, dan wel.
Puur vanuit een Price for Performance standpunt zou ik een 7970 kopen. Doordat deze met aftermarket koelers komen heb je ook veel oc ruimte en je kan al kaarten kopen die standaard flink ge-overclocked zijn.
Qua fps is een besparing van 200 euro het voor de meeste mensen niet waard om een 290 of 290x te nemen, tenzij je het extra geheugen nodig hebt (triple monitor, 4k?).

Het prijsverschil is het vanuit een price for performance standpunt niet waard. Als je voor een paar fps zonder problemen 120 euro extra over hebt, dan wel.
Puur vanuit een Price for Performance standpunt zou ik een 7970 kopen. Doordat deze met aftermarket koelers komen heb je ook veel oc ruimte en je kan al kaarten kopen die standaard flink ge-overclocked zijn.
Qua fps is een besparing van 200 euro het voor de meeste mensen niet waard om een 290 of 290x te nemen, tenzij je het extra geheugen nodig hebt (triple monitor, 4k?).
Wat specs betreft is de 290 toch wel weer wat beter dan de 7970. Waarom dan toch voor die gaan?
En overclocken ben ik in eerste instantie niet van plan. Bovendien laat de 290 zich met stock koeler makkelijk overclocken heb ik gelezen.

Wat specs betreft wel, maar de 290 kost 100 euro meer dan de 280x, (350 vs 250 ongeveer, dus 40% duurder, maar de 290 presteert geen 40% beter). Ik zei al dat dit puur vanuit een Price to Performance standpunt is. Mocht je deze keuze toch willen rechtvaardigen, de 280x is 29% goedkoper dan de 290, en dat is wel ongeveer het verschil in performance. Het ligt er dus ook maar net aan hoe je het bekijkt.

De 290 zal zich met stock koeler wel laten overclocken, maar een aftermarket koeler is in bijna alle gevallen beter dan de stock koeler.
De 290 en 290x zitten zo dicht bij elkaar bij benchmarks (zowel stock als overgeclocked, een ge-overclockde 290 is in de meeste gevallen zelfs beter dan een stock 290x).
Het verschil van 120 euro is het dan ook zeker niet waard in mijn ogen.

Sorry voor de lange post, maar hopelijk heb je er wat aan.

Je moet bij deze wel opmerken dat er nauwelijks verschil is tussen de 290 en 290x bij het gebruik van 1 monitor. De performance is simpelweg goed genoeg om het niet veel meer uit te laten maken.

Persoonlijk zou ik zelf wachten op de 290's met aftermarket koelers. Uit de reviews blijkt simpelweg dat beide kaarten (290 en 290x) niet op vol vermogen draaien met de standaard koeler. Ik ga zelf sowieso met veel interesse wachten op de resultaten van "mantle" in december.

Verder verschillen de 7970/280x nog met de 290's qua ondersteuning voor trueaudio en bridgeless crossfire. Als "veteraan" crossfire gebruiker met meerdere monitoren is dat iets wat voor mij persoonlijk ook meeweegt.

Je moet bij deze wel opmerken dat er nauwelijks verschil is tussen de 290 en 290x bij het gebruik van 1 monitor. De performance is simpelweg goed genoeg om het niet veel meer uit te laten maken.

Persoonlijk zou ik zelf wachten op de 290's met aftermarket koelers. Uit de reviews blijkt simpelweg dat beide kaarten (290 en 290x) niet op vol vermogen draaien met de standaard koeler. Ik ga zelf sowieso met veel interesse wachten op de resultaten van "mantle" in december.

Verder verschillen de 7970/280x nog met de 290's qua ondersteuning voor trueaudio en bridgeless crossfire. Als "veteraan" crossfire gebruiker met meerdere monitoren is dat iets wat voor mij persoonlijk ook meeweegt.
Ik gebruik maar 1 monitor, dus dan ga ik sowieso voor de 290.
En de kaarten met aftermarket koelers komen dus volgende maand? Hoeveel zal dat gaan schelen in prijs?

Er is officieel nog geen aankondiging gedaan. Grote kans dat AMD voor kerst nog alleen zijn eigen ontwerpen in de markt wil hebben en dan pas andere versies toelaat. Kan dat aftermarket versies pas in januari effectief beschikbaar zijn (altijd een beetje een gok). Misschien eerder, misschien later. Persoonlijk heb ik geen haast.

Mantle wordt uitgegeven voor battlefield 4 in December (huidige planning). Als daar uit blijkt dat mantle voor 20% "gratis" performance zorgt in games die dat ondersteunen, kan dat voor mij een belangrijke afweging zijn om toch voor een goedkopere kaart te gaan. NVIDIA zal dan waarschijnlijk ook weer een zet doen en de prijzen verder verlagen. Al met al voor mij genoeg reden om nog even te wachten wat de prijzenoorlog gaat doen.

Had de kaart bijna gekocht, tot ik er achter kwam wat een belachelijke herrie dat ding maakt :shocked:
http://www.youtube.com/watch?v=mpq8m54Baag vergelijking met het geluid van een GTX 780, echt niet normaal.
Met deze herrie hoef ik de kaart dus niet te hebben.

Zouden de kaarten met aftermarket koelers ook minder geluid produceren?

Zeer zeker gaan ze minder geluid geven, maar hoeveel is natuurlijk afwachten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan