• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Raadsel aantal planken

Status
Niet open voor verdere reacties.

JordyBarneveld

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2007
Goede dag,

Vraag: Ik zoek naar een formule die antwoord geeft op de volgende vraag.

Hoeveel planken heb ik nodig als de lengte varieert. (de lengte is in mijn geval de ligger van mijn pallet)
Vaste gegevens: de tussenmaat tussen de planken mag niet meer zijn dan 10 cm en niet minder dan 6 cm de planken zelf zijn 10 cm

Ik hoop dat ik alleen maar hoef in te vullen welke maat de ligger is. De uitkomst zou het aantal planken moeten zijn!

Wie kan mij helpen

Jordy

Laatst bewerkt:
Beste Jordy,

Soortgelijke vragen zijn al vaker langsgekomen en blijken niet eenvoudig. Hoeveel milimeter raak je kwijt door het zaagblad?
Wat is de tussenmaat?
Heb je een onuitputtelijk aantal planken van 4 meter, 5 meter etc om op de pallet te plaatsen?
etc.

Richard

Het zijn standaard maten planken van 10 cm breet zagen hoeft niet. het gaat alleen om de verdeling die mij het aantal planken berekend. voorbeeld:

mijn pallet die ik moet maken is 180 cm lang bij 200 cm breet

hiervoor is alleen de lengte voor mij van belang omdat ik hierover mijn planken verdeel.
ik zou zeggen dat ik begin met 2 planken aan de zijkanten wat resuteert in 180-2*10cm = 160 cm.

Hierover moet ik dus het aantal planken berekenen die ik nodig ben als ik een tussenruimte van max 10 heb en min 6 cm

Ik ben geen grote wiskundige maar ik ben tot zover gekomen:
Als de tussenmaat 160 cm is, dit is de ruimte die te verdelen is, dan zoek ik het “ aantal planken” die voldoen aan: een ruimte tussen de planken van max 10 cm en min 6 cm. Als ik het aantal planken even X noem dan is de formule die ik me zo kan indenken iets als ((160-X .10) / X)

En excuses voor mijn moeilijke taalgebruik

Laatst bewerkt:
Gezien je Nederlands ben je voorlopig nog niet aan deze wiskunde-opgave toe.
Het is helemaal niet erg, noch verboden een bijdrage op het forum 2 keer over te lezen voor je hem plaatst. Het staat ook wel zo chique ten opzichte van collega's die bereid zijn jou en anderen te helpen ervoor te zorgen dat je een leesbare en begrijpelijke vraag stelt.

Als ik het goed begrijp krijg je met de volgende formule het (minimale) aantal planken:
Code:
=AFRONDEN.NAAR.BOVEN((lengte ligger-10)/20;0)+1
Voor de tussenafstand tussen de planken:
Code:
=(lengte ligger-10)/(aantal planken-1)-10
Let niet op de 1 voor de formule.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Is delen door 16 niet mogelijk? Dus 180 / 16 = 11,25 Dus heb je 12 planken nodig

Of denk ik nu te simpel?

Groeten,
René

Allereerst vriendelijk bedankt voor het mee denken, ik ben er echt heel gelukkig mee! ik ga dit in een Acces bestand gebruiken en daarom ga ik voor de formule van Bondito Bod. Deze is alleen een formule zonder dat ik andere gegevens er bij naast nodig heb.

Super bedank allemaal.

Als dit voor jou voldoet, zet je de vraag dan nog even op opgelost (rechts onderaan de pagina)

Mvg

Rudi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan