Raak niet in windows XP na install Ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

badflamy

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2006
Hallo,

ik heb vandaag Ubuntu geinstalleerd, ben op het eerste zicht wel vrij tevreden.
Er is maar 1 probleem ik raak niet meer in Windows XP
Bij het starten van de computer kom ik wel in de multiboot en kan ik kiezen voor Windows, maar het enige dat ik dan krijg is een herstelconsole voor Windows XP waarmee ik non-destructief en destructief herstel kan gebruiken.
Ik raak dus niet in het systeem zelf. Weet niet goed waar het aan kan liggen.

Heb vandaag al eens geprobeert te booten van een schijfje en heb dan fixmbr toegepast, toen raakte ik wel weer in Windows XP (uiteraard).
Ik moest dus Ubuntu weer installeren, maar ja weer hetzelfde probleem.

Iemand raad? Want als dit probleem niet opgelost raakt zal ik Ubuntu toch opzij moeten schuiven, spijtig genoeg.
Heb Windows XP namelijk wel vrij hard nodig.

Dank bij voorbaat

mogelijk heb je linux in dezelfde map als winxp geïntalleerd en deze overschreven.
installeer linux in een andere map of mogelijk en nog beter op een andere partitie.

hmm nog eens fixmbr ingevoerd..
zal later nog eens moeten kijken wat er juist mee scheelt want ik vind het niet meteen

toch bedankt voor jullie antwoorden

jean42 zei:
mogelijk heb je linux in dezelfde map als winxp geïntalleerd en deze overschreven.
installeer linux in een andere map of mogelijk en nog beter op een andere partitie.
Linux kan niet schrijven naar ntfs partities dus in dezelfde map zetten gaat moeilijk.
fat32 partities zijn te lomp voor linux, en linux zal zich ook niet gemakkelijk laten installeren op fat32. Eerst en vooral het onbreken van premissies op deze schijven.

Heb je ubuntu de windows partitie laten kleiner maken? Dat kan je nog altijd beter doen met partition magic.

wel ik had al 2 partities extra, voor root en swap
ik had namelijk vorig jaar suse erop gezet
mijn mbr was gefixed en ik dacht dus wel dat ik die partities gewoon mocht hergebruiken.
of doe ik dat beter niet?

Je mag ze zeker terug gebruiken maar je kunt ze best laten wissen door ubuntu bij install.
Meschien dat nu een oude grub configuratie van suse in de weg ligt.

lamp zei:
Je mag ze zeker terug gebruiken maar je kunt ze best laten wissen door ubuntu bij install.
Meschien dat nu een oude grub configuratie van suse in de weg ligt.

ok thx, zal dat een van deze dagen nog is uitproberen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan