• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Raaklijn door eerste drie punten van een x-y grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bachatero

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2007
Hallo,

Ik heb in een exel chart een lineaire x-y grafiek van 10 punten gemaakt (series1). Nu wil ik door de eerste drie punten van series1 een raaklijn trekken. Dit probeer ik met een trendline, echter exel trekt de trendline door alle 10 de punten. Hoe kan ik nu een raaklijn door de eerste 3 punten trekken van series1.

Mijn dank reeds nu,

Johan

Hoi

Hang eens de huidige grafiek bij. Dan zal ik vandaag of morgen een poging wagen.

Raaklijn door grafiek

Ik heb het nu geprobeerd door eerst een nieuwe lijn te trekken door de eerste drie punten en hier een linear trend op toe te passen. Dit houdt in dat er een tweede serie bij komt.

Kan het niet in een keer direct vanuit serie1(kcounts) ?

Johan

Neen, dat gaat niet. Evt. kan het met een reeks minder, maar dan zal je intercept en helling van de rechte zelf moeten berekenen, en vervolgens uitzetten in de grafiek. Excel kan regressies uitvoeren en de coefficiënten daarbij berekenen.

Iets anders. De formule in D5 lijkt mij niet te kloppen.

Ik zou daar zetten:

=(A5/$A$5)^2*$G$3

Dan kan je het doortrekken naar beneden.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan