Raar processorgebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guus abc †

Meubilair
Lid geworden
12 feb 2004
Berichten
5.555
Een vraag voor de techneuten onder ons. :)
Wanneer ik mijn computer opstart is het processorgebruik normaal - 2 à 3% als alleen de achtergrondprocessen draaien.
Maar na een paar uur geven zowel de Systeem monitor als Aida32 aan dat het gebruik stijgt.
Dit gaat door tot het op 75% blijft hangen.
Het vreemde hierbij is dat het gebruik dan DAALT als ik een programma start of de muis beweeg. En het daalt dan precies tot de waarde die dat programma normaal gebruikt. Dus wanneer ik de muis beweeg daalt het van 75% naar zo'n 5% en als ik bijvoorbeeld WMP start daalt het van 75% naar 35%.
Vreemd is ook dat de temperatuur van de processor constant blijft. Bij opstarten is die 26 graden, maar als Aida en Systeemmonitor 75% verbruik aangeven blijft dat zo.
Pas als ik de processor echt op 100% laat werken (door hem bijvoorbeeld de faculteit van 100.000 te laten uitrekenen) stijgt dit naar 29 à 30 graden.
Naar aanleiding van een tip van Hangmat heb ik het programma Process Explorer geïnstalleerd en dat laat normale waarden zien - zie bijlage (dit is een screenshot van alle drie de programma's op hetzelfde tijdstip; alleen de achtergrondprocessen draaien op dit moment).
Op grond van de temperatuur van de processor ben ik geneigd Process Explorer te geloven.

Mijn eerste vraag is of jullie die mening delen.

En mijn tweede vraag is waar die verschillen vandaan komen. Blijkbaar halen Systeem monitor en Aida32 hun gegevens ergens anders vandaan dan Process Explorer. Maar waar halen ze die vandaan?

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Er wordt geen procesnaam aangegeven die zoveel CPU gebruikt in Windows Taakbeheer op dat moment (bij 75%)?
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door l.slaats.
Er wordt geen procesnaam aangegeven die zoveel CPU gebruikt in Windows Taakbeheer op dat moment (bij 75%)?
Ik gebruik Windows 98 SE en daarmee kun je in taakbeheer alleen zien wat er draait, maar niet wat elk proces gebruikt.
Dat was ook de reden dat ik Process Explorer heb geïnstalleerd, waarmee je dat gebruik wel kunt zien.
Toen zag ik dat alles er normaal uitziet.
Kijk ook maar eens naar de bijlage: System Idle Process geeft 96,35% aan, dus het cpu-gebruik is 3,65% - volkomen normaal dus voor een machine waarop alleen de achtergrondprocessen draaien.
Temperatuur van de processor is momenteel 26 graden - hetzelfde als vlak na opstarten. Ook dat wijst op laag cpu-gebruik.
Maar ondertussen geven Aida32 en de Systeemmonitor een gebruik van 50% aan - en over een uurtje of twee is dat 75% en daar blijft het dan op hangen, terwijl Process Explorer vrolijk normale waarden laat zien.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Guus.

Ben niet bekend met Windows 98 SE...maar wat je nog kan proberen is om EVEREST Home Edition te downloaden en dan nog eens te vergelijken met de andere programma's :)
 
Geplaatst door l.slaats.
wat je nog kan proberen is om EVEREST Home Edition te downloaden en dan nog eens te vergelijken met de andere programma's :)
Ik had Everest ook nog, maar dat is hetzelfde programma als Aida32. Het geeft ook een hoog cpu-gebruik aan.
Maar ik ben er zelf van overtuigd dat de resultaten van Aida, Everest en Systeemmonitor fout zijn.
Dit op grond van de processortemperatuur. Ongeacht wat die drie programma's aangeven (3%, 50% of 75%) blijft de temperatuur 26 graden.
Pas als ik een proces start waarvan ik zeker weet dat het 100% cpu-vermogen gebruikt, stijgt de temperatuur naar 30 graden.
De tweede reden waarom ik dat denk is dat het schijnbaar hoge cpu-gebruik DAALT als ik een programma start - blijkbaar wordt het verbruik wel goed weergegeven als er een ander programma dan de achtergrondprocessen draait. Op dat moment geven Aida, Systeemmonitor en Process Explorer hetzelfde aan.
Het systeem draait overigens als een zonnetje, maar ik zou toch wel willen weten waar dat verschil nu vandaan komt. :)

Guus.
 
Wie het snapt mag het zeggen. :D
Voor de duidelijkheid: dit is een screenshot waarop je alle drie die programma's ziet draaien en dus geen PSP-collage. ;)

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan