raar updaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zurrik

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2006
Ik weet niet goed hoe dit uit te leggen, maar ga het proberen.

Ik heb een keuzelijst met daarin orderID(niet zichtbaar, hiervan afhankelijk) en ordernummers. Ik heb tabellen: Orders(OrderID, ordernummer,organisatieID, blabla), Organisatie(OrganisatieID,naam,contactpersonenID, blabla), en nog meer die niet van belang zijn. Nu wil ik door middel van een klik op de keuzelijst op een ordernummer dus de gegevens op mijn formulier updaten. Ik heb daarvoor de volgende code:
Set rs = Me.Recordset.Clone
rs.FindFirst "Order.OrderID = " & Me![kzOrdernummers] & ""
If Not rs.EOF Then Me.Bookmark = rs.Bookmark

Ik gebruik de volgende query op mijn formulier:
SELECT ORDER.OrderID, ORDER.OrganisatieID, ORDER.Ordernummer, ORDER.Referentie, ORDER.Orderdatum, ORDER.Leverdatum, ORDER_INFORMATIE.OrderID, ORDER_INFORMATIE.OrderInformatieID, ORGANISATIE.Naam, ORGANISATIE.DebiteurenNummer, ADRES.Adres, ADRES.Postcode, ADRES.Woonplaats, LAND.Land, FACTUUR.Factuurnummer, FACTUUR.FactuurDatum
FROM (ORGANISATIE INNER JOIN (LAND INNER JOIN (ADRES INNER JOIN ADRES2ORGANISATIE ON ADRES.AdresID = ADRES2ORGANISATIE.AdresID) ON LAND.LandID = ADRES.LandID) ON ORGANISATIE.OrganisatieID = ADRES2ORGANISATIE.OrganisatieID) INNER JOIN (([ORDER] INNER JOIN FACTUUR ON ORDER.OrderID = FACTUUR.OrderID) INNER JOIN ORDER_INFORMATIE ON ORDER.OrderID = ORDER_INFORMATIE.OrderID) ON ORGANISATIE.OrganisatieID = ORDER.OrganisatieID;

Nu is het probleem dat als ik op een willekeurig ordernummer klik, hij er maar 2 laat zien en de rest verwijst naar die twee ordernummers(of zoiets). In ieder geval laat ie maar 2 organisaties zien bij het klikken. Kan iemand mij aub helpen. BVD Bart

Laatst bewerkt:
Bart,

je vraagstelling blinkt idd niet bepaald uit qua duidelijkheid, zeker niet met statements als "of zoiets".
Daarnaast vertel je wat er gebeurt en niet wat je verwacht dat er gebeurt ;)

Je query heb je, hoop ik, als query opgeslagen.
En je formulier op de query gebaseerd, niet rechtstreeks op het SQL statement.
Zo nee, ff aanpassen.

Als niet die gegevens worden opgehaald die je verwacht, zit het probleem in je query.
Specifieker, in je kondities.
Daar valt zo niet veel van te zeggen.
Bouw je query stukje voor stukje op, net zolang totdat er niet de verwachte gegevens worden opgehaald.
Tien tegen 1 dat je een join gebruikt die geen gegevens oplevert (bv organisatie zonder adres of order zonder faktuur).

Vanwaar trouwens een tabel ADRES2ORGANISATIE, toevallig geen tussentabel?
Zo ja, verwijderen, een organisatie kan wel meer adressen hebben maar een adres met meerdere organisaties lijkt mij sterk ;)

FESTER

Dank je voor de hulp. Ik ben opnieuw begonnen met de query, en nu werkt het weer.

Ik heb het probleem dat ik niet goed weet wat ik met mijn relaties moet doen. Omdat in mijn Database niet alle relaties verplicht zijn. Ik kan dan wel het Jointype veranderen, maar volgens mij is het dan nog steeds verplicht. Hopelijk kun je me hierbij nog wat verder helpen.

Dus of het is een adres van een persoon (persoonID in ADRES) of het is een adres van een organisatie (OrganisatieID in ADRES) maar nooit alletwee.

Of is het dan AdresID in ORGANISATIE en adresID in PERSOON? Maar een persoon heeft ook niet altijd een adres. Bijv contactpersoon.

Laatst bewerkt:
Zurrik zei:
Ik heb het probleem dat ik niet goed weet wat ik met mijn relaties moet doen.
Omdat in mijn Database niet alle relaties verplicht zijn. Ik kan dan wel het Jointype veranderen, maar volgens mij is het dan nog steeds verplicht. Hopelijk kun je me hierbij nog wat verder helpen.

Kijk eens in Access Help.
Of kijk eens op deze site

http://home.planet.nl/~bronk071/pc_help/access/index.htm

De site bevat een aantal links naar een aantal handige andere sites, zoals

http://www.sip.be/cursus/access/inhoud.htm

en

http://members.chello.nl/k.hoogeboom/

Personen en organisaties zijn specifieke voorkomens van relaties.
Werk met een tabel Relaties en een tabel Relatiesoort.
In de tabel Relatiesoort hou je bij welke soorten relaties je kan hebben (partikulier, bedrijf, ...)
Gebruik de tabel als keuzelijst in een formulier waarmee je je relaties invoert / onderhoudt.
Als de relatie een persoon is, selekteer je Partikulier.
Als de relatie een organisatie is, selekteer je Bedrijf.

FESTER

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan