Radeloos

Status
Niet open voor verdere reacties.

peggy666

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2009
Dag.

Wie kan me verlossen van men pc probleempje.
Als ik men pc opstart krijg ik windows xp logo te zien, daarna een zwart scherm en ongeveer 40 seconden later komt het bureaublad te voorschijn. Dit is altijd zo geweest en tot zover was het OK.

Sinds meer dan een week krijg te maken met volgend probleem.
Als ik men pc de eerste keer opstart krijg ik het windows logo en daarna een zwart scherm - maar nu duurt het wel 5 minuten eer het bureaublad te voorschijn komt.
Nadat hij dus (na 5 minuten) is opgestart kan ik de pc zo vaak ik wil uit en aanzetten en start hij weer heel normaal op (binnen de minuut).
Indien ik hem uitzet en na een kwartier hem terug aanzet ik het ook nog OK (start dus weer in minder dan 1 minuut op)
Indien hij echter enkele uren uit staat en ik wil opstarten, krijg ik weer het 5 minuten opstart probleem.

Het batterijtje op het moederbord heb ik reeds vervangen.
Een controle met de virusscanner geeft geen virus melding.

Ik heb al aan verschillende personen het probleem voorgelegd maar niemand kan me helpen.

Wie ooo wie is het genie dat me de juiste informatie kan geven om tot een oplossing te komen. (Een nieuwe pc kopen is ook een oplossing maar dat bedoelen we dus niet :p )

Alvast bedankt voor het meedenken.
Lieve groetjes .... Peggy

Meestal is dit een brakke harddisk die er te lang over doet om in de bios te herkennen.
Of een brakke geheugenbank.

Soms ook een slechte kabel verbinding.
Haal alles eens los, en maak het weer vast.
Kabel voor kabel, kaart voor kaart.

Je zou bijna zeggen dat je schijf eerst opgewarmd moet worden:D
Nou ff serieus hoe oud is je pc?

Je zou bijna zeggen dat je schijf eerst opgewarmd moet worden:D
Nou ff serieus hoe oud is je pc?

Bedankt voor jullie snelle reaktie's. :thumb:
Wat de harde schijf betreft, als ik het zeker wist wil ik ze wel even warm wrijven :p

Serieus - het is een pentium 4 en ongeveer 3 jaar oud.
HHD - 250 gig, ze is ingedeeld in 4 partities - voorzien van windows xp home versie

Het binnenwerk had ik al gecheckt
Voor zover ik er verstand van heb, is alles OK.
Alle kabels en aansluitingen nagezien, alles zat nog vast.

Ik vind het ook zo raar dat het probleem enkel manifesteerd bij het eerste maal opstarten. Het lijkt inderdaad wel of een of ander IC moet opwarmen alvorens signaal te geven.

Alvast bedankt voor het meedenken
Groetjes ... Peggy

Misschien dat een kenner van voedingen mij terecht kan wijzen als ik onzin schrijf, maar ik meen mij te herinneren op de Helpmij ooit een verhandeling te hebben gelezen over voedingen en condensators etc. etc. Wat ik mij herinner is dat "iets" van die dingetjes de stroom nog geruime tijd "vasthoudt" m.a.w. langzaam ontlaadt totdat er geen stroom meer aanwezig is.

Stel dat ik mij dat goed herinner dan zou dat theoretisch dé verklaring kunnen zijn voor je probleem. "Iets" van die dingetjes is niet jofel meer en na een volledige ontlading duurt het lang om op te starten, terwijl na een volledige lading het ontladen zodanig lang duurt, dat bij een hernieuwe opstart binnen een bepaald tijdsbestek, het "dingetje" idd. nog steeds "warm" is (stroom bevat)

Misschien volledige onzin, maar check het eens bij iemand die verstand van PSU's heeft. Stel dat het wel klopt, dan weet je ongeveer wat vervangen moet worden.

Laatst bewerkt:
Met welk programma zijn is de hd gepartitioneerd? Indien dat onder winXP is gedaan vermoedt ik een defect rakende voeding. INdien met partition magic. Installeer partiotion magic nogmaals nadat je even een backuphebt gemaakt.

Bedankt voor jullie reaktie's.

De HHD was reeds voorzien van partitie's en geformateerd bij aankoop en ook win xp home was reeds geïnstalleerd en draaide al ongeveer 3 jaar perfect. Daar is niets aan gewijzigd.

Zodoende lijkt het me meer reëel dat een of ander component het aan het begeven is.
Bedankt voor de tip van de voeding. Ik kan er eentje lenen om aan te sluiten en het testen.
Hopelijk is dan het probleem opgelost.

Alvast allen hartelijk dank voor de steun. :thumb:

Groetjes ... Peggy :love:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan