Radeon 9700NP vs 9800SE

• Onderwerp starter Onderwerp starter cage
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

cage

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2003
Ik vroeg me af of iemand weet, welke van deze 2 de beste/snelste is

ik kan het zelf niet echt vinden op google. dus ik dacht misschien dat ik hier wat wijzer word!

alvast bedankt voor jullie tijd.
[Cage] :thumb:

jij bent vast dezelfde cage van Tweakzone.nl. Ik ben idemonio :D

Ik ga even voor je zoeken...

haha ja toevallig! hoi

ja ik kwam er al niet uit hoor
kreeg allemaal chinese sites
ik dacht, ik vraag hier.
ik blijf zeuren opdat andere forum!

maar bedankt dat je even wilt kijken :)

Laatst bewerkt:
nee, daar staat hij niet bij. Probleem met de 9800SE is dat hij volgens ATi helemaal niet bestaat. Ik weet er het fijne niet van (daar ga ik nu even achteraan) maar ik heb het idee dat de 9800SE's puur op eigen initiatief van de fabrikanten gemaakt worden, om ook defecte 9800 cores af te zetten. Waarom ATi hen defecte cores levert snap ik niet helemaal...

Maar om beeld te krijgen van de prestaties: de R350 core is niet zo heel verschillend van de R300. (ik begeef me nu op glad ijs, dat weet ik, maar ja, je moet wat...) Je zou daaruit de voorzichtige conclusie kunnen trekken dat het activeren van 4 extra pipelines bij een r350 evenveel prestatiewinst oplevert als wanneer je dat bij een r300 doet. Helaas is er geen r300 met een 256-bits bus en toch maar 4 pipelines, dus zullen we de vergelijking moeten maken tussen de 9500 en 9500pro (128 bb 4pl tegen 128 bb 8pl)

nemen wij er deze test bij: http://ads.firingsquad.com/banman.asp?ZoneID=1374&Task=Get&SiteID=2&X=1064387724467

Overall is de 9500 zo'n 15-20 % trager dan de 9500pro. (maar mogen we daaruit concluderen dat de 9800SE ook zoveel langzamer is dan de 9800np? Wie weet wat voor invloed de 256-bits bus heeft...)

Nou is een review van een 9800 niet zo heel makkelijk te vinden (waarom reviewt niemand die kaarten??), dit is een review waarin een 9800pro op de clocksnelheden van een non-pro wordt gezet en meegebenched.

daar zien we dat de 9800np ongeveer gelijk presteert als de 9700pro, maar meestal nèt iets trager.

In deze benchmark zien we dan weer dat de 9700np zo'n 10-15 % trager is dan de 9700pro.

De 9700 lijkt dus sneller dan de 9800SE. Dan hangt het dus van de prijs af welke de best voor jou is. Beide kaarten zijn wel goed te overclocken. (mocht de mod niet werken...)

Misschien een bijdrage waar jullie niet op zitten te wachten, maar waar hebben we het over?

Jullie vergelijken sportwagens en zijn bezig met een gesprek of 350 beter is dan 340 als topsnelheid.

Uiteraard is 350 sneller, maar wat is het nut?

Waar en wanneer kan deze snelheid je van nut zijn, want onze autowegen zijn niet op dit soort snelheden berekent.

Wat ik bedoel is dat er nauwelijks software is, waar je het verschil kunt waarnemen en als je het al kunt waarnemen wat is dan het relatieve voordeel.

Behalve dat je weet dat de benchmark test duidelijk beter is, maar dat wist je al want hij is sneller.

@ Meelman.

Heel mooi stukje van je om te lezen
leuk gebracht allemaal
en het is dus nogal vaag met die 9800SE
hoor ik wel weer.

maar ik snap nu eingenlijk de conclusie nog niet zo goed!
want: zeg jij nu, dat ik beter een 9700Pro/9700NP kan halen dan een 9800SE?!

@ Sigma, ik snap jouw wel.
maar eigenlijk is deze vraag na aanleiding van een andere vraag op een forum. iemand zei dat de 9700 sneller was dan de 9800SE. en dat wou ik graag weten of dit klopte.

ik hoop dat je mij snapt

bedankt allemaal voor jullie reacties!

Geplaatst door sigma
Misschien een bijdrage waar jullie niet op zitten te wachten, maar waar hebben we het over?

Jullie vergelijken sportwagens en zijn bezig met een gesprek of 350 beter is dan 340 als topsnelheid.

Uiteraard is 350 sneller, maar wat is het nut?
leuk allemaal, maar als je bij de kaasboer staat en hij biedt je goede kaas aan voor 10 euro de kilo of nog iets betere voor 9 euro de kilo, dan kies je toch ook voor het laatste? Dan zeg je toch niet 'ach, doe maar die eerste want die is ook lekker?'

Als je veel geld gaat uitgeven (want ik vind 250 euro best veel) dan is dat al helemaal zo: dan wil je de meeste waar voor je geld. Dat dat dan maar een heel klein verschil is, so be it...

Waar en wanneer kan deze snelheid je van nut zijn, want onze autowegen zijn niet op dit soort snelheden berekent.

Wat ik bedoel is dat er nauwelijks software is, waar je het verschil kunt waarnemen en als je het al kunt waarnemen wat is dan het relatieve voordeel.
je bedoelt dat er geen games zijn die een 9700 volledig kunnen benutten? Dat klopt iig niet. En met HL2 (e.a.) voor de deur is elke FPS extra de moeite waard...

Behalve dat je weet dat de benchmark test duidelijk beter is, maar dat wist je al want hij is sneller.
nee, dat wist je helemaal niet. Daar was dit topic voor nodig... :D

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan