Radio directe verbinding met Internet - gevaar?

• Onderwerp starter Onderwerp starter hmwul
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Ik kan mijn radio direct aan Internet verbinden (vanaf de modem, geen router, van mijn provider) of via WiFi via mijn router of bedraad via mijn router.

Die laatste optie is helaas, in min geval, niet mogelijk.
Bij een directe verbinding (bedraad) adviseert men gebruik te maken van een router. "Voor de veiligheid", heeft het.

Bij een radio... welke veiligheid dan? Welk risico?
Persoonlijk kan ik mij daar weinig bij voorstellen.

Heeft iemand enig idee?

Ik kan mij er wel iets bij voorstellen wanneer het apparatuur betreft met een camera of microfoon, maar een radio??

Thanks.

Het enige gevaar kan zijn dat je het volume te hoog zet met mogelijk gehoorschade als gevolg. maar dat geldt in het algemeen bij radio luisteren, op welke manier dan ook ;).

Ik vermoed dat er sprake is van 'Amerikaanse indekking' om vage en de meest onnozelste rechtszaken te omzeilen.

Zonder heel technisch te worden. Je wilt niks direct aan het internet hangen zonder tussenkomst van een router of firewall.

Paar zaken die zouden kunnen gebeuren:
-De radio wordt gehackt en onderdeel van een botnet. Hiermee worden anderen aangevallen
-De radio wordt gehackt en gebruikt om te proberen bij jou in te breken of gegevens te onderscheppen

De eerste komt in de praktijk wel eens voor. De tweede is een stuk lastiger en onwaarschijnlijker

Wat bedoel je met " directe verbinding met internet"?
Firewall staat standaard aan in je modem/router tenzij je het hebt uitgeschakeld en waarom zou je het uitschakelen?
Het antwoord heb je zelf al gegeven verbinding met internet is een gevaar ,je bent online ongeacht de website die je bezoekt.

Dank voor de reacties.
Mijn PC zit achter een router via een 1e Internetverbinding (apart dus)

De 2e komt vanuit de meterkast (modem) naar de woonkamer en dan naar een splitter.

Van de splitter
poort1: netwerkkabeltje naar de TV setup box (van daaruit via HDMI naar TV), |
poort2: netwerkkabeltje naar de LAN poort van de radio.
Althans, dat kán. Kabeltje hangt er nu los bij, het is een kwestie van inprikken, dan is er Internetverbinding.

Op dit moment is de verbinding via WiFi en ik gebruik een smartphone app om b.v. Radio 1, 2, etc. te kiezen.
(Er werd overigens niet om een WiFi wachtwoord gevraagd. Ik vermoed... dat de bij WiFi en smartphone app gebruik maakt van de beveiligde WiFi verbinding van mijn smartphone(?)

Men adviseert een directe verbinding omdat die stabielste is, maar ja, routerprobleem...

Da's het verhaal achter mijn vraag.

Ik probeer te begrijpen wat je er van hebt gemaakt. Echter het stuk van poort 1 geeft mij sterk de indruk dat er in de meterkast gewoon een modem/router hangt.

Als dat zo is dan kun je poortje 2 natuurlijk ook gewoon gebruiken. Je zit dan niet rechtstreeks aan het internet. Beveiliging van modem/router is dan nog steeds actief.

Het is soms ingewikkeld om uit te leggen.
Er komen uit het glasvezel modem (Gene is) in de meterkast 2 netwerkkabels.
1e naar een router bij mijn PC
2e naar de setupbox bij onze TV

Die 2e gaat nu eerst naar een splitter.
Daar vandaan 1x naar TV, 1x naar de radio.

Het modem in de meterkast is geen router.

Dus al die tijd (meer dan 10 jaar) hangt de STB ook aan een 'onbeveiligde' netwerk, zou je kunnen zeggen. Tenzij de STB iets van een beveiliging heeft. Geen idee.

Dat Genexis ding is wel degelijk een modem en router. Kan ook niet anders als er 2 netwerkkabels vandaaruit vertrekken.

Simpel gezegd. Kijk eens wat het IP adres is van de STB. Als dat geen publiek IP adres is (dus iets als 172.16.x.y, 192.168.x.y of 10.x.y.z) dan is het 100% zeker een modem/router

Zit ook vrijwel altijd iets van beveiliging in. Zou anders wel een groot probleem voor de gemiddelde klant opleveren.

Dus met je eigen router heb je in feite 2 routers achter elkaar staan. En dat geeft uitdagingen die niet nodig zijn.

Terug naar je vraag. Die radio kun je daar rusting plaatsen aan de kabel. Ik zie geen probleem.

Dat Genexis ding is wel degelijk een modem en router. Kan ook niet anders als er 2 netwerkkabels vandaaruit vertrekken.

Simpel gezegd. Kijk eens wat het IP adres is van de STB. Als dat geen publiek IP adres is (dus iets als 172.16.x.y, 192.168.x.y of 10.x.y.z) dan is het 100% zeker een modem/router

Zit ook vrijwel altijd iets van beveiliging in. Zou anders wel een groot probleem voor de gemiddelde klant opleveren.

Dus met je eigen router heb je in feite 2 routers achter elkaar staan. En dat geeft uitdagingen die niet nodig zijn.

Terug naar je vraag. Die radio kun je daar rusting plaatsen aan de kabel. Ik zie geen probleem.

Dank voor de reacties.

Voor de duidelijkheid 2 schema's toegevoegd.
Schema 1: zoals het nu is
Schema 2: wanneer de TV en radio achter een router moeten komen.
(de router staat in een andere kamer, de kabel van de router naar de radio en tv zou moeten worden aangelegd)
Zowel in de handleiding van de TV (Philips) als die van de versterker (Yamaha) staat dat bij een directe verbinding, bekabeld Internet dus, de apparatuur achter een router moet komen.

Het modem is vrijwel zeker een Genexis Titanium 44 (er zit geen WPS knop op aan de zijkant)
Genexis Titanium 44

https://help.hslnet.nl/modem-aansluitingen.html

Helaas kan ik nergens een officieel document vinden waaruit blijkt dat het router betreft.

Bijlagen

• Glasvezelaansluitigen-Radio-TV-toekomst 06072024 153300.png
    Glasvezelaansluitigen-Radio-TV-toekomst 06072024 153300.png
    23 KB · Weergaven: 11
  • Glasvezelaansluitigen-Radio-TV-nu 06072024 152617.png
    Glasvezelaansluitigen-Radio-TV-nu 06072024 152617.png
    20,6 KB · Weergaven: 11
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan