raid 0 of losse schijven?

Status
Niet open voor verdere reacties.

_emile_

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 okt 2006
hoi allemaal

ik ben van plan een tweede harde schijf van 250GB erbij te kopen,
en in raid 0 te zetten. volgens de specificaties van mijn moederbord is dit mogelijk.
ik heb alleen vragen ten aanzien van de snelheid, ik kan niet echt harde getallen vinden over de snelheidswinst die dit zou opleveren.
mijn vraag is dus:
is een grote partitie van 500GB in raid 0 sneller dan een partitie speciaal voor windows en de rest als data.
is het ook nog mogelijk om in raid partities te maken?

en hoe zit het met de energiezuinigheid, is het zuiniger of onzuiniger dan 2 losse schijven.

thanx alvast

groeten

hoi allemaal

ik ben van plan een tweede harde schijf van 250GB erbij te kopen,
en in raid 0 te zetten. volgens de specificaties van mijn moederbord is dit mogelijk.
ik heb alleen vragen ten aanzien van de snelheid, ik kan niet echt harde getallen vinden over de snelheidswinst die dit zou opleveren.
mijn vraag is dus:
is een grote partitie van 500GB in raid 0 sneller dan een partitie speciaal voor windows en de rest als data.
is het ook nog mogelijk om in raid partities te maken?

en hoe zit het met de energiezuinigheid, is het zuiniger of onzuiniger dan 2 losse schijven.

thanx alvast

groeten
Die zijn er ook alleen maar theoretisch. Raid 0 versnelt de snelheid (in theorie) met 100%. Nu de praktijk. Raid 0 is afhankelijk van enkele factoren, ik noem er één: hoe wordt de Raid tot stand gebracht? Met een Raid controller op een aparte kaart of is het een onboard controller? In jouw geval dus een onboardcontroller. Die is wat trager dan een (vrij dure) externe controller. Praktisch gezien mag je heel voorzichtig de performance winst op zo'n 40 tot 60% houden. Da's overigens een hele nette snelheidswinst.
Ja, want denk in de Raid 0 gedachte met mij mee: de processor kan veel sneller gegevens verwerken dan een schijf kan opnemen. Het laat zich dan ook raden wat er gebeurt bij een Raid 0 waarbij de data om en om op 2 schijven tegelijk wordt weggeschreven. De processor kan heerlijk snel aan de gang terwijl de beperkingen in de data opname capaciteit van een harrdisk minder een rol speelt omdat er 2 schijven tegelijk aan het werk zijn en zij per schijf maar de helft aan data hoeven op te nemen / te verwerken.
Een Raid0 array is een normale schijf / te gebruiken als een doodnormale enkele schijf van 500 giga. Derhalve luidt het antwoord op de vraag of je partities kunt maken, ja.
De energie vraag kan ik niet beantwoorden, dat weet ik niet.

[edit] bij 2 schijven is de kans natuurlijk groter dat er één kapot gaat dan bij twee. Da's logisch want je hebt er 2 dus 100% meer kans op storing dan wanneer je er maar één hebt. Realieer je dat het maken van een backup op een andere schijf (géén andere partitie op de Raid) daarom onontbeerlijk is. Liefst externe harddisk of USB stick. Bij een crash van 1 Raid 0 schijf ben je alle data kwijt!!!
Zie voor de grap mijn Raid configuratie (systeem van Pasja)
En ja, ik spreek uit ervaring v.w.b. het overlijden van 1 schijf in de Raid 0. Godzijdank had ik middels mijn Vista een mirror van de gehele C schijf (de Raid 0 dus) en daarom was ik na plaatsing van één nieuwe schijf binnen 3 kwartier weer "in business" [end edit]

Laatst bewerkt:
hartelijk bedankt voor je verhelderende antwoord pasja,:thumb:

ik heb even zitten nadenken over de energie vraag en denk dat
ze iets minder als dubbele van het energie gebruiken, want ze gebruiken altijd wel sluipstroom.

ik bestel de samsung hd252hj dat is de opvolger van mijn huidige model de 250hj

hoe moet ik deze raid 0 instellen?
ik heb wat engelstalige sites erop gecheckt, en las iets over een driver cd en windows cd
f6

aha gevonden
ik kan een driver downloaden, en die moet ik opstartbaar maken, en dat is een utility die dat aanmaakt,

moet ik daarna nog iets instellen in windows of tijdens installatie van windows?

Omwille van de reden dat de drivers wellicht niet op de Windows CD staan. Daartoe moet je dus óf de CD van het mobo voorhanden hebben waarop de drivers staan, óf een diskette met daarop de Raid drivers. Tijdens de Windows Setup druk je dan op F6 en er wordt een optie geboden om zowel Sata alsmede Raid drivers te laden vóórdat de Windows Setup verder gaat. Je hoeft dus niet ín Windows de Raid 0 te regelen, hooguit een driver te installeren vanaf een andere bron dan de Windows CD tíjdens de Windows installatie.

Voorbeeldje : Klik ;) ;) -> jij zat al op pagina 2, terwijl 1 natuurlijk de eerste moet zijn van de tutorial.

Laatst bewerkt:
ja maar die link had ik al overgekeken maar zat niet mijn methode van instellen bij.

ik heb even in het bios gekeken en er is een optie die op 3 instellingen gezet kan worden.
ide raid ahci

ik neem aan dat die t.z.t. op raid ingesteld moet worden.

oke in mijn gedachten heb ik het al daarop versteld,

de volgende actie is die driver van mijn moederbord installeren?

de daaropvolgende actie is dan in windows f6 hitten.

volgens mij een raare volgorde, maar corrigeer me maar.

ja maar die link had ik al overgekeken maar zat niet mijn methode van instellen bij.

ik heb even in het bios gekeken en er is een optie die op 3 instellingen gezet kan worden.
ide raid ahci

ik neem aan dat die t.z.t. op raid ingesteld moet worden.

oke in mijn gedachten heb ik het al daarop versteld,

de volgende actie is die driver van mijn moederbord installeren?

de daaropvolgende actie is dan in windows f6 hitten.

volgens mij een raare volgorde, maar corrigeer me maar.

raid drivers installeer ik dus op de harde schijf, maar daarna ga ik de harde schijf formateren en zijn de drivers weg.

volstaat het niet gewoon met windows installeren en f6 hitten
en daar vraagt windows om de drivers.

ik bestel hem over vijf dagen,
als het zo ver is, hoor je wel weer verders als het me wel of niet lukt.
bedankt tot zo ver:thumb:

Laatst bewerkt:
zo, ik heb de raid 0 instelling gemaakt, was wel lastig om fastbuild in te stellen.
maar dat is uiteindelijk gelukt,
daarna, kon ik alleen maar in de installatie van windows de x86 raid driver gebruiken.
terwijl ik x64 wilde. terwijl ik wel x64 ultimate heb geinstalleerd.
nu is hij windows aan het installeren, dus je hoort nog of het helemaal gelukt is.

ik had na mijn laatste bericht een nieuw topic aangemaakt, aangezien een bsod bleef opkomen.
gelukkig nu geen last meer van na een repair met de vista disk.
het is helemaal gelukt alles draait.
wil je nog even kijken naar de raid scores of die oke zijn? in HDTUNE?
attachment.php

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan