Raid 0 Probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Redd

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 jul 2007
Berichten
4
Ik heb, na een stomme fout, een schone windows XP installatie moeten draaien op mijn pc. (Specs onderaan het bericht).

De nieuwe installatie ziet mijn raid0 niet meer, deze zijn niet te activeren.. Als ik dit probeer krijg ik: "The specified disk cannot be located".

Ik heb ergens al de informatie opgedaan dat dit is omdat de bootpartitie opnieuw is aangemaakt, en 1 van de 2 schijven dus het ID mee krijgt van een Basic Disk ipv een Dynamic Disk..

Ik heb de laatste drivers gedownload van de site van mijn Mobo en deze gebruikt met installeren evenals de driverdisk die ik kan maken door de CD die bij mijn mobo zaten maar deze beide verhelpen het probleem niet.

Er staat een hoop informatie op de raid0 schijven die ik graag weer terug zou zien..

Een gedachtegang van mij zelf was er een 3e HDD aan te hangen en hier windows op te installeren zodat de 2 dynamic disks volledig dynamic kunnen blijven, enige input of dit kan werken?

Alle help is welkom, het dichstebij het antwoord voor mij is dit geweest maar dat gaat over win2000..
http://support.microsoft.com/kb/236086

Specs pc:
Mobo: Asus P5LD2
Disks: 2X Western Digital 400gig SATA
Win XP SP2
 
Je spreekt van een drive waar je WinXP op geïnstalleerd hebt, en van een Raid 0. Verder is er in de specs van je systeem slechts sprake van 2 HD's, dus veronderstel ik dat je per ongeluk XP geïnstalleerd hebt op één vazn de 2 raid-schijven? of hoe zit het? Een mogelijkheid (wat ik veronderstel) is dat je oorsponkelijke Windows op een raid 0 geïnstalleerd was, en dat je deze nu per vergissing op een singel disk geïnstalleerd hebgt, waardoor je mùet één drive overblijft. Op die manier kan je geen Raid 0 meer opbouwen, en dan zijn al je gegevens toch al verloren.

mvg

Jan
 
Ik heb, na een stomme fout,
Bestaan er ook intelligente fouten?:)

Denk dat je overnieuw moet beginnen en eerst in de raidbios moet kijken of er een raid 0 array aangemaakt staat, ben bang dat die gegevens eraf zijn, indien je met het opstarten van de XP cd niet de raid drivers hebt geladen, de partie hebt verwijderd of geformateerd.
 
Mijn windows stond voorheen ook op dezelfde schijf geinstalleerd, de raid setup was 2x 350gig, hiernaast had ik nog +/- 30 gig op schijf 1 en 2 over die ik gebruikte voor mijn windows partitie (schijf 1) en apps partitie (schijf 2). Deze laatste 2 partities waren "Basic"

De enige partitie die opnieuw is aangemaakt is deze van 30gig, de andere delen van de schijf is, als het goed is, niks mee gebeurt.


Zeg dat je iets, Jan?
 
Ik denk ook dat het beste zal zijn te herbeginnen (eventueel een image maken van je Windows, maar zou ik niet doen), eerst proberen die raid terug te creëeren (via het bios), als dat lukt dan een backup maken van de te redden gegevens en dan de Windows op de rest te installeren. Ik begrijp überhaupt niet hoe je het de eerste keer klaargespeelt hebt. Je moet je raid wel met exact dezelfde gegevens aanmaken, anders is alles nuttelos.

Jan
 
Er zijn 2 manieren om een Raid setup te maken, tijdens / voor de windows installatie en in windows zelf met unpartitioned space.

De 2e optie heb ik toendertijd voor gekozen, wat zoek ik precies in mijn bios? Ik ben er niet helemaal in thuis en kan zo even niet zien waar ik moet zoeken..

Thanks!!
 
Dus als ik het goed begrijp heb je eers Windows geïnstalleerd op een primaire partitie van ± 30G, op je 2E schijf een partitie aangemaakt van ongeveer dezelfde grootte, en dan via Windows een soft-raid aangemaakt met de resterende ruimte?
Met die manier van werken heb ik geen ervaring. Je zult in ieder geval die soft-raid terug moeten aanmaken in Windows met dezelfde instellingen, en dan maar hopen dat je gegevens niet verloren zijn.

mvg en suc6

Jan
 
Klopt, het probleem schijnt te zijn dat schijf 1 nu het ID mee krijgt van een basic schijf en dat hij hem daarom niet herkent als een dynamic disk.

Ik heb ergens al gelezen dat je met behulp van bepaalde programma's (diskprobe oid) die ID's in mijn masterbootrecord weer kan wijzigen, dat ga ik dan nog maar even proberen als last resort.. En anders heb ik toch een probleem..

Thanks voor je hulp

(Mocht er iemand nog een heldere ingeving hebben hoor ik dat graag)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan