RAID 0 wel in BIOS, Apparaatbeheer, maar niet in Schijfbeheer

Status
Niet open voor verdere reacties.

weltevreden

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2003
Dag allemaal,

Ik heb een Promise Fasttrak T2300 kaart geinstalleerd, Windows XP SP2, met daaraan 2 WD Raptor schijven in een RAID 0 opstelling. In de bios wordt de array keurig weergegeven en tevens bij apparaatbeheer staat hij tussen de andere schijven.

Alleen als ik Schijfbeheer via Computerbeheer opstart, staat de array daar niet tussen.

Heeft iemand een idee waarom?

Laatst bewerkt:
Geen idee nog, maar doe even het volgende:

Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc
(oftewel: Start Schijfbeheer).
Dan, in Schijfbeheer: Beeld -> Boven -> Schijvenlijst

Kijk of je hem dan ziet in het bovenste deelvenster, en zo ja, welke status het ding heeft...

Tijs.

Gedaan:

Schijf 0 69 GB NTFS In orde --- standaard C-schijf (opstart)
Schijf 1 152,67 GB NTFS in orde --- Storage disk (gewoon muzien, video e.d.)
Schijf 3 984 MB Verwisselbaar USB stick --- cd's voor in de auto

Verder niet de ontbrekende schijven gevonden

Laatst bewerkt:
Gevoelsmatig zou ik denken dat je het array niet goed hebt gemaakt in de Fasttrack bios.
Vertel ons dus hoe je die hebt gemaakt.

Normale gang van zaken het toevoegen van een 'hardware raid'-schijf:
- De pc start op, je krijgt een prompt van je hardware-raid bios. Je drukt de toetscombinatie om in die bios te komen. (dit is [Ctrl]F voor een Fasttrack).
- Je maakt in de bios de raid-set (vergeet niet om bij elke fysieke schijf een 'Y' te zetten in de Assigned kolom), en je slaat de gegevens op met [Ctrl]Y en daarna een Y voor een pc-herstart, waarmee de raid-set wordt ge-Initialized (=de raid-set activeren en de inhoud van de beide schijven gewist wordt).
- Zodra je besturingssysteem de juiste driver heeft geïnstalleerd zie je de schijf, waarna je Schijfbeheer opstart:
-
Klik met de rechtermuisknop op de schijf die u wilt initialiseren en klik vervolgens op Schijf initialiseren.
Selecteer in het dialoogvenster Schijf initialiseren de schijven die u wilt initialiseren.
De schijf wordt geïnitialiseerd als standaardschijf.
- Je deelt de schijf in in partities, en je formatteert de partities.

Er zijn tools van Promise om ook onder Windows de raid-sets te beheren.

Voor jouw insteekkaart (tx2300): hier

Kijk eens wat die tool je toont? En maak daar evt. een schermafdruk van.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nog even wat:
1. Als een van de schijven niet goed werkt (krijgt geen voeding, is kapot etc.):

Logical Drive Problems
While disk drives are highly reliable, on occasion a disk drive can fail. Fault-
tolerant (RAID 1) logical drives go Critical when a disk drive fails. Non-fault-
tolerant logical drives (RAID 0) and JBOD go Offline when a disk drive fails.
When you boot your system, the FastTrak BIOS screen informs you if there is a
critical or offline logical drive. Allow your PC to finish booting and use WebPAM to
identify the failed drive and to rebuild your logical drive.
See “Logical Drive Critical / Offline” on page84 for more information.

2. Je probleem zou eventueel (wel ver gezocht, maar ik ken je pc-configuratie niet) kunnen liggen aan onvoldoende voeding voor de extra 2 schijven.
3. Sata-kabels kunnen eventueel kapot zijn.

Ik vermoed dat 2. en 3. een melding als in 1. moeten opleveren, maar misschien treedt een voedingsprobleem pas op als je Windows echt gestart hebt (vanwege extra voedinggebruik grafische kaart e.d.)

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Weet zeker dat het geen spanningsprobleem is en heb de sata kabels gecontroleerd met een andere schijf....maar er staat functional, dus vermoed ik dat alles naar behoren functioneerd. Ga vanavond maar proberen de array opnieuw samen te stellen.

Ontzettend bedankt voor het meedenken!

Ik heb nog even extra nauwkeurig de handleiding doorgenomen, en ik ben het met je eens: status "Functional" zou in principe toch moeten betekenen dat je raid-set te zien had moeten zijn in Schijfbeheer. Bovendien is de logical disk al ge'initialized', omdat in WebPAM het tabblad Initalialization grijs is, dus daar ligt het dus ook niet aan.

Hopelijk verhelpt het nieuw bouwen van de raid-set je probleem, maar een directe reden waarom het nu nog niet werkte zie ik inderdaad ook niet...

Laat ons horen wat de resultaten van je herbouw van de raid-set oplevert.

Succes,

Tijs.

Wellicht zijn de Windows-drivers toch niet goed. Ze zijn enkele maanden geleden door Promise nog bijgewerkt.

Kijk hier voor de laatste drivers op de Promise website.

Kijk wel na welke versie Promise BIOS je hebt, want de juiste drivers zijn daarvan afhankelijk.

Wellicht helpt het...

Tijs.

Laatst bewerkt:
De laatste updates zijn die voor Vista, 24/4...

De update voor XP 18/8 heb ik gedownload en geinstalleerd, Problem not solved.

Nu toch echt array rebuilden, update volgt.

Goed, array verwijdert en weer opgebouwd. Master Boot Record verwijdert. Maar....Hij is te zien bij schijfbeheer.

Maar, blijkbaar is een array niet overdraagbaar tussen 2 XP systemen. Op computer 1 was deze namelijk geinstalleerd, totdat deze computer overleed. Op computer 2 was nog geen array geplaatst, maar zat wel precies dezelfde raid-adapter in. Toen de array verhuisde, gaf deze dezelfde melding als op computer 1. Array functional. Ik heb er toen niet direct bij stilgestaan om de array te verwijderen en opnieuw op te bouwen. Werkend is toch werkend...

Ik heb daarna bij schijfbeheer alleen gekozen voor initialiseren, niet voor formateren. En met een gedownload programma nu aan het proberen om de data die er op stond terug te halen. Niet dat er veel of belangrijke dingen opstonden en op zich zou het geen ramp zijn als het niet zou lukken, maar het zou allicht tijd schelen.

Tijs, in ieder geval bedankt!!

Goed nieuws dat het nu wél werkt.

:thumb:

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan