Raid 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul van Es

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2005
mijn Pc is uitgerust met een RAID controller waar 2 harde schijven van 40G op zijn aangesloten.
Sinds kort start mijn OS (XP-Home) niet meer op.
Ik heb de Pc laten onderzoeken en de conclusie was dat er waarschijnlijk één van de 2 HD's defect was.
Op de HD zit uiteraard data. waarvan ik geen actuele back-up heb gemaakt (stom weet ik).
Weet iemand een methode om te controleren of de Hd inderdaad defect is, en bestaan er tools om de data te recoveren?

Hallo.

Zo,n tool bestaat wel,maar ik eerlijk gezegd niet of dit ook werkt op RAID omdat de data over twee schijven is verdeeld?

De pc start geheel niet meer op,of loopt windows vast.:confused:

Als 1 van de schijven het af laat weten bij een RAID 0 configuratie, ben je de data kwijt.:(
Dit omdat half om half op beide schijven wordt weggeschreven.

Geplaatst door Paul van Es
mijn Pc is uitgerust met een RAID controller waar 2 harde schijven van 40G op zijn aangesloten.
Sinds kort start mijn OS (XP-Home) niet meer op.
Ik heb de Pc laten onderzoeken en de conclusie was dat er waarschijnlijk één van de 2 HD's defect was.
Op de HD zit uiteraard data. waarvan ik geen actuele back-up heb gemaakt (stom weet ik).
Weet iemand een methode om te controleren of de Hd inderdaad defect is, en bestaan er tools om de data te recoveren?

Dat is natuurlijk het nadeel van Raid. Maar al doende leert men. Regelmatig backups maken van je belangrijke doc's en hopen dat er verder niets gebeurd. Spijtig je zal veel info kwijt zijn.Zoniet alles. :confused:

Marcel,

inderdaad, Windows wordt niet opgestart. Ik krijg de melding dat Windows onjuist is afgesloten. Ik kan daarna kiezen voor opstarten in beveiligde mode etc. Tijdens het opstarten reboot de Pc steeds.

Lukt het wel om in Veilige modus op te starten?

Ik heb inmiddels een extra HD via IDE aangesloten en voorzien van XP.
Via dit OS heb ik de raid configuratie hersteld en via de Promiss controller zie ik nu de RAID disks ( 2* 40G) staan.
In XP heb ik de RAID controller van de juiste drivers voorzien. Echter....... in XP zie ik de RAID schijven niet staan. Wie heeft een idee wat hier aan de hand is?

Ik heb inmiddels een extra HD via IDE aangesloten en voorzien van XP.
Via dit OS heb ik de raid configuratie hersteld en via de Promiss controller zie ik nu de RAID disks ( 2* 40G) staan.
In XP heb ik de RAID controller van de juiste drivers voorzien. Echter....... in XP zie ik de RAID schijven niet staan. Wie heeft een idee wat hier aan de hand is?

hebben je disk ook hetzelfde toeren aantal, en heb je de vorige raid volume al ongedaan gemaakt?

Nee, ik heb de configuratie ongewijzigd gelaten (RAID ) Striping) ik ben bang dat ik bij wijziging de data kwijt ben op de disks.

ben je zowiezo bij een raid 0 configuratie de stuk is gegaan. zoals al eerder in een van de antwoorden staat, verdeeld raid 0 de data over beide schijven en als 1 schij dan kapot gaat kan die andere schijf niet meer verder omdat hij die data mist, dus je data ben je zowiezo al kwijt

ik heb het vermoeden dat de schijf niet stuk is, maar dat de eerder genoemde problemen werden veroorzaakt door een corrupte file binnen XP. ik heb ook geen nieuwe schijf geplaatst dus instellingen zijn ongewijzigd.
ik heb de hoop dat ik de rest van de datafiles kan benaderen om ze te backuppen.

beste paul, je mag van mij doen wat je wil, begrijp dat goed, alleen gaat het wat sneller als je accepteert dat je een raid 0 configuratie hebt die kapot is gegaan en als dat gebeurd kan je alleen maar hopen dat je een back upje hebt gemaakt.

ok,ik begrijp het. ik ga de raid configuratie opnieuw configureren en de schijven formatteren bedankt voor je hulp en advies

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan