Raid 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

guesswho

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Ik heb een probleem waar ik zelf niet uit kom, en wel het volgende.

Ik wil 2 identieke sata HD's in raid 0 gaan zetten en het wil niet echt lukken, ook niet nadat ik 20 pagina's hierover op dit forum heb door gelezen.

Een van de schijven was al in gebruik met XP er op, vervolgens de 2e sata schijf aan gesloten en in de bios aan gegeven dat ik een raid 0 configuratie wil hebben.

Nu wil ik XP opnieuw installeren met de floppy voor de drivers bij de hand, F6 drukken wil nog wel maar vervolgens komt de installatie steeds terug bij het scherm om de Promise drivers voor XP te installeren.
Steeds de mededeling dat windows de drivers al heeft en vervolgens de melding dat hij er niks me kan.
Vreemd vind ik het wel dat het selecteren van S om de drivers van derden te installeren niks doet, het proces loopt gewoon niet verder.
Als ik nu verder ga met de drivers van XP dan krijg ik een berucht blauw scherm.
De pc rebooten help niks, want dan blijft het bij een kniperende cursor, ik moet de voeding aan en uit schakelen om het opnieuw te kunne proberen.
Ik heb de floppy'geprobeerd die ik bij de installatie van 1 sata schijf heb gebruik en ook een met de drivers die op de cd van het MoBo staan.

Nu een paar vraagjes.

Is er verschil tussen sata drivers en Raid 0 drivers?

Moeten de HD's leeg zijn voordat ik XP erop kan zetten in Raid 0?

Vergeet ik ergens iets of doe ik iets fout

BVD

GuessWho:o

Laatst bewerkt:
Hier staat alleen wat Raid inhoud, geen uitleg over de installatie procedure.

Groenten

GuessWho:o

guesswho zei:
Is er verschil tussen sata drivers en Raid 0 drivers?

Moeten de HD's leeg zijn voordat ik XP erop kan zetten in Raid 0?
Ik kan je alleen vertellen hoe het moet bij een Intelmoederbord met Intelchipstet, die Raid Technology ondersteunt.

Tijdens de installatie van Windows XP (dus als er al een Windows op die schijf staat wordt die overschreven) moet met F6 (op het moment dat dat onderin je scherm gevraagd wordt) de installatie van een stuurprogramma gemeld worden. Je drukt F6 in.

De setup loopt vervolgens door en pas even later wordt in een scherm gevraagd om de diskette van de "andere fabrikant" in de A-drive te plaatsen en op Enter te drukken.
Op die diskette staat:

Integrated Intel® Matrix Storage Manager F6 driver diskette for Intel® Desktop Boards.

Je ziet hoe een SYS-bestand wordt geladen. Daarna loopt de setup van Windows op de normale wijze door en wordt afgerond.

Vervolgens moet de Intel Chipset Software Installation Utillity geinstalleerd worden.

Dit verzorgt de volgende functionaliteiten:

- Core PCI and ISAPNP Services
- PCIe Support
- IDE/ATA33/ATA66/ATA100 Storage Support
- SATA Storage Support
- USB Support
- Identification of Intel(R) Chipset Components in
the Device Manager

Daarna moet geinstalleerd worden

de Integrated Intel® Matrix Storage Technology (RAID) driver for Intel® Desktop Boards.

Deze laatste geeft je een interface, met vermelding in je Startmenu.

Nu kun je daarmee RAID 0 of 1 gaan configurereen.

De SATA drivers kun je gebruiken om je HD's te gebruiken zonder RAID Technology, de SATA RAID drivers gebruik je als je je HD's in een RAID hebt geconfigureerd.

Eén schijf moet leeg zijn en daarop wordt Windows XP geinstalleerd, inclusief F6 methode. Of de tweede schijf al data mag bevatten voor je hem in een RAID zet, dat weet ik niet. Ik denk dat starten met een lege 2de HD het beste zal zijn? Bij RAID 1 wel lijkt me.

Laatst bewerkt:
Ik ben het probleem maar eens gaan beschouwen als een uitdaging ( om er de positieve kant van in te zien ).
En ben er uiteindelijk uit gekomen.
Het bleek dat de Sata drivers die ik gebruikte niet de drivers waren die ik voor de Raid 0 configuratie moest gebruiken.
Enig speurwerk op de cdrom van het moederbord, met name het lezen van de readme files heeft de oplossing gebracht.
Hierin stond nl welke drivers ik op een floppy moest zetten.

In ieder geval bedankt voor het mee denken.

Groenten

GuessWho:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan