Raid Arrays: Fact of Fictie...

• Onderwerp starter Onderwerp starter ojan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ojan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 apr 2001
Een paar vraagjes waar ik een antwoord op zoek...
2 HD in striping levert een enorme snelheidswinst op.
Indien je nu 3, of zelfs 4 dezelfde HD in striping raid zet, levert dit dan nog VEEL meer winst op, of niet?
Indien je er bvb 4 wil, moeten ze dan alle 4 master staan, of mag het 2 in master en 2 in slave zijn? Verlies je dan snelheid???
Is het misschien beter van 2 x 2 striping raid (de ene raid is GEEN kopie van de andere)???

Alvast bedankt voor jullie reakties...

Je kan niet ander dan met 4 schijven 2 als master en 2 als slave.
Volgens mij maakt het qua snelheid niet uit of je op master of op slave zit.
Ik heb alleen ervaring met 2 schijven in Raid 0, toevallig alle twee op master.
(momenteel niet mobo=stuk)
Dus kan je niet vertellen hoe dat met 4 schijven zit.

wel, op mijn mobo kan het wel, 4x master... ik heb maw maar 2 van de 8 raid poorten bezet. Ik vergis me niet met de ide's, want daar hangen de cdrom cdrw en de zip aan. Mobo is een ABIT AT7 MAX2 XP, en heeft 2 ide raids en 2 serial ata raids. Nu weet ik niet of je deze kan mengen, maar ik veronderstel van wel, want de highpoint raid ctrller geeft ze alle acht na mekaar aan bij het opstarten...
Wat erg van je mobo... ($$$) :(

Geplaatst door ojan
Wat erg van je mobo... ($$$) :(
Ja helaas, ik zit nu met onderdelen(o.a. hardeschijven, processor enz..) die ik momenteel niet kan gebruiken.
M'n mobo had ook een onboard raid-controller.

Zorg iig dat je geen cd-rom/brander op de Raid aansluit dit vertraagd behoorlijk.

Als je met 3 of 4 schijven aan de gang gaat, laat dan ff weten wat je ervaring is.
Met oog op straks een nieuwe mobo/pc.:)
Voorlopig moet ik het ff met m'n reserve pc doen.

verwacht dit ten vroegste wel te doen begin augustus... Kwestie van de $$$ een beetje te spreiden... Vandaar mijn vraag wat te doen dan. 2x2 striping, of 1x4 striping. Een upgrade komt er wel, want mijn 160Gb op deze en de 140Gb op de andere geraken er stilaan door...

Over mobo's, hetgene ik heb voldoet prima voor mij, en veel completer zal je niet vinden, maar de support van Abit steekt mij toch een beetje tegen. Ze doen maar weinig moeite voor driverupdates! Vooral de 5.1DD (advance '97??) onboard voldoet niet, en dit is zeker een driver probleem. Eerst wou zelfs de sub niet aangaan, hetgeen nu opgelost is door een driverupdate, maar het nog niet wat het moet zijn. Echter heb nu een Audigy 2 24bit Advanced HD, duur (120€) maar is zeker elke euro waard!
Voor de rest: Snel, zeer snel en stabiel! Maar nu ben je misschien beter met die nforce2 chipsets en dual channel DDR...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan