Raid configuratie/ schijven verwijderen in Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

basvdK

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 mei 2002
Hallo helpmijers,

Ik ben behoorlijk aan het stoeien met mijn configuratie op het moment. Na een aantal upgrades (SSD+geheugen) heb ik besloten een verse windows 7 installatie te doen. Dit is prima gelukt, alleen krijg ik 2 harde schijven die ik voorheen in RAID-0 configuratie gezet had, hier niet meer uit. Ik was er vanuit gegaan dat bij een verse windows installatie de raid schijven makkelijk weer opnieuw geformatteerd konden worden, maar dit blijkt niet het geval.

Oude config:
SSD
Raid-0 (2x 1TB)
Nog 2 losse schijven
Configuratie in bios was RAID

Nieuwe config
SSD
HD (1TB)
HD (1TB)
Nog 2 losse schijven
Configuratie in bios is nu AHCI

Probleem is dat windows de 2 terabyte schijven nog steeds als 1 ziet. Ik heb ze in de systeemwerkset al verwijderd en opnieuw opgestart, maar daarna komen ze in de systeemconfiguratie alsnog als 1 schijf terug. Iemand een idee?

Gr. Bas

Om een RAID configuratie ongedaan te maken is het niet voldoende om alleen maar de setting van RAID te veranderen in AHCI in de BIOS.
Er dient nog een tooltje gedraaid te worden, dezelfde die u gebruikt heeft om de RAID configuratie te maken/in et richten om de RAID configuratie weer ongedaan te maken. Bij sommige mobo's wordt dat tooltje apart bijgeleverd en bij sommige mobo's is dat een onderdeel van de BIOS-setup.

Overigens dienen dan natuurlijk wel exacte dezelfde fysieke schijven in dezelfde opzet op het mobo geprikt te zijn zoals dat was toen de RAID opgezet werd.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord. Ik hoopte dat er ook een andere manier was, omdat ik bang was dat ik windows nog een keer opnieuw zou moeten installeren. Ik heb de schijven weer in raid gezet en de raid verwijderd, daarna weer in ahci en windows startte gewoon weer op.

Thanks!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan