Raid Controller

• Onderwerp starter Onderwerp starter @xa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

@xa

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2001
Tijdens het opstarten krijg ik steeds het zwarte beeld met daar op vermeld : Scanning IDE drives...... No drive attached to fasttrack controler,no bios installed. Deze melding heb ik in de Bios uitgezet (disabled) dit scheeld veel tijd,maar mijn vraag is doe ik daar goed aan en kan dit maar zo.Ik heb er maar een Harddisk van 120 Gb SATA in zitten op de SATA 1 connector en verder op de IDE 1 Connector mijn DVD op Master en mijn CD-RW op Slave en op de tweede IDE Connector mijn DVD-RW brander dit werkt allemaal perfect zo dus mijn vraag kan ik dit SCANNING IDE drives maar zo uitzetten zonder verdere gevolgen.Wij spreken hier over een ASUS P4C800-E Deluxe moederbord met OS Windows XP Pro versie.

ik denk het van wel,ikheb ongeveer het zelfde systeem met sata en ide hd.zie mijn systeem

Op je moederbord zitten 2 controllers. Als je de ene gebruikt kun je de andere gerust uitschakelen. Zodra je er niet goed aan zou doen, merkte je dat gauw genoeg.

is een raid controler als je daar geen schijven op hebt aangesloten kun je gewoon op disabled zetten
maakt verder niet uit

Ja accoord daar kan ik het in vinden maar als ik nu eens in de DVD (staat als master)speler mijn windows XP legt voor te booten wat dan?? heeft hij dan toch die IDE gecontroleerd en werk dit dan ook nog.

Je moederbord heeft 2 of 3 IDE- en 4 SATA-poorten.
2 SATA-poorten behoren tot de chipset van het moederbord, en 2 als uitbreiding.
De IDE-poorten zijn ook verdeeld, 1 of 2 horen bij de chipset, de overige poort dient ook als uitbreiding, en hoort bij de SATA-uitbreiding.
De uitbreiding bestaat dus uit 2 SATA-poorten en een IDE-poort.
Op de IDE-poortuitbreiding kunnen alleen harde schijven aangesloten worden, die opgenomen kunnen worden in de RAID-array van de SATA-uitbreiding.
Als je je SATA-harddisks dus aansluit op de SATA-poorten van de chipset, en de uitbreiding uitschakelt (dus de 2 extra SATA-poorten en de extra IDE-poort) kun je de DVD-speler aansluiten op een van de IDE-poorten die bij de chipset horen.

Hoop dat het nog een beetje te begrijpen valt.
:rolleyes:

Raidcontroller

Het probleem is opgelost,heb het in de BIOS "disabled" want dit was voor mij niet van noodzaak met maar een harddisk op sata1 controller en daarbij werkt het nog een stuk sneller ook.Meedenkers bedankt voor jullie reactie.

ASUS A7N8X Deluxe moederbord

Ik heb een ASUS A7N8X Deluxe moederbord en wil graag ook RAID controller disablen, maar zie het BIOS NERGENS staan.

Wie weet hoe het precies omschreven is in BIOS, want ik word gek van de melding "Control S of F4..."

Ik heb mijn email gelezen, bedankt voor je bericht, maar ik niet de exacte moederbord als die van jou en in BIOS zie ik geen "on board divices configuration" staan en helemaal geen "on board promise controller".

"Om je " Raid " controller uit te schakelen op een Asus P4C800-E Deluxe of een P4P800-E Deluxe moederbord ga je naar je " BIOS " tijdens het opstarten op " DEL" drukken dan kom je in de "BIOS" en vevolgens ga je naar het tabblad "Advanced" dit is het tweede tabblad.Daar klik je in de menu op "On board diveces configuration".Dan kom je in een nieuw scherm waar je ziet staan "On board promise controller".Deze zal op "Enabled"staan.Als je deze op " Disabled "set,is je "Raid" uitgeschakeld en zal hij ook niet meer gaan detecteren naar schijven op je " Raid Controller "bij het booten of te wel bij het opstarten".

Sorry,ik dacht dat we over het zelfde moederbord spraken tenminste dat had ik opgemaakt uit je e-mail maar geen nood we zoeken het op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan