RAID/IDE Controller op moederbord Drivers probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zatopek

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2005
Hoi,

Op mijn Gigabyte moederbord zitten 2 extra IDE poorten welke ik vroeger heb gebruikt om 2 schijven in een Array te zetten. Nu wil ik deze 2 IDE poorten gewoon als normale IDE controller gebruiken. Zal wel moeten want ik heb drie harde schijven en 2 DVD spelers, één brander en één normale speler. Ik heb in het BIOS RAID uitgezet en IDE aangezet voor deze twee controllers. Bij het opstarten zie ik inderdaad dat datgene wat ik op IDE3 en/of IDE 4 heb aangesloten word herkend maar zodra ik in Windows ben zie ik helemaal niets......... :confused:

Ik heb wel eens gelezen dat ik de drivers voor deze controllers tijdens het installeren van het besturingssysteem moet installeren. Dat heb ik dus nooit gedaan. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? De controller zie ik overigens wel in apparaatbeheer staan in Windows zelf :confused:

Kan ik dit nu achteraf nog doen zodat datgene wat ik aansluit op IDE3/4 wel word herkend in Windows?

Heel graag uw hulp en reacties.

Wat is er aangesloten op IDE 3 en 4?
Op IDE3 een harddisk voor de backups (Images) voor schijf 1 en 2 welke op IDE1 en IDE2 zitten. Op IDE4 de DVD brander als master en de gewone DVD speler als slave................... Dus tijdens het opstarten worden ze herkend maar in Windows zie ik ze niet. Wel zie ik in apparaatbeheer de Promise Fasstrak controller............

En als je in apparaatbeheer de Promise Fasstrak controller uitschakelt?

En als je in apparaatbeheer de Promise Fasstrak controller uitschakelt?
Dat lijkt me heel stug maar je weet maar nooit........... Hoe moet Windows in godsnaam weten waar die harde schijven dan zitten? Ik ga het wel even proberen. Post straks wel weer.

Hou ons op de hoogte, dam kunnen we eventueel verder helpen!

Hou ons op de hoogte, dam kunnen we eventueel verder helpen!
Ontzettend tof! Wat een problemen heb ik op dit moment en dat met twee PC's...... In dit topic beperk ik me even tot deze PC.......... Heb de Promise Controller uitgezet maar dat helpt allemaal niet. Er word niets herkend in Windows, wel in DOS tijdens het optarten. Keurig worden de twee harddisken herkend op IDE3 en 4..............

Heb je de RAID array in de bios ook verwijderd, dus niet alleen de controller aangepast?

Heb je de RAID array in de bios ook verwijderd, dus niet alleen de controller aangepast?
Uiteraard. Ik heb drie mogelijkheden. Helemaal uitzetten, RAID of ATA. Uiteraard heb ik hem nu op ATA staan, anders zou die helemaal niets herkennen, ook niet in DOS.

Plaats eens een duidelijk overzicht hier wat er allemaal op de verschillende controllers is aangesloten, incl. master / slave aanduidingen

Plaats eens een duidelijk overzicht hier wat er allemaal op de verschillende controllers is aangesloten, incl. master / slave aanduidingen

IDE1 : DVD brander (master) + DVD speler (slave)
IDE2: Harddisk 30Gb (waar nu XP op staat)

IDE3: Harddisk 40gb (Maxtor)
IDE4: Harddisk 40Gb (Maxtor)

De twee Maxtors zaten vroeger in een RAID Array.

In DOS word alles herkend, ook als ik de twee DVD spelers op IDE3 of op IDE4 zet.

Merk en type moederbord?
En de jumper settings van IDE 2, 3 en 4

Merk en type moederbord?
En de jumper settings van IDE 2, 3 en 4
Moederbord : Gigabyte GA-7VRXP. Jumper setting voor zover ik weet is niet nodig voor de IDE controllers. Ik heb een PDF van de manual. Zal ik wel ff doorworstelen.

Ik bedoel de jumper-settings van de aangesloten drives op IDE 2, 3 en 4

Ik bedoel de jumper-settings van de aangesloten drives op IDE 2, 3 en 4
Oh, je bedoelt of ze als master, slave of als CS staan. Ze staan allemaal op master en dat lijkt me logisch. Het zijn ook allemaal masters omdat ze direct als eerste op de controller zitten. Alleen de tweede "normale" DVD speler staat als Slave.

Haal voor de grap de bios batterij er eens een paar minuutjes uit.....

Haal voor de grap de bios batterij er eens een paar minuutjes uit.....
Sorry, maar dat durf ik niet. Weet trouwens ook niet waar dat zit en hoe ik dat moet doen. En wat zou het nut ervan zijn....... Ben bang dat ik alles kwijt ben of stuk maak.....

Dat kan verder totaal geen kwaad hoor, je vindt die batterij op je moederbord, zo'n platte knoopcel. Wanneer je die er uit haalt en paar minuten wacht en daar weer terug stopt, gebeurt er niets anders dan dat je bios volledig gereset wordt.

Dat kan verder totaal geen kwaad hoor, je vindt die batterij op je moederbord, zo'n platte knoopcel. Wanneer je die er uit haalt en paar minuten wacht en daar weer terug stopt, gebeurt er niets anders dan dat je bios volledig gereset wordt.
Dat is toch hetzelfde als je in je BIOS zegt terug naar de fabrieksinstellingen of iets dergelijks................ Sorry voor mijn scepsis en ik vind het al meer dan fantastisch dat je me helpt maar ik ben hier een beetje huiverig voor. Bovendien zeg je zelf voor "de grap" waaruit ik concludeer dat de kans dat dit helpt niet echt groot is.... Nogmaals sorry.

Er is een goede kans dat het WEL helpt en je richt er in ieder geval geen schade mee aan.
Het gaat trouwens verder dan alleen maar de bios op default settings zetten.

Het enige wat je na het herplaatsen van de batterij wee moet doen is datum en tijd van vandaag invoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan