Raid instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Herculesds

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2005
Berichten
405
Ik heb momenteel 5 harde schijven in me pc hangen met elk 20 gb.

één schijf zit gewoon via het moederbord aangesloten (daarop is XP geinstalleerd), en de andere 4 wil ik via raid 0 (mirror) aan elkaar hebben gesloten. Ik heb ze via een promise controller en 2 IDE kabels al goed aan elkaar aangesloten ( zie http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=334169 )

De opstelling ziet er zo uit:
promise.JPG


Maar nu lukt me het instellen niet, daarom open ik hierover een nieuw topic. Ik heb screenshots erbij geplaatst wat ik precies gedaan heb!

1.
1.jpg

Hier heb ik voor optie 1 gekozen.

2.
2.jpg

Hier heb ik gekozen voor Optimize Array for: Security (want dan krijg ik Mode "Mirror" dus immers raid 0).

Maar nu staat er bij ''Driver(s) User in Array 2. Maar ik heb er 4 aangesloten.

Hoe kan dit? En is dit op te lossen?
 
Laatst bewerkt:
Misschien het huiswerk opnieuw doen?

Mirroring is NIET Raid 0, maar Raid 1.

Striping is Raid 0.
 
Laatst bewerkt:
Wat dom van me :(

Kheb een hele andere indeling van me raid dan op dat leesvoer.

4.jpg


Hij geeft nog steeds aan 2 schijven aan bij '"Driver(s) User in Array" of horot dit zo? Terwijl ze toch alle 4 zijn aangesloten. en 4x 20 gb = 80 gb
 
Laatst bewerkt:
Ik weet helaas 0,0 van de "Promise Technology" af. De hiervoor genoemde tutorial heeft voor mij wél 100% herkenbare schermpjes.
 
Laatst bewerkt:
Als ik in het hoofdmenu optie 2 kies. (View driver assignments) dan zie ik alleen 2 harde schijven staan op channel 2. Wat word er bedoeld met Channel 2?

Dus het kan zijn dat de IDE kabel, of één van die harde schijven kapot is die in IDE1 zit (zie de opstellingsplaatje)?

5.jpg
 
Helaas, ik kan je niet helpen, de schermpjes van Promise zeggen mij 0,0.
 
Ik heb net ff de IDE kabel vervangen, en nu komt er bij View driver assignments de schijven die op channel 1 zitten er ook bij! Dus de IDE kabel was kapot / niet goed aangesloten.!

Nu staan er dus 4 schijven, dus 4x20gb= 80 gb! :D

Maar hoe kan ik die Array nou naar voren halen in Windows XP? Want onder schijfbeheer staat helaas alleen nog maar de C schijf (waar windows opstaat)

Of heeft dat weer te maken met Promise?
 
Laatst bewerkt:
Nu komen we weer op bekend terrein voor mij.
Het klopt dat je maar 1 schijf ziet in Windows bij Striping. Da's nu net de grap van Raid0. De pc dénkt / zíet maar 1 schijf (ook al zijn het er 4), alleen................ het is er één van 80 giga.

Overigens, waarom in vredesnaam 4 schijven voor Raid0? Je vegroot de kans met 400% op ellende wanneer er iets gebeurt / storing optreedt. Waarom niet 2 nieuwe schijven gekocht voor een paar tientjes en die in striping gezet, bijv. 2x160 giga ?
 
Op mijn stage plaats kon ik wat hardware spullen meekrijgen.

Dus heb ik ff een servertje in elkaar proberen te bouwen. Er zit een 1,7 ghz processor in, en 512 mb geheugen. En heb 5 harde schijven meegekregen van 20 gb. En dus een promise kaart van me stagebegeleider gekregen. Dus dit was een mooie goedkope manier

Dus op 1 schijf die gewoon aangesloten is op het moederbord (20 gb, Windows XP, C:\)

En dus de andere 4 heb ik dus op de raid0 (striping) gezet.

Maar ik zie onder schijfbeheer op dit moment alleen de c schijf van 20 gb, hoe kan ik die ene schijf dan van 80 gb zien?

---
edit: Ik zie nu ook dat de RAID-Controller onder apparaatbeheer niet geinstalleerd is, het is wel handig dat dat goed geinstalleerd is ofniet :)?
 
Laatst bewerkt:
eerst RAID-Controller onder apparaatbeheer instaleren daarna moet de schijven te zien,
zijn in schijf beheer je dien deze wel te formateren voor je deze kan gebruiken.
 
Ik zie nu 2 schijven, 1 van 20 gb (windows xp) en de andere schijf van 80 gb! Momenteel bezig met formateren

Mag ik jullie bedanken :)? vooral Pasja!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan