RAID maken met Samsung HD103UJ en HD103SJ

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rajeev

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2009
Hallo!

Ik ben in bezit van een Samsung HD103UJ, daar heb ik 1 van. Ik wil een RAID control maken, maar de schijf die ik nu heb wordt bijna niet meer gemaakt, en als hij te krijgen is, vind ik hem te duur. Kan ik de Samsung HD103SJ kopen en daarvan een RAID control maken? Want de specificatie zijn bijna hetzelfde.

Ik dacht aan een RAID0, een split dat hij 2x zo snel is

Alvast bedankt!

Mvg,
Rajeev

Het is niet interessant of die 2e schijf hetzelfde is, bijna hetzelfde of totaal anders. Bij Raid0 krijg je gewoon 2x de grootte van de kleinste schijf, om het even welk merk en / of grootte de schijven zijn.
De snelheidswinst is geen 100%, maar hooguit 30 tot 40%.

RAID0 heeft ook een nadeel: Gaat er 1 schijf kapot, dan ben je ALLE data kwijt die op beide schijven staat.

Ik gok dat je rond de 180~200 Mb/sec* gaat uitkomen met deze 2 schijven in RAID0.
*max snelheiden van de schijven zijn 150 en 110 MB/sec.

De SJ is sneller zie: http://www.tomshardware.com/charts/...arts/h2benchw-3.12-Read-Access-Time,1007.html

Overigens geef ik er de voorkeur aan om bij twee HD's die niet in RAID te plaatsen omdat, zoals hierboven al beschreven, als 1 van de twee kapot gaat je dan alles kwijt bent. Ik geef er de voorkeur aan om de twee HD's in partities op te splitsen voor het systeem voor alleen windows (C: ) vooraan op HD1, een swap-partitie vooraan op HD2 waar dan de pagefile komt en de temp-files van windows plus aparte partities voor de data, de applicaties en drie backup-partities waar kruislings over de HD's verdeeld kopieën (eens per maand) worden gemaakt van de Systeem, Data en applicatie-partities.

dat geeft een optimale performance en een optimale backup voor als een van de twee HD's het mocht begeven. Een maandelijkse kopie van het systeem geeft ook een leuke herstel optie voor het geval je een niet te herstellen virus hebt op de systeempartitie.

Inmiddels 2 berichten gelezen waarin gewezen wordt op het verlies van alle data wanneer één van de 2 striping schijven (Raid0) het begeeft.
Ik ben het met dit argument oneens als reden om geen Raid0 toe te passen. Reden voor mijn mening is het feit dat wanneer mensen 1 harddisk in hun systeem hebben en deze gaat kapot ze óók alle data kwijt zijn. Wat dat betreft is Raid0 dus niet 'gevaarlijker' dan 1 enkele schijf, met dien verstande dat bij het hebben van 2 schijven er 2 kapot kunnen gaan en bij aanwezigheid van 1, maar 1 schijf, m.a.w. er kan dus kwantitatief een schijf meer kapot gaan.
De oplossing voor beide gevallen (het hebben van maar 1 schijf in een systeem of meerdere) is dezelfde:

het regelmatig maken van backups op een extern medium.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan